Gå til innhold

Må jeg gi opp hele Bachelor grad på grunn av ett emne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg studerer siste året på Bachelorgraden min i organisasjons utv. og ledelse. Jeg har elsket studie og har gode resultater. Det har bare oppstått ett stort problem.... Makroøkonomi 

Jeg har aldri vært god i matte. Jeg kan forklare alt mulig rent teoretisk, men å regne ut noe er bare ikke for meg. Men Makroøkonomi er obligatorisk i min grad. Det består av ligninger som jeg uansett ikke skjønner noe av, nasjonal regnskap som er bare helt blankt for meg, osv. Jeg innser det at eksamen kommer jeg til å stryke på - med glans. 

Ergo - får jeg ikke fullført min bachelor grad pga ett emne som er matematisk, som jeg ikke klarer. Er sykt urettferdig. Hvorfor kan jeg ikke bare bytte det ene emne Makroøkonomi ut med ett annet emne som er med organisasjons rettet, eller statsvitenskaplig eller innen ledelse. Hvorfor må det være makroøkonomi. Det er en grunn til at jeg ikke valgte økonomi og administrasjon, men organisasjons utvikling og ledelse,

Noen som har erfaring med at det går an å bytte ut ett ev emnene i Bachelorgraden? For skolen min sier nemlig at det er obligatorisk.

Fortvilt.

Anonymkode: 90b0a...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan får du deg til å si at det er urettferdig at du stryker i et fag du tydeligvis ikke har jobbet nok med? 

• Liker 9
Skrevet

Har du begynt med faget? Siden du lurer på om du kan bytte det ut? Kan hende det går mye bedre enn du forventer. Husk at du har også konteeksamen hvis det ikke går bra.

Jeg er også dårlig i matematikk (strøk på videregående, kan ikke gangetabellen engang) og jeg fikk C i økonomi og markedsføring (med masse utregninger og produktkalkyler all bullshitten som følger med), og klarte å forklare Lotka-Volterra prinsippet (veldig matematisk, Google det om du ikke kjenner til det) godt nok til å få en A på den presentasjonen i Biologi. Det holder at du står. Ikke gi opp før du har begynt :)

Anonymkode: 16016...6d9

Skrevet (endret)

Du har 3 forsøk på å ta en eksamen. Altså INGEN grunn til å gi opp. Jobb alt du kan med faget nå. Snakk og arbeid med andre som forstår det og se om de kan hjelpe deg med å knekke koden. Du kan også prøve å leie noen andre som har hatt faget for å hjelpe deg. Du kan ha godt av å høre ulike forklaringer på det for å finne måten du forstår på.

Makro på bachelornivå er lettere straks en knekker kodene til de ulike hovedligningene en jobber med. Da gjelder det mer å huske de og hvor de ulike bokstavene skal, så plotte inn tallene en får oppgitt i standard oppsett. Det er bare at den koden kan ta litt tid å knekke. Noen gjør det tidlig, og andre ikke før rett før eksamen. 

Endret av Moonwalker
Skrevet

Det er slett ikke urettferdig, du må bare jobbe mer med faget, evt betale noen for å hjelpe deg. Økonomiforståelse er faktisk viktig for både organisasjoner og ledelse. 

Anonymkode: 9cef2...1b0

Skrevet

Nå har jeg selv grader i Økonomi og Ingeniørfag, slik at Matte aldri har vært noen problem for meg. Men jeg mener absolutt at mikro- og makroøkonomi er for krevende - matematisk sett - for mange av studentene. Dersom skolene skal ha slike (Matte)tunge fag, så burde de absolutt også kreve f.eks R1 Matematikk for opptak til studiene.

Ja, de fleste studier har også en type "Matematikk for økonomer" fag, som på sett og vis er R1 "light", men dette faget kommer alt for seint spør du meg. på vår skole, f.eks, så hadde det faget nesten 50% strykprosent. 

For å kunne takle matematikken i mikro- og markoøoknomi, så burde en ha stålkontroll på f.eks algebra, funksjondrøfting, derivasjon, o.l. 

Så, spør du meg, så er det en stor feil av skolene å ikke kreve minimum R1 for å studere økonomiske fag. Faktisk så har Økonomi-fag like mye, om ikke mer, Matematikk enn f.eks Informatikk (de første 3 åra), men av en merkelig grunn ingen krav om Matematikk fra VGS. 

Anonymkode: 0438f...6a8

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

Føler jeg ble motivert. Bare tenke at jeg klarer det ;) 

Anonymkode: 90b0a...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...