Gå til innhold

Katter som føder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, katten vår venter kattunger iløpet av en uke eller to. Og siden jeg ikke har så god kunnskap om katter som føder så jeg kikket på noen klipp fra youtube, og derså fant jeg denne videoen hvor man ser en katt som føder noen kattunger. I denne videoen så ser det ut som at katten føder relativt raskt og enkelt, men har hørt at det kan ta oppimot flere timer før katten har født alle kattungene. Noen her med mer info?

Anonymkode: 39447...b06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fødet 4 kattunger på 3-4 timer.  Jeg klippet navlestrengen for henne og hjalp henne å vaske et par av kattungene ellers klarte hun det helt perfekt selv.  Virket som om hun likte at jeg var der.

Skrevet

Sånne videoer på Youtube kan jo være klippet sammen da, og de som laster opp tar selvfølgelig bare med det mest spennende tingene. 

Selv om en fødsel tar for eksempel 10 timer, så klippes det til for eksempel noen minutter - bare med akkurat noen spretter ut der... 

Anonymkode: 74e1e...117

Skrevet

Du må være forberedt på keisersnitt. Kattefødsel er ikke noe å ta lett på, det er svært risikofylt. Hvorfor har du ikke satt deg inn i dette FØR du lot katten din bli drektig? Det er særdeles uansvarlig syns jeg. 

Anonymkode: e6668...0f9

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være forberedt på keisersnitt. Kattefødsel er ikke noe å ta lett på, det er svært risikofylt. Hvorfor har du ikke satt deg inn i dette FØR du lot katten din bli drektig? Det er særdeles uansvarlig syns jeg. 

Tror ikke katter har svært risikofylte fødsler.  Da hadde det ikke vært overflod med katter i Norge og verden for øvrig. De fleste føder veldig lett.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Tror ikke katter har svært risikofylte fødsler.  Da hadde det ikke vært overflod med katter i Norge og verden for øvrig. De fleste føder veldig lett.

Myte som må avlives. Grunnen til at det er overflod er jo fordi de får så hinsides mange. Men det er mange som dør under fødsel, og mange hadde dødd hjemme også om eieren ikke hadde vært der. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar definitivt ikke lett på den kommende kattefødselen. Og vi har begge både lang erfaring og kunnskap om katter/husdyr, men ingen av oss to har hvert om kattefødsel tidligere og det er nettopp derfor at vi søker info om katter/fødsler foran den kommende kattefødselen om 1-2 uker.

Anonymkode: 39447...b06

Skrevet

Jeg laget klar en pappeske som jeg skar til. La myke tepper i bunnen og en gammelt håndkle over. Hun fødet første ungen i en tøyeske inni et skap på soverommet  hvor jeg oppbevarte rene truser.   Hun pleide å sove der og hun følte sikkert at dette var et trygt sted å føde.  Da jeg oppdaget det flyttet jeg katten og kattungen over i esken jeg hadde laget til og hun født resten der.   Hvis du er redd for komplikasjoner ville jeg hatt nummer til dyrlege og dyrlegevakt klar i tilfelle noe skulle skje. 

Skrevet

Jeg har vert med på fødsel 2 ganger. 2-3 kattunger i hvert kull så det var over på en time eller to. Etter min erfaring så klarer katten dette fint selv, men det er viktig at du er tilstede selv med en veldig sær og selvstendig katt. Hun ene jeg hadde var ikke en kosekatt å holdt seg for seg selv, men når hun var klar for å føde oppsøkte hun meg med vann som kom ut av henne, virket redd og viste ikke hva hun skulle gjøre. Det gikk bra når jeg fikk flyttet henne til sengen og selve fødselen ordnet hun fint selv når hun fikk litt støtte.

Nå vet ikke jeg hvilken rase/alder/helse katten din har. Kanskje det er mulig for en veterinær å si om det er ca 2-3 eller 7-8 kattunger det er snakk om. Men det beste du kan gjøre er å se an formen nå før fødsel og lage klar en seng eller eske hun kan føde i.

Jeg husker at kattene mine peste mye, omtrent som en hund under fødselen og kunne lage noen rare lyder. Det tar gjerne noen minutter mellom hver unge, mor liker å vaske å ta vare på dem som kommer ut før neste kommer. Men faresignaler jeg kan tenke meg er hvis hun blir slapp eller ikke bryr seg om ungene.

Ta en prat med veterinær uansett, og hvis du ikke er oppdretter kanskje vurder å sterilisere katten din når hun er kommet seg igjen etter fødselen. Jeg har bare hatt gode erfaringer med å sterilisere både før/etter fødsel.

Lykke til

Å pass godt på kattemor :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...