Gå til innhold

Kan private bruke kongeflagget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er regler for bruk av riksvåpenet, men kan jeg som privatperson ha kongeflagget heist på min flaggstang? Hva om jeg endrer på flagget slik det er gul øks i stedet for sølv? 

Anonymkode: c9b5d...4c6

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg har en følelse av at strl. § 165 bokstav b, muligens kan sette en stopper for det. Det innebærer nok i så fall også å endre fargen på øksa. 

Anonymkode: 25c23...bf9

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke sikker, men jeg har en følelse av at strl. § 165 bokstav b, muligens kan sette en stopper for det. Det innebærer nok i så fall også å endre fargen på øksa. 

Takk. Sjekket:

Forskrift om Noregs riksvåpen

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1937-03-19-3728

Og der står det: 

Riksvåpnet skal vanleg ha skjoldform. Over skjolden skal vanleg stå ei kongskrone med rikseple og kross.

Så ser ut som riksvåpenet også er riksvåpenet selv om det ikke har skjoldform og krone. Og da blir jo riksvåpenet fort identisk med kongeflagget.

Er regler mot privat bruk av riksvåpenet i samme forskrift så da får jeg vel ikke ha kongeflagget heist hos meg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Sjekket:

Forskrift om Noregs riksvåpen

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1937-03-19-3728

Og der står det: 

Riksvåpnet skal vanleg ha skjoldform. Over skjolden skal vanleg stå ei kongskrone med rikseple og kross.

Så ser ut som riksvåpenet også er riksvåpenet selv om det ikke har skjoldform og krone. Og da blir jo riksvåpenet fort identisk med kongeflagget.

Er regler mot privat bruk av riksvåpenet i samme forskrift så da får jeg vel ikke ha kongeflagget heist hos meg. 

Det sikreste er nok å la være, med mindre det er så viktig for deg at du vil prøve å søke om en eller annen særskilt tillatelse eller noe. 

Skrevet

Nei, kongeflagget heises der Kongen oppholder seg - det har en helt spesiell bruk, og er som navnet tilsier - Kongens flagg. 

Anonymkode: 611bd...199

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er regler for bruk av riksvåpenet, men kan jeg som privatperson ha kongeflagget heist på min flaggstang? Hva om jeg endrer på flagget slik det er gul øks i stedet for sølv? 

Hvorfor kan du ikke bruke det vanlige norske flagget ?   

Anonymkode: c2772...6b2

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kongeflagget heises der Kongen oppholder seg - det har en helt spesiell bruk, og er som navnet tilsier - Kongens flagg. 

Anonymkode: 611bd...199

Nei, det gjør det ikke. 

Flagget er heist på slottet/Stiftsgården så lenge Kongen befinner seg i riket, uavhengig av hvor. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det gjør det ikke. 

Flagget er heist på slottet/Stiftsgården så lenge Kongen befinner seg i riket, uavhengig av hvor. 

Flagget er på kongeskipet også.

Skrevet

Hint: det tilhører kun kongen. Ikke oss andre dødelige.

Anonymkode: 5c0c2...8cb

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du som privatperson tilgang på kongeflagget?

Anonymkode: 1484c...cb0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så avansert at det ikke kan lages. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan bestille flagg på egendesignede flagg på nettet og hadde det vært lov så hadde jeg bestilt meg kongeflagget. Men siden det ikke er lov så kommer jeg til å holde meg til det norske flagget. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bestille flagg på egendesignede flagg på nettet og hadde det vært lov så hadde jeg bestilt meg kongeflagget. Men siden det ikke er lov så kommer jeg til å holde meg til det norske flagget. 

Ok.

Er det lov å besudle det norske flagget med andre symboler? 

Eksempelvis om en bestiller det norske flagget med en blomst eller dyr på. Er det lov å heise?

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok.

Er det lov å besudle det norske flagget med andre symboler? 

Eksempelvis om en bestiller det norske flagget med en blomst eller dyr på. Er det lov å heise?

Jeg er ikke sikker og jeg ønsker å få svar på de spørsmålene jeg også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...