Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #1 Skrevet 22. mars 2005 Fikk tilsendt blodprøveskjema og det sto i brevet at prøvene skulle tas på fastende hjerte. Har tatt blodprøver med jevne mellomrom de siste årene, men har aldri fått noen spesielle instruksjoner tidligere. Det jeg lurer på er hvor lenge før jeg tar prøven jeg skal slutte å spise, og går det bra å drikke noe? Klarer så vidt å dusje før jeg spiser frokost, så dette kan bli spennende
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #2 Skrevet 22. mars 2005 Du må vel ikke spise frokost før etter at prøvene er tatt, da? Spise kvelds går nok bra, man sover jo gjerne i 7-8 timer.
Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Er ikke noe glad i kveldsmat, men bør vel få i meg noe. Får ta med matpakke og spise rett etter prøven tror jeg! Men - lurer på om alle prøvene jeg har tatt det siste året er påvirket av at jeg har spist rett før prøvetakingen? Kanskje jeg får et helt annet resultat nå? (er stoffskiftet som måles)
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Hos meg var det mistanke om forhøyet stoffskifte, og da tok de bare prøve der og da? :klø: Nå begynner jeg å lure på om jeg burde fått målt på nytt; jeg har endel symptomer (sover lite, generelt gira, er varm hele tiden, har gått ned litt i vekt i det siste...) Jeg antar at så lenge du ikke har fått beskjed om at prøvene skulle tas på fastende hjerte, er det OK. Men spør når du er hos legen neste gang!
Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #5 Skrevet 22. mars 2005 Ja, jeg har pleid å stikke innom på vei fra jobb for å ta blodprøve tidligere, men denne gangen sendte de brevet + prøveskjemaene hjem til meg. Kan være at det lønner seg for deg å sjekke stoffskiftet igjen. Symptomene dine tyder jo på at det kan være høyt. (Hos meg merket legen det på øynene, hadde fått utstående øyne)
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 (Hos meg merket legen det på øynene' date=' hadde fått utstående øyne)[/quote'] Sånn? :o (tilgi meg, jeg har bare så stort behov for å le i dag - ikke vondt ment).
Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Yepp, heldigvis ble det bedre med litt medisin :-)
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Yepp' date=' heldigvis ble det bedre med litt medisin :-)[/quote'] Ønsker deg en god dag.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #9 Skrevet 22. mars 2005 Yepp' date=' heldigvis ble det bedre med litt medisin :-)[/quote'] Øyenlege kan også hjelpe deg! Du skal ikke gå for lenge med utstående øyne. Endokrinologen jeg gikk til var kjempenøye på det med øynene. Kunne vist være ganske så uheldig dersom det ikke ble skikkelig behandlet. Mener de ikke at du ikke skal ta medisin før du tar prøvene da? Jeg tar prøver en gang i mnd og skal ikke ta medisin før jeg kommer. Spise kan jeg.
Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 Var en øyelege som fant ut jeg hadde høyt stoffskifte og fikk meg henvist til en endokrinolog. Øynene ble fort bra. Tar veldig lite medisin nå, en 5mg tablett annenhver dag. Skal høre med legen når jeg er der neste gang om hvordan jeg skal forholde meg til blodprøvetakingen. Tar prøver hver 3 mnd nå, og skal mest sannsynlig slutte med de til høsten. (Hva skal jeg da bruke til argument for at vi ikke vil ha barn ennå, dette har vært en fin "unnskyldning" som har gjort at vi har sluppet unna mas fra familie og venner)
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Stoffskiftet mitt ble totalt ødelagt av å få barn. Så du kan si du ikke vil ta sjansen på at det forverrer seg igjen.
tuji Skrevet 22. mars 2005 #12 Skrevet 22. mars 2005 Jeg fikk lavt stoffskifte etter fødsel, såkalt hypothyreose, og tar prøver jevnlig. Jeg har aldri fått beskjed om å faste før blodprøve, bare at jeg ikke skal ta medisinen min den dagen jeg skal ta prøven, slik at den ikke slår ut på testen. Men har du fått beskjed om å komme fastende, kan du spise kveldsmat dagen før. Tror ikke du skal drikke noe, annet enn kanskje vann.
Gjest Chica Skrevet 22. mars 2005 #13 Skrevet 22. mars 2005 Stoffskiftet mitt ble totalt ødelagt av å få barn. Hvordan da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå