Gå til innhold

Samboer og betaling av leie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et spørsmål om hva dere mener om samboer og betaling av leie. Jeg eier min egen leilighet og har vært sammen med kjæresten min snart et år. Han har ikke flyttet inn offisielt, men bor hos meg nesten hver dag. Vi er begge i begynnelsen av 20 årene og ingen av hos har hatt samboer før. Han bor nå i kjelleren til sine foreldre mens han sparer til leilighet selv.
Uansett så har jeg tenkt å snakke med han om han kanskje vil flytte inn her. Han bor jo her nesten allerede (minst 6 dager i uken).
Vi var med familien hans for litt siden og søsteren han spurte om han betalte leie til meg. Han sa da nei, for det han ville betalt da, ville bare skapt verdi for meg siden det er min leilighet og lån han ville vært med å betalt på. Jeg blandet meg ikke inn i den diskusjonen, men jeg begynte å tenke litt på det. Når er det jeg bør be han om å hjelpe til å betale litt inn?
Jeg betaler nå strøm, nett, bo og så videre. Vi deler på kostnadene til mat, men jeg synes det blir dumt hvis han skal bo her gratis til vi eventuelt en dag kan kjøpe noe sammen om jeg spør han om å flytte inn.
Jeg vil heller ikke at han skal kjøpe seg inn her før vi har vært sammen lenger.. vi har vært sammen i nesten et år og jeg vet at hadde han kjøpt seg inn ville ikke jeg hatt mulighet til å kjøpe han ut igjen hvis noe skulle skjedd.. Jeg er student selv, så har ikke så mye selv. Hva tenker dere?

Hvis han fortsetter å bo her hele tiden så bør det være innafor å be han også betale? Hadde jeg leiet leiligheten ville jeg jo selvsagt bedt om det og hadde det vært hans leilighet vet jeg at jeg ville tilbudt meg og hjelpe til med kostnadene. Han bør ikke bruke argumentet at han da betaler ned min gjeld, for han bruker jo boet selv? Han jobber 100%, mens jeg studerer så han har også mye bedre råd enn meg da han kun betaler ned studielånet sitt i regninger per måned...
Jeg kan være åpen for at han kan kjøpe seg inn etterhvert, men ikke før vi har vært sammen lenger. Jeg vet bare ikke helt når jeg kan begynne å kanskje be om hjelp. Strøm blir jo også dyrere når vi er to.. 

Håper noen har noen gode råd :)  

Anonymkode: d760f...aa4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halv strøm, halve fellesutgifter, halvpart av Internett og tv (om ikke inkludert i fellesutgifter), og halvparten av RENTENE på ditt lån, det er boutgifter han bør bidra med ved å bo hos deg, samt halvparten av mat og forbruksutgifter selvfølgelig. Avdraget (det du betaler ned på lånet) er det eneste som er sparing for deg, og det som skaper merverdi for deg, det andre er boutgifter, som han bør betale halvparten av. 

Det er urimelig at han skal bo gratis! 

Anonymkode: e63eb...d36

• Liker 43
Skrevet

Det er urimelig at han skal bo gratis og kun betale for litt mat. Det burde han forstå selv. Han bruker boet like mye om du eier eller leier det. Jeg er enig med AB over her at han bør betale halvparten av mat, strøm, fellesutgifter, tv, internett og renter på lånet ditt.

Anonymkode: b8731...452

• Liker 8
Skrevet

Jeg mener han bør betale halvparten av fellesutgifter som husleie (dersom det er borettslag e.l), strøm, internett, tv.  Halvparten av rentene er jeg dog usikker på da du får fradrag på skatten av de. Mulig du kan ta halvparten etter skattefradraget.

Anonymkode: c2384...664

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halv strøm, halve fellesutgifter, halvpart av Internett og tv (om ikke inkludert i fellesutgifter), og halvparten av RENTENE på ditt lån, det er boutgifter han bør bidra med ved å bo hos deg, samt halvparten av mat og forbruksutgifter selvfølgelig. Avdraget (det du betaler ned på lånet) er det eneste som er sparing for deg, og det som skaper merverdi for deg, det andre er boutgifter, som han bør betale halvparten av. 

Det er urimelig at han skal bo gratis! 

Anonymkode: e63eb...d36

Dette. Eneste rettferdige. Han skal ikke nedbetale på ditt lån uten at han får verdi for det, men han skal heller ikke bo gratis, dere må dele på alt annet en lånet. 

Anonymkode: 079d8...a20

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke han skal betale ned på DITT lån. Når han har flyttet inn burde han være med på å betale strøm, husholdning, tv, Internett og slike type ting. 

Men du som har kjøpt leilighet og ikke han.

Anonymkode: 86a0f...14a

• Liker 2
Skrevet

Halvparten av fellesutgifter, tv og internett, strøm og mat og husholdning. Renter og avdrag tar du selv.

Anonymkode: 4781d...b8d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Trengte litt informasjon om hva som er greit å spørre etter. Aldri bodd med noen før, så fint å få litt innspill fra noen som har mer peiling enn meg :) Synes det dere skriver virker rimelig 

• Liker 2
Skrevet

Men, han bor jo hjemme...?

Anonymkode: e2863...d1a

• Liker 1
Skrevet

Klart han skal betale, skjønnar at ikkje vil betale ned lånet ditt, men minst like tullet at han skal leve gratis på deg. 

Anonymkode: 68c3e...c54

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men, han bor jo hjemme...?

Nei, ikkje når han sover der 6 dager i veka

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

søsteren han spurte om han betalte leie til meg. Han sa da nei, for det han ville betalt da, ville bare skapt verdi for meg siden det er min leilighet og lån han ville vært med å betalt på.

Han høres ut som en usympatisk grådig-per.

Anonymkode: 12e17...052

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikkje når han sover der 6 dager i veka

Jo, han bor hjemme, men besøker kjæresten 6 dager i uken. Hvis det er så kjipt dette, da kan vel Ts si at hun vil besøke ham 3 dager i uken? 50-50

• Liker 2
Skrevet

Når samboeren min eide leilighet betalte jeg halvparten av renten, halvpåarten av fellesutgifter, også hadde vi en felles konto til mat og andre utgifter. Rett og rimelig! Strøm, tv, internett o.l. lå i fellesutgiftene.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han bor hjemme, men besøker kjæresten 6 dager i uken. Hvis det er så kjipt dette, da kan vel Ts si at hun vil besøke ham 3 dager i uken? 50-50

Han har ikke offisielt flyttet inn, han bor her minst 6 ganger i uken, noen ganger hele uken. Kan fort hende han også er hjemme 2 ganger i måneden. Dette varierer litt. Så dette er noe jeg tenkte å ta opp med han og om han vil flytte inn, da han egentlig «bor» her allerede. Sier ikke noe om at det er kjipt, men vil jo også at han skal være med å betale. Derfor jeg lagde tråden for å finne ut hva andre gjør og hva jeg bør be om..

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har ikke offisielt flyttet inn, han bor her minst 6 ganger i uken, noen ganger hele uken. Kan fort hende han også er hjemme 2 ganger i måneden. Dette varierer litt. Så dette er noe jeg tenkte å ta opp med han og om han vil flytte inn, da han egentlig «bor» her allerede. Sier ikke noe om at det er kjipt, men vil jo også at han skal være med å betale. Derfor jeg lagde tråden for å finne ut hva andre gjør og hva jeg bør be om..

Hadde du vært mann hadde du fått så hatten passer for at du våger å tenke på at kjøresten skal betale for seg. Siden du er dame får du faktisk aktuelle tilbakemeldinger. Han bør betale halvparten av renter, felleskost, strøm og nett.

Anonymkode: defde...913

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært mann hadde du fått så hatten passer for at du våger å tenke på at kjøresten skal betale for seg. Siden du er dame får du faktisk aktuelle tilbakemeldinger. Han bør betale halvparten av renter, felleskost, strøm og nett.

Anonymkode: defde...913

Nå må du gi deg. De trådene jeg har lest sier at kvinnfolk også skal betale for seg. Hva skjer med alt hatet? 🙄

• Liker 14
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener han bør betale halvparten av fellesutgifter som husleie (dersom det er borettslag e.l), strøm, internett, tv.  Halvparten av rentene er jeg dog usikker på da du får fradrag på skatten av de. Mulig du kan ta halvparten etter skattefradraget.

Anonymkode: c2384...664

''husleie'' i borettslag går jo stort sett til å betale ned på din andel gjeld. Så det går til egen vinning. Hos meg er fellesutgiften rundt 6000kr. 4500 av de et til mitt andelslån. Resten går til kommunale avgifter, forsikring, strøm og drivtskostnader. 

Anonymkode: 1fcf6...053

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. De trådene jeg har lest sier at kvinnfolk også skal betale for seg. Hva skjer med alt hatet? 🙄

Ja, i den tråden her er ts kvinne, men det er ts sin mannlige kjæreste (og eier av leilligheten) som får støtte fra størsteparten av brukerne i  tråden

Anonymkode: 12e17...052

• Liker 3
Skrevet

Han burde betale halvparten av strøm og mat og andre ting dere deler på og som er nevnt - men å betale ned på rentene på DITT boliglån må være det mest idiotiske han kan gjøre. Når det blir slutt har han ike akkurat rett på noe av boligen din, så hvirfor skal han drive og nedbetale på ditt lån? Og i tillegg skal han liksom spare en egenkapital til eget? Latterlig 

altså, det er jo bra for DIN del, men for han? 

Anonymkode: 45abc...80e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...