Gå til innhold

Barn og mye sukker på bordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre om jeg overreagerer.

Har ett vennepar med 2 barn. Vi har også 2 barn. Vi er ikke strenge på godteri, brus, kjeks osv. men prøver å holde et normalt nivå. Dvs.litt i uka er helt greit men fredag eller lørdag er da vi koser oss ordentlig. 

Vårt ene barn på 6 år klarer ikke styre seg og vi må hele tiden passe på. Har måttet passe på i flere år. Hvis ikke er det brusglass ned på styrten, stapping av godteri og potetgull. Vi klarer dette bra når vi er i nærheten hele tiden, men selvfølgelig er jo også barnet på besøk uten oss.

Vi har dette venneparet som har bord som renner over av alt mulig, absolutt HELE TIDEN!!  Og barna får aldri beskjed om å vente med å ta mer eller at de ikke får mer når de har stappet nok. Når mitt barn er på besøk er det akkurat som at de nyter det jo mer barnet vårt spiser for så å stå å skryte av det når vi henter. De er ikke små selv heller for å si det sånn. 

Føler at jeg er hysterisk men samtidig er det mitt barn. Vi er jo med de ofte. Virker som de vil bli populære blant barn for det er slik med alle som er der. 

De vet godt at vi må kjøre litt regler på våres barn. Vårt ene barn har som regel tutmage etter besøk borte slik at vi ser at skinnet er strukket. Barnet sitter ofte også lenge på do etter slike besøk. Gruer meg når vi skal bort, eller barnet skal bort alene. Det er også slitsomt å være med ute på gåturer i skog og mark (friluftsliv liksom) da det er samme mengden da også. De nøyer seg ikke med enten eller. 

Har snakket litt med barnet vårt om det. At det må prøve å styre seg selv når vi ikke er der. Og at det må tåle å se at det står på bordet uten å måtte ta hele tiden. Men får dårlig samvittighet da dette egentlig skal være noe de voksne skal ta ansvar for. Har også snakket om at magen til alle mennesker ikke har godt av det fordi kroppen blir syk av for mye sukker og fett. 

Er jo sikkert heeeelt idiotisk å snakke om en 6 åring (snart 7) om slikt, men man blir jo helt fortvilet. 

Anonymkode: cb3a3...cd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså. Hvor ofte er barnet hos disse personene da - til at det kan bli et problem?

Anonymkode: a3127...0ef

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså. Hvor ofte er barnet hos disse personene da - til at det kan bli et problem?

Anonymkode: a3127...0ef

Som jeg skrev så har vi ganske mye kontakt. 

Skrevet

Har du prøvd å prate med venneparet om dette? 

Anonymkode: 79a39...ba0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å prate med venneparet om dette? 

Ja jeg har sagt at vi må passe på og at barnet ikke klarer å stoppe selv. Og prøver å vise det når viner ute pp noe at vi ikke har med av allr skag. Meb da blir jo ua sett barnet spandert av det de har med seg. Så mengden blir jo uansett stor. Men når de ikke bryr seg om det når det gjelder egne barn så gidder de vel ikke det når det gjelder vårt heller. 

Skrevet

Kanskje barnet ikke kan overnatte så ofte hos dette venneparet da. Hvor ofte skjer dette? Har jo litt å si, er det annenhver mnd, så kanskje ikke så farlig. En gang i uka eller mer derimot, blir annerledes 

Skrevet

De kan jo ha hva de vil på sitt eget bord. Og ditt barn må lære seg å høre etter, det er absolutt barnet stort nok til! Jeg rydder ikke mine hyller fordi en seksåring kommer på besøk altså! 

Du kan ikke legge noen føringer over hvordan de har det i sitt hjem, så da får du velge selv om du vil sende barnet dit eller ikke. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...