Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mer og mer at folk mener Jesus er eventyr, folk har masse imot KrF, skal mange ganger mene noe i mot trådstarter i kristne tråder osv.. 

Men.. Hvorfor feirer dere jul da om dere ikke er kristne? :klo:

Anonymkode: 1ac24...36e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser mer og mer at folk mener Jesus er eventyr, folk har masse imot KrF, skal mange ganger mene noe i mot trådstarter i kristne tråder osv.. 

Man blir jo dratt med i runddansen allerede som liten og sånn går nå åra.

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, visp skrev:

Man blir jo dratt med i runddansen allerede som liten og sånn går nå åra.

🙄 

Skrevet

Vi feirer vinterblot og solsnu, som man gjorde her i landet lenge før Jesus kom. Og ja, vi har nok kulturelt kristne innslag også... Men jeg har aldri sagt jeg ikke er kristen. Kanskje ikke like troende hver dag, men...

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi feirer vinterblot og solsnu, som man gjorde her i landet lenge før Jesus kom. Og ja, vi har nok kulturelt kristne innslag også... Men jeg har aldri sagt jeg ikke er kristen. Kanskje ikke like troende hver dag, men...

Du vet jeg ikke sikter til deg i innlegget. Jeg sikter til de som ikke er troende men allikevel feirer jul. 

Skrevet

Det er norsk kultur. Hos oss er det juletre, nisser, god mat, pepperkakehus og gaver. Ikke noe Jesu fødsel osv.

Anonymkode: b4636...490

• Liker 43
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

🙄

Er det meg du snakker til? :)

Slapp av, det var stort fokus på Jesus da besteforeldrene mine levde. Jeg har takket og bukket for kristne barneblader og sittet stille da det var høytlesning.

• Liker 2
Skrevet

Tradisjon, god mat, fri fra jobb og treffe familien. Er ikke det grunn nok?

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, Mæn40 skrev:

Hvorfor ha høstferie om man ikke plukker poteter?

Åja glemte at høst ferie og jul er en like stor feiring. Lol :hoho:

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jul er en gammel hedensk skikk. Det er det gamle midtvintersblotet. Da Norden ble tvangskristnet la de ulike kristne feiringer til tidene hvor de store blotene var fordi folk nektet å oppgi de store festene sine.

Anonymkode: 06254...375

• Liker 35
Skrevet

Som de fleste feirer jeg jul fordi det er tradisjon. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg feirer ikke jul eller noen av de kristne høytidene. 

Anonymkode: 84704...ab7

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor jeg ikke er kristen, men likevel feirer jul? Fordi julen ikke er en kristen høytid, for meg.

Anonymkode: 18d7e...4f0

• Liker 8
Skrevet

Jul som feires i dagens Norge er en sammensmelting av såpass mange tradisjoner og kulturer at det rett og slett er litt frekt for kristne å sitte på sin høye hest og spørre hvorfor andre feirer jul. Ja, ikke-kristne synger julesanger med religiøst innhold, tenner lilla adventslys osv, men de fleste kristne bruker også juletre og forteller barna om julenissen. Og de kaller det til og med jul i steden for Kristmesse. 

• Liker 24
Skrevet

Dette er ikke en tråd for å kritisere noen men mer en tråd som skulle få dere til å tenke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en tråd for å kritisere noen men mer en tråd som skulle få dere til å tenke. 

Jeg trenger ikke tenke så mye på hvorfor jeg feirer jul selv om jeg ikke er kristen. Det er ikke en religiøs høytid i utgangspunktet. 

Anonymkode: 18d7e...4f0

• Liker 17
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer helt fint å tenke på egenhånd takk.

Anonymkode: 9bb16...eb2

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper den fikk deg til å tenke litt da. 

Anonymkode: f99d1...fcd

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...