Gå til innhold

Samlivsbrudd.. Hva har man krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg og samboer skal gå fra hverandre etter at jeg oppdaget at han har vært utro jevnlig over ett års tid.. Typ 1 gang i mnd. 😭😭

Vi har 2 barn sammen. Minste er 1 år. Jeg skal flytte til en leilighet og han har sagt han skal kjøpe meg ut av boligen vi eier Sammen. 

Vi har vært på mekling og det ble at han skal ha 10 overnattinger per mnd. Er det noen her som vet om jeg har krav på noe slags stønader? Har jobb 50 prosent fast i helsesektoren. Jobber ekstra da det er vakter å få. 

Har jeg krav på noe støtte til alt som må kjøpes til den nye leiligheten? 

Håper noen har noen gode råd! 

Anonymkode: 79a6d...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krav på? Fra samfunnet mener du? Seriøst? 

Anonymkode: e7d16...b42

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krav på? Fra samfunnet mener du? Seriøst? 

Anonymkode: e7d16...b42

Slenger meg på denne. Virkelig?? Støtte fra mine skattepenger til puter og gardiner?? Nei, tror ikke det du. Muligens får du utvidet barnetrygd og bostøtte. Utenom det må du nok jobbe til livets føde, som oss andre. 

Anonymkode: 8b061...e24

• Liker 14
Skrevet

Du får vel med deg halvparten av møbler og utstyr fra nåværende bosted? Hvis barna skal bo fast hos deg, så tar du med deres senger, stellebord osv. da det er barnas ting. Eventuelt avtal med faren at han spytter inn en god sum for å kjøpe nytt til ditt bosted, hvis han beholder det dere har. Er ikke riktig at alt det faller på deg alene.

Ellers er det vel overgangsstønad og noe mer. Søk på nav.no

• Liker 3
Skrevet

Eneste jeg kan komme på er overgangsstønad om du skal utdanne deg på nytt, men der har sikkert andre bedre peiling på reglene enn meg. Ville heller gått for høyere stilling, 50% stilling med to barn å fø går ikke. 

Anonymkode: f7195...5d1

• Liker 3
Skrevet

Det tviler jeg på. Pengene du får når samboeren din kjøper deg ut må du bruke på livsopphold. Dersom du sparer dem eller bruker dem på inventar så får du ingen støtte av nav. 

Skrevet

Jeg har ikke ord. 

Anonymkode: bc30e...d1a

• Liker 4
Skrevet

Nei det har du ikke. Det beste hadde vært å være den som sitter med boligen. 

Anonymkode: 3e2af...679

• Liker 2
Skrevet

Du får bruke av pengene du får når han kjøper deg ut. Men er vel vanlig å dele på det dere har i leiligheten når en flytter ut. 

Anonymkode: 9584e...ef9

• Liker 4
Skrevet

Du får med deg halvparten av ting dere har kjøpt sammen. Det er sikkert mest praktisk å la mange ting bli igjen, siden det passer til det gamle huset men kanskje ikke til det nye. Da bør din eks betale litt for det.

Anonymkode: aa851...2c2

Skrevet

Du har vel rett på ei ekstra barnetrygd og bidrag fra far til ungene.

Det kan også være at du har rett på redusert overgangsstønad og støtte til barnetilsyn, ta kontakt med nav 

Ellers så må du øke arbeidsmengden din, å jobbe 50% går ikke når du er alene med to unger. 

Møbler og annet inventar fra felles bopel må dere komme til enighet om hvordan dere skal dele det. Ellers så anbefaler jeg å kjøpe brukt, mye bra på Finn og kjøpe-bytte-selge-sider på Facebook. Å kjøpe brukt er både bra for økonomien og miljøet 

Anonymkode: 968ed...74f

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor lar du ham beholde bolig? Det kan bli tøft for deg å komme inn på boligmarkedet igjen, så best dersom du beholder bolig. Banker er ofte snillere ved brudd enn nykjøp. 

Anonymkode: 87a50...be1

• Liker 4
Skrevet

Trist å høre at du er midt i et samlivsbrudd, men jeg forstår at folk reagerer på ordvalget ditt. Når du spør hva du har «krav» på, så kan det framstå litt provoserende for mange. Du vil få en del penger etter boligsalget, barnebidrag fra far og en ekstra barnetrygd. Muligens overgangsstønad. Du får sikkert lån til ny leilighet. 

Du sitter dermed ganske så godt i det i forhold til mange andre i samfunnet og siden du ikke sier at du er syk eller noe slikt, virker det rart at du bare jobber 50%. Hvis du er 100% arbeidsfør, så må DU ta grep og få deg en 100% jobb. Det oppleves selvsagt provoserende for mange at du tilsynelatende tror/mener at nav skal hjelpe deg med noe som alle andre må jobbe hardt for å få.

Prøv å tenk «hva kan JEG gjøre for å få til dette?» framfor «hva har jeg krav på fra nav», så skal du se at svarene blir vennligere :)

Møblene fra huset må dere dele. Ellers kan du kjøpe billig brukt på finn eller loppemarked. Nye møbler kjøper du når du får råd. 

Du må få 100% jobb så fort du kan. Da får du til dette :)

• Liker 12
Gjest BearMama
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du ham beholde bolig? Det kan bli tøft for deg å komme inn på boligmarkedet igjen, så best dersom du beholder bolig. Banker er ofte snillere ved brudd enn nykjøp. 

Anonymkode: 87a50...be1

Er ikke sikkert hun har råd til å kjøpe han ut. Virker som om hun ikke har full jobb. Han har rett å kjøpe henne ut da.

Skrevet
9 minutter siden, altflyter skrev:

Trist å høre at du er midt i et samlivsbrudd, men jeg forstår at folk reagerer på ordvalget ditt. Når du spør hva du har «krav» på, så kan det framstå litt provoserende for mange. Du vil få en del penger etter boligsalget, barnebidrag fra far og en ekstra barnetrygd. Muligens overgangsstønad. Du får sikkert lån til ny leilighet. 

Du sitter dermed ganske så godt i det i forhold til mange andre i samfunnet og siden du ikke sier at du er syk eller noe slikt, virker det rart at du bare jobber 50%. Hvis du er 100% arbeidsfør, så må DU ta grep og få deg en 100% jobb. Det oppleves selvsagt provoserende for mange at du tilsynelatende tror/mener at nav skal hjelpe deg med noe som alle andre må jobbe hardt for å få.

Prøv å tenk «hva kan JEG gjøre for å få til dette?» framfor «hva har jeg krav på fra nav», så skal du se at svarene blir vennligere :)

Møblene fra huset må dere dele. Ellers kan du kjøpe billig brukt på finn eller loppemarked. Nye møbler kjøper du når du får råd. 

Du må få 100% jobb så fort du kan. Da får du til dette :)

Får neppe lån med 50% jobb og to unger! 

Skrevet

Hvis det hadde vært så lett å få 100 % jobb så. Vet ikke hvor mye erfaring du har med helsesektoren men å få 100% jobb er ikke noe det er flust av akkurat! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får neppe lån med 50% jobb og to unger! 

Hvis hun tar grep og får seg 100% jobb, så får hun nok det jo.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det hadde vært så lett å få 100 % jobb så. Vet ikke hvor mye erfaring du har med helsesektoren men å få 100% jobb er ikke noe det er flust av akkurat! 

Jeg vet ganske mye om akkurat det jo. Noen steder er det vanskelig, og da må man tilpasse seg og f.eks ha to jobber på to forskjellige steder, 50% på hver. 

I denne situasjonen må man ta den jobben man får, og har ikke råd til å være kresen

Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Jeg vet ganske mye om akkurat det jo. Noen steder er det vanskelig, og da må man tilpasse seg og f.eks ha to jobber på to forskjellige steder, 50% på hver. 

I denne situasjonen må man ta den jobben man får, og har ikke råd til å være kresen. 

Virker ikke som du har så mye erfaring når du foreslår det akk. 2 50 prosent stillinger går som oftest ikke Ann å få til å gå opp med tanke på helgevakter og seinvakt er og da man itillegg er alene med 2 barn så kan man ikke jobbe hver helg heller.. 

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke krav på en dritt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...