AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Kan man henge klærne til tørk på kjøkkenet med vifta på? Kjøkkenet har ikke vindu. Spør siden jeg er redd for mugg og tør ikke henge klærne i stua da jeg leier. Leiligheten er veldig liten, ingen balkong/uteplass og badet har bare plass til dusj/vask/toalett. Så alternativene mine er kjøkken, gangen eller stue (har ikke loft eller kjeller som jeg kan bruke) Hjemme hos foreldrene tørka vi klær i stua hele tiden med åpne vinduer uten noen problemer/fuktskader, men vet ikke om jeg bør ta sjansen. Har ikke økonomi til luftavfukter med det første (de jeg finner koster noen tusenlapper...) Anonymkode: 6738a...c3b
Pinkee Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Så lenge det er ventiler i leiligheten, som slipper inn frisk luft, er dette en god ide. Men, har du sjekket ut avfukter på Jula? jeg kjøpte min der for 6-700, er noen år side da, Men, den fungerer helt flott.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #3 Skrevet 21. oktober 2018 Men du har vel sånn ventil i veggen vel? Jeg tørker klær på et soverom som ikke er i bruk, der er det sånn lufteventiler i veggen + at døren alltid står åpen. Anonymkode: 65162...838
Pinkee Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 Ja, ventil som slipper luft inn. Da får man god sirkulasjon med å bruke kjøkkenventilator til å trekke ut.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #5 Skrevet 21. oktober 2018 Har ventiler i hvert rom utenom kjøkkenet og badet, antar det er fordi de har vifter som man skal bruke? Anonymkode: 6738a...c3b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #6 Skrevet 21. oktober 2018 Tror ikke det skal være et problem så lenge du har god ventilasjon Anonymkode: 6738a...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #7 Skrevet 21. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man henge klærne til tørk på kjøkkenet med vifta på? Kjøkkenet har ikke vindu. Spør siden jeg er redd for mugg og tør ikke henge klærne i stua da jeg leier. Leiligheten er veldig liten, ingen balkong/uteplass og badet har bare plass til dusj/vask/toalett. Så alternativene mine er kjøkken, gangen eller stue (har ikke loft eller kjeller som jeg kan bruke) Hjemme hos foreldrene tørka vi klær i stua hele tiden med åpne vinduer uten noen problemer/fuktskader, men vet ikke om jeg bør ta sjansen. Har ikke økonomi til luftavfukter med det første (de jeg finner koster noen tusenlapper...) Anonymkode: 6738a...c3b Klær skal bare tørkes i rom beregnet for våtrom, altså bad og vaskerom. Tørking av klær i oppholdsrom, her kjøkken, regnes som feilbruk av boligen når det oppstår mugg. Der er dommer der leieboere har fått svære erstatningskrav mot seg i denne typen saker. Anonymkode: 2b185...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #8 Skrevet 21. oktober 2018 Hvor høy luftfuktighet har dere egentlig hjemme? Her ligger den på 20-30 % om vinteren om vi ikke tørker klær eller har på luftfukter. Når vi tørker klær kryper den opp på 45 % noen timer, det samme når vi har på luftfukteren. Tørr inneluft er ikke sunt i lengden. Anonymkode: dd23d...469 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #9 Skrevet 22. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor høy luftfuktighet har dere egentlig hjemme? Her ligger den på 20-30 % om vinteren om vi ikke tørker klær eller har på luftfukter. Når vi tørker klær kryper den opp på 45 % noen timer, det samme når vi har på luftfukteren. Tørr inneluft er ikke sunt i lengden. Anonymkode: dd23d...469 Hva klarer du å måle en så lav luftfuktighet med og hvor i verden bor du med en slik påstått lav luftfuktighet? Hvilken type bolig? Vanlige folk sliter med å få luftfuktiheten innendørs nrd mot 40 % vinterstid, så her er det enten noe feil med målingene eller noe annet høyst merkverdig. Anonymkode: 2b185...aaf
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ventiler i hvert rom utenom kjøkkenet og badet, antar det er fordi de har vifter som man skal bruke? Anonymkode: 6738a...c3b Når man har vifter som trekker luft ut så må man jo ha ventiler som slipper luft inn. På kjøkkenet får du vel luft inn fra ventiler i andre rom, så ser ikke noe problem med å tørke klær der. Anonymkode: 6b8e2...a89 1
prt90 Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 Du høres ut som drømme-leietakeren! Det tar en god stund å ødelegge en bolig med å tørke klær inne, så de fleste som leier gir faen i slikt. Skal nok mye til for at du blir gjort ansvarlig for fuktskader pga klestørking, men ville likevel vurdert avfukter ettersom det gjør klestørking utrolig mye raskere og gir deg bedre inneklima. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 På 21.10.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev: Kan man henge klærne til tørk på kjøkkenet med vifta på? Kjøkkenet har ikke vindu. Spør siden jeg er redd for mugg og tør ikke henge klærne i stua da jeg leier. Leiligheten er veldig liten, ingen balkong/uteplass og badet har bare plass til dusj/vask/toalett. Så alternativene mine er kjøkken, gangen eller stue (har ikke loft eller kjeller som jeg kan bruke) Hjemme hos foreldrene tørka vi klær i stua hele tiden med åpne vinduer uten noen problemer/fuktskader, men vet ikke om jeg bør ta sjansen. Har ikke økonomi til luftavfukter med det første (de jeg finner koster noen tusenlapper...) Anonymkode: 6738a...c3b Du kan tørke klær på ethvert rom som har uttrekk (ja, kjøkkenvifta teller som uttrekk) og der du kan kjenne at luftfuktigheten ikke i løpet av tørkeperioden stiger til slike verdier at du faktisk kan kjenne at rommet er fuktig. Kjennes rommet fuktig så bør du enten trommle eller tørke ute, uavhengig av uttrekk. Å åpne vinduene har svært begrenset virkning når temperaturen faller ned mot 0. Sånn for øvrig så finner du selvsagt luftavfukter, som det aller, aller meste annet, brukt til en billig penge. Det finnes ingen grunn til å betale fullpris når noen andre før deg har kjøpt ting de ikke lengre trenger. Anonymkode: da22e...a75 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva klarer du å måle en så lav luftfuktighet med og hvor i verden bor du med en slik påstått lav luftfuktighet? Hvilken type bolig? Vanlige folk sliter med å få luftfuktiheten innendørs nrd mot 40 % vinterstid, så her er det enten noe feil med målingene eller noe annet høyst merkverdig. Anonymkode: 2b185...aaf Bor i et hus som er 110 år gammelt, og vi måler luftfuktigheten med en måler for denslags. Jeg kjenner for øvrig en som jobber i et relativt nybygg og som har 10 % luftfuktighet innendørs hele året, moderne type ventilasjon som er noe dritt ifølge de som jobber der. De plages med øyne, slimhinner osv. pga den tørre lufta. De har også problemer fordi bl.a. blekket tørker ut i instrumenter de jobber med. Hjemme tørker vi klær og har på luftfukter i vinterhalvåret for å minske plagene av tørr luft. Vi har ikke mugg i det hele tatt, har sjekket. Eneste stedet vi har en anelse mugg er i soveromsvinduet, langs kanten av glasset. Vinduet er gammelt og skal skiftes Bor folk i plastinnpakkede hus siden de plages med for høy luftfuktighet? Anonymkode: dd23d...469 2
prt90 Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjennes rommet fuktig så bør du enten trommle eller tørke ute, uavhengig av uttrekk. Å åpne vinduene har svært begrenset virkning når temperaturen faller ned mot 0. Anonymkode: da22e...a75 Vi mennesker har ikke noen sans for luftfuktighet, så lurer veldig på hvordan du skal "kjenne" at luften er fuktig?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 På 21.10.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev: Har ventiler i hvert rom utenom kjøkkenet og badet, antar det er fordi de har vifter som man skal bruke? Anonymkode: 6738a...c3b Ok. Da er det viktig å ha på vifta på kjøkkenet mens du tørker tøy der, for å få luftsirkulasjon. Anonymkode: 026fa...035
sølvdryss Skrevet 23. oktober 2018 #16 Skrevet 23. oktober 2018 Men hvor vasker du klærne dine da? I huseiers vaskerom? Eller har du egen vaskemaskin?
Luckiness Skrevet 23. oktober 2018 #17 Skrevet 23. oktober 2018 Er det ingen ledig plass på badet til tørking av klær? Finnes mange type tørkestativ, også mindre typer enn disse standard-stativene. Kanskje du likevel kan få plass et sted der? Finnes også "stativ" som festes til tak/høyt oppe på vegg, som man kan dra opp og ned med en snor f.eks. Da går det ikke utover gulvplassen. Kanskje mulig å spørre utleier om du kan få henge opp en slik eller kanskje uteleier kan slik at du får tørkemulighet uten at det går utover andre rom i leiligheten. Hvis det tar en del plass med tørking på badet så kan du jo likevel forsøke å få det til ved å ha vaskedag en gang i uken e.l. slik du slipper å ha stativ stående der hele tiden. Noen eksempler:https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80189663/ Veldig greit til undertøy. https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/klespleie/torkestativer/torkesnor-004374/ https://dagsmarked.no/produkt/torkestativ-day-sammenleggbar/?gclid=EAIaIQobChMIrfSx-6mc3gIVQbYYCh212ARGEAQYBSABEgKdAvD_BwE Har slik selv. Den kan legges sammen. I tillegg kan den trekkes inn/ut som et "trekkspill" slik at man trenger ikke å ha den lengst ut dersom liten plass.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg har eid to ulike leiligheter de siste 15 årene, og utenom sommeren så har all klestørking foregått innendørs enten på soverom eller i stue. Små leiligheter i byen har ikke plass på badet til å tørke klær, og det har heller ikke eksistert noe annet alternativ. Hvis det ikke er veldig kaldt så har jeg satt vinduet på gløtt, men midtvinters så er ikke det særlig aktuelt når det er minus 10 ute. Hva skal man ellers gjøre mener dere? Anonymkode: 1b151...1a5 1
gohege Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 Har du dusjkabinett eller dusjhjørne med dører? Vi har sistnevnte, og et slikt tørkestativ får akkurat plass inni hjørnet. Får plass til to maskiner og så kan du stille inn vingene selv etter hva du skal henge opp. Foretrekker denne langt over det standardstativet med to vinger.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #20 Skrevet 27. oktober 2018 På 23.10.2018 den 12.21, AnonymBruker skrev: Jeg har eid to ulike leiligheter de siste 15 årene, og utenom sommeren så har all klestørking foregått innendørs enten på soverom eller i stue. Små leiligheter i byen har ikke plass på badet til å tørke klær, og det har heller ikke eksistert noe annet alternativ. Hvis det ikke er veldig kaldt så har jeg satt vinduet på gløtt, men midtvinters så er ikke det særlig aktuelt når det er minus 10 ute. Hva skal man ellers gjøre mener dere? Anonymkode: 1b151...1a5 Luftavfukter er da din plikt å skaffe. Du ødrlegger leilighetene med å drive på slik som du gjør! Anonymkode: e77c0...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå