Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opptatt av at julegavene jeg gir skal være gjennomtenkte, ordentlige/kvalitet og komme til nytte. Legger mye tid,arbeid og energi i det. Ikke minst penger!

Er ferdig med alle årets gaver, og kjenner allerede jeg gruer meg til julaften og alt "rælet" som ligger under treet. Ofte er INGEN/få av gavene noe jeg i det hele tatt vil ha/har bruk for. Hvorfor er enkelte så jævla kjipe med julegaver? Ofte ser man at gaven er hentet ut fra outleten til Sparkjøp, totalt unyttig, grell farge og helt feil. Eller hjemmelagede gaver der man tydelig kan gjette seg til at avsender har googlet "billigst mulige hjemmelagde julegaver til mange laget på kortest mulig tid".

HVORFOR gjør folk slik? Det er folk med gode jobber og god økonomi. Nei, jeg synker ikke til deres nivå og gir tante Gerda en grønn polyester-buff med glorete logo. 

Jeg vet dere finnes her inne også. Gi omså en pose kaffe eller en pose twist! NOE som kan brukes, som ikke havner på dynga/uff/fretex/loppemarked!

Anonymkode: 7087f...655

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er opptatt av at julegavene jeg gir skal være gjennomtenkte, ordentlige/kvalitet og komme til nytte. Legger mye tid,arbeid og energi i det. Ikke minst penger!

Er ferdig med alle årets gaver, og kjenner allerede jeg gruer meg til julaften og alt "rælet" som ligger under treet. Ofte er INGEN/få av gavene noe jeg i det hele tatt vil ha/har bruk for. Hvorfor er enkelte så jævla kjipe med julegaver? Ofte ser man at gaven er hentet ut fra outleten til Sparkjøp, totalt unyttig, grell farge og helt feil. Eller hjemmelagede gaver der man tydelig kan gjette seg til at avsender har googlet "billigst mulige hjemmelagde julegaver til mange laget på kortest mulig tid".

HVORFOR gjør folk slik? Det er folk med gode jobber og god økonomi. Nei, jeg synker ikke til deres nivå og gir tante Gerda en grønn polyester-buff med glorete logo. 

Jeg vet dere finnes her inne også. Gi omså en pose kaffe eller en pose twist! NOE som kan brukes, som ikke havner på dynga/uff/fretex/loppemarked!

Jeg er veldig spent på hva du har kjøpt til folk siden du klarer å gi gjennomtenkte, nyttige og ordentlige gaver som koster endel. Om du er ung og kun har en venneflokk du gir til skjønner jeg litt mer.

Jeg kjenner ikke et eneste menneske som trenger noe som helst og heller ikke noen som har noe de ønsker seg.

Syns man skal gi til ungene og stoppe der. Det er ingen som trenger en dritt lengre uansett. I min familie tenker vi sånn hele gjengen og vi har minimert gavehysteriet veldig.

• Liker 11
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, da man kun ønsker å gi slike gaver fordi man faktisk bryr seg.

Et lite tips kan være å lage ønskelister/ønske seg spesifikke ting som ikke er så dyre! 

Anonymkode: 7669f...8e5

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det enkelt. Jeg ga beskjed til de at jeg ikke ønsker julegaver og at jeg ikke kommer til å gi julegaver, foreslo heller at vi møtes og gjør noe koselig sammen. 

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke man skal tenke så mye "verdi" på julegavene og ergre seg over at man gir "mer" enn man får tilbake. Men jeg er også frustrert over alt det "unyttige" jeg får til jul. Ting jeg verken har bruk for eller er i min smak. Og som jeg sliter med å finne lagringsplass til. Det kan være både dyre og billige ting, hjemmelagde og kjøpte. Jeg vet at tanken er god, men i mange tilfeller hadde det vært bedre med en pose twist. 

Anonymkode: 015c3...e2a

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg syns julegaver spesielt fra voksne til voksne er tull og vas og!  Julegaver skulle hatt en aldersgrense på 12 år!    

• Liker 2
Gjest Springfjær
Skrevet

Julegaver mellom voksne er tull. Eneste grunnen til at jeg og samboer gir til hverandre er fordi vi veit hva den andre faktisk trenger, i tilleg gir vi ikke dyre gaver da vi heller bruker penger på noe felles. Ellers gir vi ikke gaver til noen andre, vi mottar heller ingenting. Å det er helt greit. Fokuser på andre ting, det gavehysteriet har jo tatt helt av. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med bøker eller filmer, er det greit? 

Anonymkode: ff65f...f04

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med bøker eller filmer, er det greit? 

Anonymkode: ff65f...f04

Hvis man vet hva slags bøker og filmer mottakeren liker og hva vedkommende har i fra før, så. Eller om det følger med byttelapp. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig for å gi julegaver oss voksne imellom også. Jeg gir og får av nærmeste familie, da har vi ønskelister og de gir vi utifra. Så bytter jeg og noen venninner, der sier jeg som oftest at jeg ønsker meg noe jeg kan bruke eller bruke opp. Kjøper ikke til tanter, onkler søskenbarn e.l. Har ikke vært misfornøyd med julegaver på flere ti år faktisk. 

Anonymkode: 21f04...2d3

• Liker 3
Skrevet

ENIG, er lei av å få så mye DRIT! Spesielt fra mannens familie. Svigers er forsåvidt greie, får alltid penger til bursdag av dem, takk og lov. Men svoger og svigerinne gir det mest crappy rælet. Vi gir gaver til svoger/svigerinne, og hver sin gave til deres barn m/partner, og gaver til svogers barnebarn. Tilbake får vi én lousy gave på deling fra svoger/svigerinne med fam, som oftest noen stygge telysestaker eller noe annet billig drit. I år gidder jeg ikke lenger, og de får noe like billig tilbake. Heldigvis har svogers ene barn sagt fra at vi voksne ikke trenger å gi gaver til hverandre lenger.

Anonymkode: 1433d...5d4

Skrevet

Her i gården er det hjemmelagde gaver som står høyest.

Et par med hjemmestrikkede sokker, en liter med hjemmebrygd øl, en boks med hjemmelagde småkaker ❤️

Min søster pleier å sy tøy/luer/votter osv til mine vakre små, og det er de gavene som blir mest verdsatt av alle! Ellers har vi valgt å ikke bry oss med å kjøpe gaver til de de som har barn. Og har gitt klar beskjed om dette til de rundt oss. De fleste er enige, og gir heller ikke oss gaver. Dette gjelder både besteforeldre og søsken. Men vi har valgt å fortsette å gi til de av søsken som ikke har fått barn selv. 

Jentene lager gaver (maler krus, maler på lerret etc) enn så lenge, til både besteforeldre og alle andre voksne som er nære. Tror de blir glade for det altså.

Gleder meg allerede til desember, med juleverksted, kakebaking og masse masse kos ❤️

Anonymkode: 74df2...53c

Skrevet

Jeg gir det jeg ønsker å gi utifra mitt budsjett. Alltid gjennomtenkt. Hva jeg får tilbake betyr ikke noe, da det er gleden idet å finne noe og gi det bort som gleder meg.

Anonymkode: f201a...ddd

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke man skal tenke så mye "verdi" på julegavene og ergre seg over at man gir "mer" enn man får tilbake. Men jeg er også frustrert over alt det "unyttige" jeg får til jul. Ting jeg verken har bruk for eller er i min smak. Og som jeg sliter med å finne lagringsplass til. Det kan være både dyre og billige ting, hjemmelagde og kjøpte. Jeg vet at tanken er god, men i mange tilfeller hadde det vært bedre med en pose twist. 

Helt enig. Og det er ikke for å være utakknemlig. Vi lever i et overflodssamfunn der det bare er å gi, gi, gi. Sitter også ofte igjen med følelsen av at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av de jeg har fått. Det er ikke det at lykten ikke er fin, men når jeg har fått lykt hver jul de siste fem årene (av ulike mennesker), trenger jeg ikke enda en. Når jeg gir gaver til folk jeg ikke helt vet hva ønsker seg, prøver jeg å tenke over at tingen faktisk skal plasseres et sted.

Personlig er jeg mer for å gi ting som kan brukes/opplevelse som god øl, vin, sjokoladen, kaffe e.l. F.eks konsertbilletter, gavekort på ut å spise sammen eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Her gir vi bort og tar mot det dere vil kalle ræl med glede. 
Kjøper gaver til voksne søsken på mellom 50-100 kr. 

Vil jeg ikke ha det, så leverer jeg det til en bruktbutikk. Men stort sett så er det en blomst, en duk, et lys, en pose twist osv. Går helt greit.

For meg er det helt ufattelig å stille krav til en gave man får, Men etter å ha lest her inne mistet jeg helt lysten og gleden over dette med å gi en liten oppmerksomhet.

Jeg har fått mye rart opp gjennom, men jeg blir glad uansett. Jeg har jo alt jeg trenger, og det har alle andre også. 
Jeg synes dere som er så missfornøyd skal slutte å gi og ta i mot gaver og heller bruke pengene på å kjøpe dere det dere vil ha selv til jul som dere tydeligvis ikke får.

Anonymkode: 24647...cb0

• Liker 2
Skrevet

Jeg får aldri ræl i julegave fordi alle er informert om at jeg ikke vil samle på alt mulig tull jeg ikke har bruk for, ettersom jeg har brukt år på å kvitte meg med alt rælet jeg hadde liggende. Lever minimalistisk. 

Anonymkode: 5ec5a...075

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gruer meg alltid til julegavetiden. For det første er jeg student med stramt budsjett (flere av vennene mine har allerede greit betalte jobber, og der er det vanskelig for meg å matche deres gaver - nei, glem vanskelig, umulig er vel et bedre ord). I tillegg har jeg en kjempestor familie. Og _ingen_ vet hva de ønsker seg, men gaver skal byttes uansett.

Barna synes jeg det er gøy å handle gaver til. Og noen ganger koser jeg meg med det til voksne også, da de få gangene jeg vet at jeg gir en gave de virkelig ønsker seg. Men ofte er det dessverre alt for mye press og stress. Så jeg gir en halvdårlige gave og får en halvdårlig gave tilbake, mens vi begge egentlig kunne brukt pengene på å finne på noe sammen.

Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre for å få roet ned dette opplegget 😅

Endret av heipådegsann
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her gir vi bort og tar mot det dere vil kalle ræl med glede. 
Kjøper gaver til voksne søsken på mellom 50-100 kr. 

Vil jeg ikke ha det, så leverer jeg det til en bruktbutikk. Men stort sett så er det en blomst, en duk, et lys, en pose twist osv. Går helt greit.

For meg er det helt ufattelig å stille krav til en gave man får, Men etter å ha lest her inne mistet jeg helt lysten og gleden over dette med å gi en liten oppmerksomhet.

Jeg har fått mye rart opp gjennom, men jeg blir glad uansett. Jeg har jo alt jeg trenger, og det har alle andre også. 
Jeg synes dere som er så missfornøyd skal slutte å gi og ta i mot gaver og heller bruke pengene på å kjøpe dere det dere vil ha selv til jul som dere tydeligvis ikke får.

Hvorfor skal man fylle bruktbutikkene med billig tull som blir ødelagt bare man ser på det. Ting stort sett ingen vil ha, som kun bidrar til et kjøp og kast samfunn og videre forpester jordkloden med unødvendig søppel. 

Jo dette skal vi visst gjøre, for å føle at vi gleder andre??? Naivt opplegg.. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man fylle bruktbutikkene med billig tull som blir ødelagt bare man ser på det. Ting stort sett ingen vil ha, som kun bidrar til et kjøp og kast samfunn og videre forpester jordkloden med unødvendig søppel. 

Jo dette skal vi visst gjøre, for å føle at vi gleder andre??? Naivt opplegg.. 

For noe tull. Selv om jeg ikke trenger det, gjør sikkert noe andre det. Ofte gir jeg det videre fordi jeg ikke trenger det, som da jeg fikk tekanne til kul, men hadde nesten maken selv hjemme.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg mrn jeg syns tanken bak julegaven skal vise at man bryr seg. Kjøper man noe ubrukelig ræl signaliserer det veldig at man gir noe bare for å gi noe.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...