Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #1 Skrevet 22. mars 2005 For en stund tilbake fikk jeg hjelp til å koble opp laptopen min til trådløst nettverk (d-link). Nå har jeg kjøpt meg en stasjonær pc og vil koble denne til adsl, også. Har et håpløst utgangspunkt når det gjelder avstand mellom uttaket i veggen og plassering av pc, derfor ønsker jeg trådløs tilkobling på denne. Jeg blir fortalt at når først pc nr 1 er koblet opp er det utrolig enkelt å koble til nr 2....... Men jeg vet ikke, jeg..... Jeg får det ikke til!!!!! Anyone?
morten Skrevet 22. mars 2005 #2 Skrevet 22. mars 2005 Vet du om han som satt opp det trådløse nettverket for deg satt opp kryptering (så du må ha en nettverksnøkkel for å koble til) eller sikkerhet på MAC-nivå...(man må fortelle routeren/access punktet hvilke maskiner som får koble til) Dette gjør det mye vanskeligere for folk som er helt blanke på data å koble til nye maskiner..men det er likevel en god ide, fordi du slipper at alle naboene dine snylter seg på... (Bor du i en enebolig er det veldig unødvendig..mener jeg...hvis det ikke bor en ivrig fjortiss like ved da...som stjeler båndbredden din..)
Gjest Violetta Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Jeg har trådløst nettverk på laptopen, men har ikke kjøpt den andre dingsen jeg trenger. Hvor lang rekkevidde pleier det å være på disse?
Grooo Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Vi bor i enebolig i et byggefelt med store tomter og får inn tre ukrypterte og to kryptertenettverk. Altså må noen av disse signalene rekke i alle fall et par hundre meter, for i flere av de nærmeste husene bor det eldre personer som jeg tviler på at har trådløst nettverk hjemme..
~sikka~ Skrevet 22. mars 2005 #5 Skrevet 22. mars 2005 Du har satt i ett trådløst nettverkskort sant? Får du noen feilmelding? Hva har du gjort for å sette det opp? Installert driver til nettverkskortet?
Zena* Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 Jeg er "Gjesten" som startet temaet. Jeg har kjøpt en sånn "wireless usb, 54 Mbps" som skal plugges inn i den stasjonære.... ikke sant? Jeg har foreløpig ikke fått feilmeldinger. Jeg har faktisk ikke kommet igang!! Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg har funnet en "oppskrift", men jeg finner ikke ut hvor jeg skal trykke!!! For det er vel på den stasjonære jeg skal jobbe for å koble til? Eller må jeg starte på laptopen som allerede er koblet til nettet? Oppkoblingen er skjedd med en nettverksnøkkel, jeg har ihvertfall en megalang kode, med masse tall og bokstaver!! Så det betyr vel egentlig at jeg kan bare gi opp med en gang, eller?? Jeg er, som dere skjønner, hakket før "blank" på data, men jeg er fryktelig utålmodig og orker ikke vente på eventuell hjelp kommer hjem fra påskeferie. Hvor er det jeg starter? Hva er likssom hemligheten??
~sikka~ Skrevet 23. mars 2005 #7 Skrevet 23. mars 2005 ok tror vi må ta dette litt steg for steg 1. sett nettverkskortet inn i den stasjonære. Det står nok i instruksjonen hvor du skal sette det. 2. innstaller driveren for nettverkskortet. Det er cd'n som kom sammen kortet. Deretter skal det være ganske rett frem. Følg instruksjonene som kom sammen med ruteren og nettverkskortet. Du må nok først opprette en tilkobling. Dette kan du gjøre via kontrollpanel - nettverkstilkoblinger. Når tilkoblingen er satt opp må du søke etter lokale nettverk og når du finner ditt nettverk må du taste inn den lange nettverksnøkkelen som du har. Alt jeg har snakket om nå må gjøres på den stasjonære.
morten Skrevet 23. mars 2005 #8 Skrevet 23. mars 2005 Jeg er "Gjesten" som startet temaet. Oppkoblingen er skjedd med en nettverksnøkkel, jeg har ihvertfall en megalang kode, med masse tall og bokstaver!! Så det betyr vel egentlig at jeg kan bare gi opp med en gang, eller?? Neida, ingen grunn til å gi opp! Laptopen trenger ikke å være på, det holder at routeren som sender ut signalene er på. Hvilket operativsystem har du? Windows XP? - Har du en liten skjerm nede i høyre hjørnet? Ved klokken..høyreklikk på det og velg vis tilgjengelige trådløse nettverk. - Der skal du se ditt nettverk... - Velg det..du må da skrive inn en nettverksnøkkel...det er denne du har med alle tallene og bokstavene. Skriv inn denne, og trykk koble til
Gjest Zena-ikke innlogget Skrevet 23. mars 2005 #9 Skrevet 23. mars 2005 Tusen takk for tilbakemeldinger!! Jeg skal prøve ikveld. Det kan hende "frk håpløs" får det til.....
Zena* Skrevet 24. mars 2005 #10 Skrevet 24. mars 2005 Argh..... :-x Jeg er så super-håpløs!!!!! Jeg har til og med problemer med å installere den trådløse dingsen på den stasjonære pc'n. Var hakket før jeg pælma ut hele maskinen igår. Men nå er døra boltet igjen inntil jeg får datahjelp "in person". Ellers klikker det for meg! Lurer på hva jeg egentlig kan her i livet :-(
Gjest Madeline Skrevet 24. mars 2005 #11 Skrevet 24. mars 2005 Lurer på hva jeg egentlig kan her i livet :-( Du får trøste deg med at livet består av uendelig mye mer enn data. Vent til hjelpen kommer. Det er nok mye annet du er god i. Du kan ikke være best i alt vet du.
Zena* Skrevet 25. mars 2005 #12 Skrevet 25. mars 2005 Jeg er faktisk god på å fixe meg hjelp :-) Så i noen lykkelige timer funket også den stasjonære pc'n, helt til strømmen gikk!! Strømmen er tilbake, men internetten er borte! Uff.... :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå