AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Er du en av de som mener at du er på fjellet selv om du kan kjøre dit, det er fullt av bebyggelse og butikker, eller ser du på fjellet som dit du går i ubebygget natur? Anonymkode: bfd62...102 2
FrodeF Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Hva mener du? Man da være på fjellet selvom det finnes bebyggelse der. Vet du ikke hva et fjell er?? 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #3 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, FrodeF skrev: Hva mener du? Man da være på fjellet selvom det finnes bebyggelse der. Vet du ikke hva et fjell er?? Så du er en av de som mener at du er på fjellet når du er på Geilo eller Hemsedal? Anonymkode: bfd62...102
Cata Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 I følge Wikipedia har ikke Norge noen definisjon av "fjell", men jeg velger å følge engelskmennenes definisjon som tilsvarer ca 300 m.o.h. Det passer sånn noenlunde med min egen magefølelse.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #5 Skrevet 21. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du er en av de som mener at du er på fjellet når du er på Geilo eller Hemsedal? Anonymkode: bfd62...102 Geilo og Hemsedal har vitterlig fjell i kommunene. Anonymkode: 7b7b2...090 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #6 Skrevet 21. oktober 2018 Når jeg er på fjellet på gol eller på Hemsedal, så tenker jeg heller at det er en fjellovergang. Når jeg er på fjellet på ordentlig, så er det når jeg tar på turtøy og fjellsko, og går oppover i 3-4 timer. Bor langs en Vestlandfjord så hemsedal imponerer meg ikke. Anonymkode: 3d2f5...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #7 Skrevet 21. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg er på fjellet på gol eller på Hemsedal, så tenker jeg heller at det er en fjellovergang. Når jeg er på fjellet på ordentlig, så er det når jeg tar på turtøy og fjellsko, og går oppover i 3-4 timer. Bor langs en Vestlandfjord så hemsedal imponerer meg ikke. Anonymkode: 3d2f5...f8d Det er akkurat den samme oppfatningen jeg også har. Anonymkode: bfd62...102 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #8 Skrevet 21. oktober 2018 For meg er det å være til fjells, å være et stykke unna butikkker, vei o.l. Jeg har hytte på Hardangervidda og det er 17 kilometer å gå fra parkeringsplassen. Er jeg heldig møter jeg ikke folk de dagene jeg er på hytta. Anonymkode: 2fc53...039
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #9 Skrevet 21. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du en av de som mener at du er på fjellet selv om du kan kjøre dit, det er fullt av bebyggelse og butikker, eller ser du på fjellet som dit du går i ubebygget natur? Anonymkode: bfd62...102 Fjellet er fjellet, enten du er på Snøhetta eller på Gol. Anonymkode: 46a64...ccb 2
Frida Skrevet 21. oktober 2018 #10 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg kan kjøre over et fjell, også fly over. Men når jeg er på fjellet så har jeg balet meg opp i mitt ansikts sved (svette på nyere norsk). Jeg er ganske våt av svette på ryggen, en slik svetteabsorberende nymotens trøye er pføy. Nei, svetten skal oppleves skikkelig, en fjelltur er ikke en tur i parken liksom. Tunge fjellsko er også et must, mest av hensyn til eventuell hoggorm som må ha forvillet seg opp i høyden, er hysterisk redd for huggorm, ankler kommer i annen rekke, men selvfølgelig er fjellsko bra for dem også. God niste i sekken og varmt å drikke er obligatorisk, det blåser på toppene som vi alle vet. God niste og drikke er også en ypperlig gulrot når svetten svir i øynene og livet bare er generelt kjipt, særlig siste bakken før toppen er nådd. De beste fjelltoppene er der utsikten er ca 7 prestegjeld, og absolutt ingen sivilisasjon i sikte. Da er jeg på fjellet! 1
Ullvott Skrevet 21. oktober 2018 #11 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg er på fjellet om jeg er på Sjusjøen, på Geilo eller på Beitostølen, selv om det er tett i tett med hytter, hoteller og butikker der. Jeg regner med du sikter til den tråden der en person er på fjellet og har et spørsmål om bestilling fra Peppes. Alt kan ikke forstås i rent bokstavelig betydning, og «på fjellet» betyr mer enn å være alene på en øde nunatak.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #12 Skrevet 21. oktober 2018 3 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg er på fjellet om jeg er på Sjusjøen, på Geilo eller på Beitostølen, selv om det er tett i tett med hytter, hoteller og butikker der. Jeg regner med du sikter til den tråden der en person er på fjellet og har et spørsmål om bestilling fra Peppes. Alt kan ikke forstås i rent bokstavelig betydning, og «på fjellet» betyr mer enn å være alene på en øde nunatak. Ja, det er korrekt. Folk har, som sagt, tydeligvis veldig ulik oppfatning av hva det vil si å være "på fjellet". Anonymkode: bfd62...102
Gjest Kritt Skrevet 21. oktober 2018 #13 Skrevet 21. oktober 2018 "Fjellet" for meg er et sted man reiser til for å tilbringe tid ute , enten det er på ski eller til fots, og det finnes områder over tregrensen i nærheten. Både Gol, Geilo og Norefjell er for meg "fjellet", i tillegg til fjellområder som Jotunheimen og Hardangervidda, selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #14 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg er på fjellet når jeg er over tregrensa. Anonymkode: c8cd3...e87
Ullvott Skrevet 21. oktober 2018 #16 Skrevet 21. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er på fjellet når jeg er over tregrensa. Anonymkode: c8cd3...e87 Mens jeg som oftest sier at jeg er på snaufjellet når jeg er over tregrensa. Jeg har hytte under tregrensa, men den befinner seg på nærmere 900 meter over havet, og er definitivt på fjellet likevel. (Unntatt når jeg befinner meg på Svalbard, selvsagt, for der kan man ikke snakke om tregrense. Jeg kan ikke si at jeg er verken på fjellet eller på snaufjellet når jeg befinner meg i fjæra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå