Gå til innhold

Når psykiske belastninger blir til fysiske plager.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym fast bruker.

Jeg har en veldig sterk psyke, men over en lengre tid nå har jeg vært under så sterkt press at jeg har fått fysiske plager.

Dette gjelder et forhold og en person - så jeg har forklaring på problemet (i det minste). Å kontakte lege for så å komme til psykolog er ikke aktuelt, fordi det tar så lang tid og saken må være ute av verden lenge før det.

Jeg har ved noen anledninger forsøkt å få denne personen til å delta i møte med meg, så alt kan "ryddes av veien", men han nekter. Istedenfor har han valgt å komme med en lang rekke skriftlige påstander som er lenger fra virkeligheten enn min fantasi strekker. Disse påstandene er i det hele bare oppspinn, og situasjoner tatt ut av sin sammenheng. Det meste kan for øvrig også tilbakevises ved å henvise til tidligere skriftlig dokumentasjon. Jeg har ved et par anledninger tilbakevist de verste påstandene, men da svarer han bare med å konstruere nye feilaktige/løgnaktige påstander.

(Saken er så lang at det ikke er noen vits i å "trøtte" folk her med den).

Det jeg lurer på er om noen her har opplevd at psykisk belastning har blitt fysisk. Jeg har vondt i overkroppen...akkurat som at det verker (om enn på en litt spesiellt måte), jeg har også vedlig vondt i hjertet. Er akkurat som om hjertet er et stort, verkende og åpent sår.

Jeg er så sliten at jeg nesten føler at jeg ikke klarer å tenke rasjonelt. Jeg kan ikke komme meg vekk fra dette, fordi vedkommende "kjører hardt". Dvs. jeg kan komme emg utav dette ved å betale kr. 50.000,- for noe arbeid som aldri har blitt gjort.

Uff, dette ble litt rotete, men jeg har det så vondt at ejg ikke klarer å få trykt ut av meg noe mer fornuftig.

Det er så slitsomt å hele tiden tilbakevise feilaktige påstander, for så bare å bli angrepet på nytt med nye feilaktige påstander.

Uansett, jeg ønsker dere en god dag...jeg kommer vel gjennom dette på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det psykiske og fysiske henger sammen det - og har man fysike plager så kan det utløse pykiske plager...... og omvendt.

Hele kroppen vår "heger sammen" - og for å funke optimalt, så bør begge ting også fungere hver for seg.

Ønsker deg lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarteren

Takk for svar, ja, jeg vet det henger sammen - men jeg har aldri opplevd så sterk fysisk smerte pga. noe psykisk. Tiden leger jo alle sår, litt av problemet her er at så fort jeg begynner å få ro igjen så "popper" vedkommende opp med noe nytt.

Tror jeg tenger noen som kan finne opp en formel som gjør at jeg ikke blir like ødelagt hver gang jeg får høre fra vedkommende. :ler: (Jeg klarer i det minste å "cyberle").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å komme med noen råd når man ikke helt vet hva situasjonen er, men jeg har selv opplevd at når jeg har slitt psykisk, så jeg har fått problemer fysisk. Fikk ikke puste blant annet.

Hold ut!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madam butterfly

Dette krever tydligvis mye av deg både fysisk og psykisk. Når du på mange blir stilt overfor ett større press enn du takler og mange av oss "later" som vi er tøffere, hardere og nekter å la oss knekke! Men husk på at tar du ikke hensyn til kroppen vil den finne måter å bli "syk" på slik at du bremser..

Vet ikke situasjonen din, men for det psykiske bør du bruke venner og familie for å gråte/få ut frustrasjon. Hold det i hvertfall ikke for deg selv!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var i en ekstrem psykisk belastet perode noen år.

Til slutt ble jeg fysisk syk.

ryggen,skuldre,nakke. verket i jertet . var jo siker på at det var alvorlig.

Trøsten er at en dag er det over.

fysoterapi gjør godt. Gå lange turer i marken. Svømmehall. Dette vil hjelpe deg til å løse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trådstarteren

Tusen takk for tilbakemeldinger. Når man er så nedkjørt så teller alle positive ord man hører/leser.

Jeg vet smerten vil forsvinne etter hvert. Litt av problemet er at det som har forårsaket smerten ikke vil bli borte på en stund, og jeg er så fortvilet over tanken på at jeg skal ha så vondt ennå en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg vil bare si at jeg vet hva du snakker om... Jeg har gått med utmattelsessyndrom i halvannet år, og har møtt på mange nedturer på den tiden. Mistet venner, slitt med skolen, slitt med jobben og derfor økonomisk, og blitt utsatt for lite forståelse og til tider stort press fra gjengen og mennesker rundt meg.

jeg trodde hele veien at dette skal jeg klare, og min lege og psykolg har sagt at jeg er veldig sterk. Jeg har pressa meg selv noe vanvittig hele veien, og aldri gitt opp. allikevel var det ikke til å unngå at det skjedde noe med meg psykisk også. hatt et par depresjoner, litt angst og etter hvert også følt dette som fysiske plager i form av vondt i nakke og skuldre, vondt i mage og bryst og følelsen av å være overkjørt av en semitrailer...

Det fysiske og psykiske henger veldig sammen, så det er absolutt ikke unormalt å ha det sånn.

Ønsker deg god bedring og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarteren

Ønsker deg god bedring og lykke til :)

Tusen takk og det samme til deg. :) (Godt det ikke er så vanskelig å cybersmile).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......., og min lege og psykolg har sagt at jeg er veldig sterk.

Har også jeg fått høre............ men man blir av og til så utrolig sliten av å "måtte" være sterk. :-(

Noen ganger så tenker jeg at "tenk om jeg kunne få være svak - få slippe alt ansvar - la noen passe på meg, og ta seg av meg - ta ansvar for meg" :cry:

Men - man bare måå jo ta ansvaret sjøl - alle må vi ta ansvar for oss selv 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...