Gå til innhold

Hvordan snakker du med barnet ditt om sex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8 år er veldig opptatt av dette med sex for tiden. Ganske naturlig kanskje, da jeg er gravid.

Han så på dette Newton-programmet og fikk lært seg det rent praktiske - at tissen skal inn i babyhullet og alt det der. Det har jeg ikke noe problem med å snakke med han om når han spør. Nå har han derimot begynt å tenke mer utover dette, og lurer gjerne på hvordan det foregår, hvordan man må ligge, og at han gjerne vil ha barn pga at han vil prøve dette med å ha sex. Han sa også at han prøvde å finne ut av alt dette på youtube, og at han hadde søkt på «sex». Vi har barnesperre heldigvis.

Jeg er VELDIG opptatt av at det ikke skal være flaut for han å spørre meg om slike ting, og at det skal være naturlig å snakke om. Likevel føler jeg det er litt over streken å fortelle han om stillinger og hvordan det skjer (utover at to voksne som er veldig glade i hverandre osv). Han kan finne på å spørre hvordan jeg og samboeren lå da vi laget babyen feks. Jeg har sagt til han at enkelte ting kommer han til å lære seg når han blir voksen, og at sex er en privat ting mellom to voksne. Jeg har også sagt til han at han ikke får lov til å søke på sex selv, men at vi gjerne kan se om vi finner noe sammen som er laget for barn. Han godtar svarene, men han grubler mye og det tar ikke lang tid før han kommer med detaljerte spørsmål igjen.

Synes det er helt SUPERT at han ikke synes det er flaut å snakke med meg om det, og synes derfor det er dumt å hele tiden «avvise» spørsmålene, selv om jeg føler det er uaktuelt å lære en 8-åring detaljer, naturligvis.

Har noen tips til bøker eller serier som passer for anledningen? Hvordan snakker dere med barna om sex?

Anonymkode: 897e1...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker ikke det 

Anonymkode: b59f5...1c8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker ikke det 

Fordi barnet ikke spør eller fordi du ikke ønsker det?

Anonymkode: 897e1...275

• Liker 1
Skrevet

Leser bøker beregnet på barn, og svarer på spørsmål. 

Anonymkode: cce0e...606

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo svare på det du synes er greit og svare. Og så kan du fortelle han at noe av det han spør om trenger ingen gutt på 8 år å vite om så da kan dere snakke mer om dette når han er litt eldre. Han trenger bare å vite det enkle og han vet nok allerede mye av det. 

Skrevet

Jeg vil slå et slag for Kroppen av Trond Viggo Torgersen. Den er fin.

Anonymkode: 8a60c...109

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir også veldig glad for at barna kan snakke åpent om det og ikke være flaue, men synes også at det er greit å ikke nøre oppunder det i perioder der de er veldig nysgjerrige. Når 11-åringen f.eks. spurte om mamma eller pappa var øverst da hun ble laget, svarte jeg at det ønsker ikke mamma og pappa å prate om med andre. Og så spør jeg alltid "Er det noe mer du lurer på?", sånn at de skal vite at det var greit at de spurte. 

Anonymkode: ad857...edb

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil slå et slag for Kroppen av Trond Viggo Torgersen. Den er fin.

Anonymkode: 8a60c...109

Denne kjørte vi også i samme sitausjon som TS, men da var barnet som lurte litt yngre (5 år). Ser ellers at du allerede har kjørt newton-episodene, så da har jeg ikke så gode tips. Jeg pleier ofte å si at "dette kommer du til å lære mer om når du blir eldre" når ungene spør om ting som jeg føler er utenfor deres "aldersnivå", og det pleier de å slå seg til ro med. Men jeg prøver alltid å gi dem et svar da.

Anonymkode: ba450...c8e

• Liker 3
Skrevet

Da min datter var på den alderen svarte jeg lett på det som hadde  med rene faktaopplysninger å gjøre,sånn om hvorfor man har sex selv om man ikke skal lage barn akkurat da,og hvordan barn blir til. Mer private spørsmål om stillinger og alt sånt fikk hun beskjed om at var privat,og at hun kom til å lære mer om detaljer når hun ble større. Sa det rett ut at det er ikke alt barn trenger full viten om. 

Skrevet

:) 

Skrevet

«man vet ikke akkurat når det skjer, det er noen uker etterpå man oppdager at man er gravid, og dessuten er det ganske privat»-snakke om noe annet, relatert («da bodde vi i Bergen, vet du, og når jeg fikk vite at jeg var gravid med deg, begynte vi p se oss om etter et hus nærmere her, fordi...)

Anonymkode: 67df2...b03

Skrevet

Sædcellen Benny. Husker den boka fra når jeg var barn, og mye av spørsmålene jeg hadde ble besvart der :)

Anonymkode: b68a6...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...