Gå til innhold

Blue screen of death (eller noe sånt)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Plutselig, flere ganger nå har data'n min sagt takk for seg, det har dukket opp en blå skjerm med telling opp til hundre før hele data'n restarter. Har hørt at dette kalles "the blue screen of death" og er veldig alvorlig for data'n. Etter at dette begynte å inntreffe har også ting fungert dårligere, spesielt internetten.

Noen med råd for å få vekk denne blå greia som dukker opp i tid og utide?

Jeg har desverre ikke råd til reperasjon, så må nok desverre prøve å fikse selv. :-x

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta backup av det du trenger, format c:/

Gjest Gjest II
Skrevet

"Blåskjerm" skyldes enten feil på maskinen, feil i en sentral Windows-komponent, eller et program som er installert på maskinen (en driver, et virus osv. osv).

Det kan være verdt bryet å prøve å finne ut hva som er problemet, før man installerer Windows på nytt. Litt dumt å miste alle dataene hvis det egentlig er f.eks. lydkortet som er problemet.

Når "blåskjermen" dukker opp, står det STOP et sted på skjermen, etterfulgt av noen tall. Eks:

***STOP: 0x000000D1 (0x00000000, 0xF73120AE osv. osv.)

Under dette står det en feilmeldingstekst, f.eks. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL., og nederst på siden står det ett eller flere filnavn, f.eks. ATAPI.SYS:

*** ATAPI.SYS - Address F4356E03 base at C0000000, DateStamp 36b072a3

Det som er interessant her, er tallene etter STOP, feilmeldingsteksten, og filnavnet/navnene. Skriv det ned og post det her, så skal jeg se om jeg kan si noe intelligent om hva problemet kan være. :)

Gjest Trådstarter her
Skrevet

Dette er noe av dette som står, er vanskelig å få med alt i farta, det går så fort :) Har skrevet det på engelsk pga at jeg la det inn på et engelsk forum. Noe av dette er forkortet. Takk for hjelpen gjest 2 :)

Deactivate alternatives for BIOS memory, for example bufring or shadowing(?). Press F8 to choose advanced startingalternatives/restartalternatives og then you chose safemodus.

Tecnical info: ***STOP: 0x0000008E

Gjest Gjest 2 igjen
Skrevet

STOP 0x0000008E skal være KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, stemmer det med meldingen du får?

Det finnes en god del problemstillinger som kan føre til denne feilmeldingen. Defekt minnebrikke er en av dem, men også grafikkdriver-komponenten i Windows, lydsystemet i Windows, skriver-kontrollsystemet og til og med tastaturhåndtereren.

Hvis du kan klare å skrive ned hvilken fil som en involvert i krasjet, går det nok an å si noe mer spesifikt. Filnavnet står nederst på blåskjerm-siden; se eksempelbilde her.

Forøvrig bør du kontrollere at du har alle installert alle Windows-oppdateringene. Flere av de ovennevnte feilene er rettet i den siste Service Pack'en. Gå til http://windowsupdate.microsoft.com hvis du er i tvil om du har installert alle oppdateringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...