Gå til innhold

Barn vondt i ryggen etter trampoline..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har vondt i ryggen etter hopping på trampoline forrige helg. Det har gått 7 dager. Han klaget over vondt i ryggen da det skjedde. Akutt etter ett hopp. Det er sånn midt på ryggen, litt nedenfor midten, på venstre side av ryggrad. 

Det gjør ikke vondt å feks stå i bro, slå hjul osv. Hun er turner. 

Men å løpe/ hoppe og gå i trapper gjør vondt. Hun kjenner det altså når det er bevegelse/ støt i ryggen, men ikke ved bly og tøy. Hun klarer ikke løpe og hoppe skikkelig fortsatt. 

Jeg føler det er muskulært. Har forsøkt endel massasje og litt smertestillende krem. Har ikke oppsøkt lege foreløpig. Droppet treninger uken som var. 

Noen som har en idé hva det kan være og om jeg burde oppsøke lege med henne....? 

Anonymkode: 4e9f5...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan være en prolaps. Dere bør komme dere til lege og ta en MR-undersøkelse.

Endret av Tba
  • Liker 2
Skrevet

Lege med en gang. Er det skade så kan det ikke vente! 

Anonymkode: 0650f...925

• Liker 4
Skrevet

Hun har hatt vondt i 7 dager etter et fall på trampolinen og dere har ikke vært til lege ennå??

Anonymkode: 91632...484

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har hatt vondt i 7 dager etter et fall på trampolinen og dere har ikke vært til lege ennå??

Anonymkode: 91632...484

Burde visst at jeg kom til å få svar fra KGs fordømmende og besser-wissende deltakere også..... 

Hun har heller ikke falt. Aner ikke hvor du får det fra. Hun tok dobbel salto og strakk antagelig noe i ryggen. 

Hvis du prøver å få frem at jeg er en dårlig mor eller noe, så er du på bærtur. Hvorfor svarer du egentlig, på noe helt annet enn jeg spør om? 

Vi har naturligvis vurdert det dit at vi ville se det an noen dager. Det virker muskulært. Hun har ikke trent eller hatt gym. Altså tatt det helt med ro. Hun har verken lammelser eller strålinger i beina, og klarer helt fint gå. Det er løping, hopping og trapper som er vanskelig og som gjør vondt. Bare lurte om noen hadde erfart lignende. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde visst at jeg kom til å få svar fra KGs fordømmende og besser-wissende deltakere også..... 

Hun har heller ikke falt. Aner ikke hvor du får det fra. Hun tok dobbel salto og strakk antagelig noe i ryggen. 

Hvis du prøver å få frem at jeg er en dårlig mor eller noe, så er du på bærtur. Hvorfor svarer du egentlig, på noe helt annet enn jeg spør om? 

Vi har naturligvis vurdert det dit at vi ville se det an noen dager. Det virker muskulært. Hun har ikke trent eller hatt gym. Altså tatt det helt med ro. Hun har verken lammelser eller strålinger i beina, og klarer helt fint gå. Det er løping, hopping og trapper som er vanskelig og som gjør vondt. Bare lurte om noen hadde erfart lignende. 

Utifra det du forteller kan det være en prolaps som helst skulle vært undersøkt for et par dager siden. En god huskeregel er at dersom det vedvarer mer enn 2-3 dager, bør lege oppsøkes - spesielt ved denne type skader! Her synes jeg dere har vært for treige 

Anonymkode: 78d07...e09

• Liker 5
Skrevet

En strekk i en muskel eller et ligament kan ta lang tid før det heler helt. Ville hørt med en lege, evnt etter et legebesøk tatt en tur til en manuellterapeut eller osteopat. 

Anonymkode: 8768b...12e

Skrevet

Høres absolutt muskulært ut. Prolaps er stort sett noe som oppstår hos mennesker over 40 år og om det nå mot formodning skulle være en liten prolaps her så er faktisk ikke det så farlig som folk skal ha det til. Man opererer det ikke og behandlingen er stort sett det samme som ved muskulære ryggsmerter. Reduser fysisk aktivitet og kutt ut turntrening i en ukes tid.

Anonymkode: 4b8be...2a2

Skrevet

Takk for svar. Har bestilt time i morgen. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder ryggen, skal en aldri "se det an". En drar sporenstraks til lege. Å skade en rygg kan være svært farlig.

Anonymkode: aa6d0...a8d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres absolutt muskulært ut. Prolaps er stort sett noe som oppstår hos mennesker over 40 år og om det nå mot formodning skulle være en liten prolaps her så er faktisk ikke det så farlig som folk skal ha det til. Man opererer det ikke og behandlingen er stort sett det samme som ved muskulære ryggsmerter. Reduser fysisk aktivitet og kutt ut turntrening i en ukes tid.

Anonymkode: 4b8be...2a2

Det du skriver om prolaps og alder er helt feil.

Ta Google litt så ser du at det er svært vanlig med prolapser i ung alder, og at det absulutt må tas alvor. Det er noe jeg har lært på den harde måten. Utad ser jeg frisk og rask ut, men jeg har kroniske ryggsmerter og stråling med beina pga mange prolapser i både ung alder og senere. Ryggen hadde vært mye bedre hadde jeg tatt det på alvor før. 

Det er riktig at prolapser ikke behøver å være farlig som du skriver. De fleste prolapser merker enn ikke. Men når det gjør vondt over lang tid hos et barn så må det sjekkes. Selv om det som regel vil gå over av seg selv. 

En del kilder sier stikk motsatt av det du skriver. Eldre mennsker får færre prolapser fordi putene i ryggraden tørker inn.

Skrevet

Tråden er ryddet for helsefarlig råd

- Safiye, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...