Gå til innhold

Er det lovlig å jobbe nattevakt to uker i strekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare nysgjerrig. Er det lov å jobbe natt, tolv timer per døgn, fjorten dager i strekk uten en fridag? 

Anonymkode: 1d08c...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: ad8cd...ac3

• Liker 1
Skrevet

Blir jo en del overtid da. 

Anonymkode: 1e4ed...4eb

Skrevet

Ikke egentlig, du skal ha en fridag i uken. Men så lenge det er «klarert» at dette er pga forsvarlig bemanning for bedriften så ja. Da er det meste lov.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare nysgjerrig. Er det lov å jobbe natt, tolv timer per døgn, fjorten dager i strekk uten en fridag? 

Kjenner ikke til om du er i noe forbund. Men en vanlig ting er 2 uker natt betyr 3 uker fri etterpå. 

Anonymkode: 11ee3...f8e

Skrevet
23 minutter siden, Trikken skrev:

Ikke egentlig, du skal ha en fridag i uken. Men så lenge det er «klarert» at dette er pga forsvarlig bemanning for bedriften så ja. Da er det meste lov.

Ja og nei. Dersom det er klarert i en tariffavtale med en solid friperiode i etterkant kan det være lov, men er det ikke tariffavtale så er det et grovt overtramp mot AML, som uten tariffavtale vil være det som gjelder.

Anonymkode: d7d16...4c8

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Jobber i en bedrift med tariffavtale, har 100% lønn første uka og 50 kr ekstra i timen(pluss diverse tillegg for helg osv) andre uka. Begynner på jobb igjen som vanlig med en gang etter natteperioden er over. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jobber i en bedrift med tariffavtale, har 100% lønn første uka og 50 kr ekstra i timen(pluss diverse tillegg for helg osv) andre uka. Begynner på jobb igjen som vanlig med en gang etter natteperioden er over. 

Meget dårlig deal

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at dette egentlig er i henhold til tariffavtalen? 12 timer natt i to uker i strekk uten noe fri i det hele tatt, og så rett på dagjobb igjen morgenen etter nattevaktperioden er over høres litt på viddene ut. For når skal du da ha fri? Skal du jobbe 365 dager i året?

Kan ikke være lovlig.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget dårlig deal

Grådig?

Anonymkode: 9b020...ef7

Skrevet

Sikker på at dette egentlig er i henhold til tariffavtalen? 12 timer natt i to uker i strekk uten noe fri i det hele tatt, og så rett på dagjobb igjen morgenen etter nattevaktperioden er over høres litt på viddene ut. For når skal du da ha fri? Skal du jobbe 365 dager i året?

Kan ikke være lovlig.

Aner ikke, men jeg jobber natt av fri vilje og trenger pengene. Det er ikke fast nattarbeid, men trengs bare i denne perioden. Skal fullføre siste uka nå for så å begynne på vanlig dagarbeid igjen med vanlig arbeidstid og fem arbeidsdager i uka. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner ikke, men jeg jobber natt av fri vilje og trenger pengene. Det er ikke fast nattarbeid, men trengs bare i denne perioden. Skal fullføre siste uka nå for så å begynne på vanlig dagarbeid igjen med vanlig arbeidstid og fem arbeidsdager i uka. 

Ok, da forstår jeg, men det var jo ganske vesentlig informasjon når du spør om lovligheten av dette som du burde ha skrevet i åpningsinnlegget, siden mange tariffavtaler åpner for frivillige avtaler i perioder mellom arbeidsgiver- og taker. Så sett i lys av den informasjonen, så nei: Da tviler jeg på at dette er ulovlig, men man må likevel sjekke hva som står i tariffavtalen/høre med tillitsvalgt for å få et endelig svar når det gjelder formell lovlighet.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da forstår jeg, men det var jo ganske vesentlig informasjon når du spør om lovligheten av dette som du burde ha skrevet i åpningsinnlegget, siden mange tariffavtaler åpner for frivillige avtaler i perioder mellom arbeidsgiver- og taker. Så sett i lys av den informasjonen, så nei: Da tviler jeg på at dette er ulovlig, men man må likevel sjekke hva som står i tariffavtalen/høre med tillitsvalgt for å få et endelig svar når det gjelder formell lovlighet.

Hehe beklager, tenkte rett og slett ikke over det! Har ikke tenkt å protestere på ordningen eller noe, spurte egentlig bare av nysgjerrighet :)

Skrevet

Hehe beklager, tenkte rett og slett ikke over det! Har ikke tenkt å protestere på ordningen eller noe, spurte egentlig bare av nysgjerrighet :)

Ok, skjønner. Var bare ment som en oppfordring om å ta med all viktig informasjon så tidlig som mulig, så får du også bedre svar av andre :)

Men sjekk med tillitsvalgt neste gang, siden du allerede er inne i denne perioden nå så tviler jeg vel på at det skulle få noen konsekvenser hvis det kun gjøres denne ene gangen. Men ønsker du å jobbe flere perioder som frivillig nattevakt, så ville jeg sjekket med tillitsvalgt først, slik at du og arbeidsgiver ikke får problemer med lovligheten.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier at du skal ha minimum 35 timers sammenhengende fri hver uke, maks arbeidstid i enuke er 40 timer normal arbeid og 10 timer overtid, dvs 50 timer totalt i en uke. 7 døgn med 12 timers nattevakt gir deg 84 timer i løpet av en uke.

Så å gå to uker sammenhengende med 12 timers vakter er ikke lovlig, hvis ikke arbeidstilsynet har godkjent dette.

http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-4-alminnelig-arbeidstid/

Skrevet

Det er vel lov hvis du jobber på båt e.l med lang fri etterpå. Min mann jobber 14 dager på og 14 dager av :)

Anonymkode: fd641...9be

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel lov hvis du jobber på båt e.l med lang fri etterpå. Min mann jobber 14 dager på og 14 dager av :)

Anonymkode: fd641...9be

Jobber på land, får ikke avspasering :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...