Gå til innhold

Momo tar over nattesøvnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har niåringen blitt skremt så det holder av den idiotiske Momo-greia som foregår nå. Den dukker opp på skolen og blant venner og overalt, og selv om vi prøver så godt vi kan å forklare hvor ufarlig det er, med mindre man aktivt går inn selv for å oppsøke dette her, så når vi ikke inn.

Hun sier hun skjønner det, men når natta kommer så er det kun det skumle vesenet som står i hodet, og snørr og tårer dukker opp.

Hva annet kan vi gjøre? Må vi bare komme oss gjennom det frem til dette ikke er noe interessant lenger? Vil jo anta dette bare er en hype som etterhvert forsvinner, men det er tøft når det står på.......

Anonymkode: b1f5d...e79

Skrevet

Det er hardt når det står på ja... det er vel ikke annet å gjøre enn å trøste og trygge og være tilstede. Anerkjenne at det for dem er kjempeskummelt,men at det ikke er virkelig farlig.

Vi hadde noe lignende her med killerclowns. *folk som kledde seg ut som klovner og skremte folk om kveldene... ble mye styr og trodde aaldri ungen skulle sovne en kveld uten gråt og redsel. Så var det plutselig over,og jeg har ikke hørt mer om det siden... 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at det er enormt vanskelig :( Dere må snakke med han så langt det lar seg gjøre.

Min nevø ble så skremt av killer clowns at han sover enda i senga med foreldrene, han er 12 år nå. Kan sove aleine med dør åpen og lys på, men kommer nesten alltid inn til foreldrene.

Anonymkode: d7b32...fff

Skrevet

Hvordan har hun fått tilgang til dette i utgangspunktet lurer jeg på da. Jeg har en 8 åring og han aner ikke hva momo er. 

Desverre så er nok dette noe som bare tid og trygghet kan fikse. 

Anonymkode: 9bcf7...8dc

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har niåringen blitt skremt så det holder av den idiotiske Momo-greia som foregår nå. Den dukker opp på skolen og blant venner og overalt, og selv om vi prøver så godt vi kan å forklare hvor ufarlig det er, med mindre man aktivt går inn selv for å oppsøke dette her, så når vi ikke inn.

Hun sier hun skjønner det, men når natta kommer så er det kun det skumle vesenet som står i hodet, og snørr og tårer dukker opp.

Hva annet kan vi gjøre? Må vi bare komme oss gjennom det frem til dette ikke er noe interessant lenger? Vil jo anta dette bare er en hype som etterhvert forsvinner, men det er tøft når det står på.......

Har barna telefon med på skolen ?

Anonymkode: 0c9ab...d96

Skrevet

Dere må bare være støttende og anerkjenne at barnet er skremt. Plutselig går det over. Jeg som voksen var livredd killer klowns fordi vi fikk vite at en eller annen idiot begynte med det der vi bor. Etter hvert slipper frykten taket når kroppen innser at det ikke skjer noe. 

Anonymkode: 86421...8aa

Skrevet

Det hender telefonen er med for å kunne gi beskjeder hvis man er med noen hjem osv, men er avslått til etter skolen er ferdig.

Når det gjelder hun her, så prater de om det med hverandre, da gjerne de som er litt tøffere som har sett dette og forklarer. Noen blir nysgjerrige og vil se selv, andre blir redde bare av å høre om det.

Det dukket også opp på en Benk Supernytt-episode som ble vist i en matpause..... Dessverre lot læreren det bare gå, og flere av barna fikk da mer kjennskap til dette tåpelige "fenomenet".

Skrevet

Jeg har også en skremt niåring i hus - hun er livredd! Det som irriterer meg mest, er at hun aldri hadde fått vite om denne Momo hadde det ikke vært for at læreren tok det opp i klassen. Sikkert i beste mening for å trygge barna, men meg bekjent er det INGEN som virkelig har "møtt på" denne Momo, det er bare masse snakk om det på tv og i aviser. Og så blir det gjort enda større når læreren tar det opp....

Er det noen som faktisk har møtt på Momo??!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nokia skrev:

Jeg har også en skremt niåring i hus - hun er livredd! Det som irriterer meg mest, er at hun aldri hadde fått vite om denne Momo hadde det ikke vært for at læreren tok det opp i klassen. Sikkert i beste mening for å trygge barna, men meg bekjent er det INGEN som virkelig har "møtt på" denne Momo, det er bare masse snakk om det på tv og i aviser. Og så blir det gjort enda større når læreren tar det opp....

Ingen av "mine" ... (datter og niese på mellomtrinnet og deres kjente)  . Her er dette med Momo litt urban legend tror jeg😋

Skrevet
3 timer siden, Nokia skrev:

Jeg prøvde å finne informasjon på YouTube for å se om noen hadde sett denne Momo karakteren. En YouTuber hevdet at han hadde kontakt med dette «dukkeskremslet» mens han filmet på YouTube kanalen sin men det så mer ut som spill for galleriet men jeg vet ikke..

I Norge har dette fenomenet vist seg på Snapchat i form av kjedebrev. En jente i Brasil derimot tok dessverre livet sitt da hun snakket med Momo i følge en nyhetskanal som jeg kom over på YouTube da jeg søkte etter infomasjon og videoer. Hvem som helst kan fremstille seg selv som Momo og komme med trussler om at telefonen din er blitt hacket eller at Momo vet hvem du er og lignende. 

Du kan lese mer om Momo her https://www.barnevakten.no/momo-skremmer-og-truer/

Skrevet

Tror ingen rundt her har egen erfaring med dette heller, men de hører om hva som kan skje og som kanskje har skjedd med andre, og de skremmer hverandre opp...

"Benk Supernytt" skulle forresten være NRK Supernytt, selvfølgelig.

Ts

Skrevet

Jeg har også 8 åringen kun hørt om det på supernytt i matpause. Han var livredd i et par dager, men nå begynner det å slippe taket. 

Anonymkode: 02c60...6a3

Skrevet

Jeg synes også det var kjempedumt at NRK super viste Momo! Hva tenkte de på?!!! Har ei jente på 8 som i utgangspunktet er redd og aldri ville finne på å søke opp Momo. Men så fortalte hun at hun hadde sett det på NRK supernytt og er livredd.....

Anonymkode: af110...54d

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er feil fremgangsmåte av dere å kun fordele at det er ufarlig. Her legger vi vekt på at hvis vårt barn opplever noe slikt på nett, så er det superviktig at vedkommende forteller om det til oss foreldre med det samme, uansett hva momo måtte si av trusler.

Her i huset jobber pappaen innenfor IKT (vil bare si det generelt, og ikke nevne yrke). Men pappaen er aktiv innen en organisasjon for barn her på fritiden, og har stoppet hacking som har vært gjort på deres nettside ved flere anledninger. Så både vi og barnet har en trygghet i oss selv på at vi klarer å få det bort. 

For øvrig har ikke barnet vårt en smarttelefon som har app'er, og ingen mulighet for å se video live mens barnet får inn en telefonsamtale. Så det minsker risikoen noe.

Anonymkode: b35aa...427

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet
9 hours ago, Nokia said:

Om noen faktisk har møtt på den virkelige Momo er hakket mindre relevant. Det som er viktig er å ta praten med barnet på at hvis NOEN truer deg, via Internett/mobil, til å gjøre noe fælt, eller hvis de viser deg private deler av sin kropp, så skal barnet fortelle om det til en voksen det stoler på før det gjør noe som helst annet. Å ta den diskusjonen på generell basis, med flere konkrete eksempler, burde alle ta uansettt!

Annonse
Skrevet

Guttene her i huset synes Momo ser latterlig ut, og er ikke skremt i det hele tatt. Og de er vanligvis ganske pysete og lettskremte, vi feirer bl.a ikke Halloween fordi de blir skremt av enkelte kostymer. De er 9 år.

Anonymkode: 798e9...0d9

Skrevet

Til dere som mener at barna ikke hadde hørt noe om dette hvis ikke skolen hadde vist NRK supernytt i matpausen.... er dere så naive?? Det er da virkelig sånn i dag at ett eller flere barn i samme klasse antagelig har fått dette momo kjedebrevet på snap, og blir bedt om å sende videre ellers «dør en av foreldrene eller det vil skje noe forferdelig» og hva gjør de barna? De sender det videre fordi de ikke er modne nok til å forstå at dette er bare tull!

derav skapes frykt og dette sprer seg fordi strategien til de som har skapt dette fenomenet er å skremme folk.

Man kan ikke beskytte barna mot alt som kommer deres vei, men vi kan gjøre dem bedre rustet til neste gang disse fenomenene dukker opp. Momo har vi ledd av i denne heimen, men når killer klovnene styrte på det verste hadde jeg selv et veldig utrygt barn, som ikke sov og var redd. 

Anonymkode: c7df3...a8e

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guttene her i huset synes Momo ser latterlig ut, og er ikke skremt i det hele tatt. Og de er vanligvis ganske pysete og lettskremte, vi feirer bl.a ikke Halloween fordi de blir skremt av enkelte kostymer. De er 9 år.

Anonymkode: 798e9...0d9

Og jeg er 25 år og synes faktisk Momo ser kjempeskummel ut.

Anonymkode: aa2b9...2fc

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har hun fått tilgang til dette i utgangspunktet lurer jeg på da. Jeg har en 8 åring og han aner ikke hva momo er. 

Desverre så er nok dette noe som bare tid og trygghet kan fikse. 

Anonymkode: 9bcf7...8dc

De hadde innslag av det på supernytt, blant annet. Min 8-åring ble skremt da de så det på skolen.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som mener at barna ikke hadde hørt noe om dette hvis ikke skolen hadde vist NRK supernytt i matpausen.... er dere så naive?? Det er da virkelig sånn i dag at ett eller flere barn i samme klasse antagelig har fått dette momo kjedebrevet på snap, og blir bedt om å sende videre ellers «dør en av foreldrene eller det vil skje noe forferdelig» og hva gjør de barna? De sender det videre fordi de ikke er modne nok til å forstå at dette er bare tull!

Anonymkode: c7df3...a8e

Mange av oss som har svart i denne tråden har barn på 8-9 år, og de er altfor små til å bruke snapchat. Ikke alle har smarttelefon, engang, men de får med seg ting det prates om. De har hørt rykter om Momo, og når de så får se bildet på nrk super, blir de redde. Jeg synes også bildet var creepy, selv om jeg er voksen...

Anonymkode: af110...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...