Rucula Skrevet 21. oktober 2018 #81 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg er 179 høy og stolt av høyden min. Min kusine er 187 og en venninne er 186, dette er vakre høye jenter som blir beundret av mange menn. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #82 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg er 1.82 og jeg føler meg helt normal. Er faktisk litt stolt av høyden min og bruker platåsko og høye heler. Lange jenter er flott! Har aldri hatt problemer med gutter, det er heller sånn at jeg tenker på de som lave enn at det plager meg at det er jeg som er høy. Problemet lå mer på barne og ungdomsskolen da jeg var 1 cm under den høyeste gutten i klassen. Litt status var det å være høyeste jenta, men følte meg hengslete og ukomfortabel når jeg gikk med venninner. Da følte jeg meg som en kjempe. Det er som mange andre sier veldig viktig at du ikke overfører din usikkerhet på datteren din. Det kan hende at grunnen til at jeg føler meg stolt over å være høy (jeg tenker egentlig på meg selv som normal og alle andre som lave😂), var fordi pappa alltid skrøt av høyden min. «Nå har du blitt så høy at du kan bli modell» husker jeg han sa. Og ja, det var vanskelig å finne lange nok bukser, men det ble lettere da jeg la på meg. Med større livvidde ble buksene lenger. Og det finnes klesmerker med ekstra lange ben. Nå høres jeg skikkelig cocky ut😂 Anonymkode: f4cde...651 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #83 Skrevet 22. oktober 2018 Det er like bra å være høy og søt som liten og søt. Det lærte jeg av min mor. Og som helt gjennomsnittlig høy fra en familie av helt gjennomsnittlige høye/lave folk, der noen er litt høyere enn andre og noen ganske lave, kan jeg si at det har null betydning. Null. De høyeste har blitt kommentert positivt. Jeg visste ikke hvor høye mine foreldre eller søsken var da jeg var 17. Brødrene var... litt høyere enn meg? Moren min, litt lavere enn meg? Hver gang noen har kommentert andre at de er veldig høye eller lave har jeg stussa, for det er ikke noe jeg ser hos andre. Høyde er ikke viktig! Anonymkode: afbc6...c11 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #84 Skrevet 22. oktober 2018 Vær forsiktig med å overføre henne dine følelser. Hun lærer jo nå at høyden hennes er gal...Hvorfor vil du manipulere hennes naturlige høyde? Du må jo hjelpe henne og lære at hun er flott! Det begynner allerede nå. Og dersom noen kommenterer, så tar du dem rolig til siden og forklarer at dette ikke er greit. Jeg vil anbefale at du går og snakker med noen om dine egne komplekser, slik at du ikke overfører din dårlige selvtillit til henne. Datteren din er perfekt, uansett høyde. Og husk at i "perfekt" er det absolutt ikke en standard. DET er det du som må lære henne. Fader altså. Vi kvinner må løfte hverandre opp, og det starter med hva vi lærer våre døtre. Nå må du gjøre jobben din! Anonymkode: d748d...219 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #85 Skrevet 22. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Vær forsiktig med å overføre henne dine følelser. Hun lærer jo nå at høyden hennes er gal...Hvorfor vil du manipulere hennes naturlige høyde? Du må jo hjelpe henne og lære at hun er flott! Det begynner allerede nå. Og dersom noen kommenterer, så tar du dem rolig til siden og forklarer at dette ikke er greit. Jeg vil anbefale at du går og snakker med noen om dine egne komplekser, slik at du ikke overfører din dårlige selvtillit til henne. Datteren din er perfekt, uansett høyde. Og husk at i "perfekt" er det absolutt ikke en standard. DET er det du som må lære henne. Fader altså. Vi kvinner må løfte hverandre opp, og det starter med hva vi lærer våre døtre. Nå må du gjøre jobben din! Anonymkode: d748d...219 Tilføyelse: Jeg jobber forresten med ungdom, og jeg opplever daglig hvor dårlig selvtillit mange har. Å hjelpe dem dreier seg ikke om å hjelpe dem inn i en form, men å hjelpe dem til å bli glad i det de er født i. Anonymkode: d748d...219 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #86 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg er selv 182 cm, er over 40 år og har aldri hatt komplekser for høyden min. Når jeg var ung var det vanskelig å finne lange nok bukser ja, men i dag er det null problem. Og jeg møter stadig damer og unge jenter som er høyere enn meg, jeg føler meg faktisk ikke spesielt høy i det heletatt. Jeg var også alltid høy for alderen og ble gjerne tatt for å være 2-3 år eldre enn jeg var, men det plaget meg aldri det jeg kan huske. Ble riktignok mobbet en periode på ksolen, men det var ikke relatert til høyden min. Jeg har selv opplevd at min mor hadde komplekser med min høyde, Hun følte seg selv veldig høy i sin ungdom (hun var 173 cm), og syns alltid det var ille at jeg brukt høye hæler når jeg faktisk var høyere enn mannen min i utgangspunktet. men det plaget aldri meg, og heller ikke han. Bare følg litt med på veksten, og se hva som skjer når hun nærmer seg puberteten. Husk at man nå har begynt å se at generasjonene som vokser opp nå ikke lengre blir høyere enn sine foreldre, fordi vi har hatt samme tilgangen på næringsrik mat som de har nå. Selv om faren er høy er det ikke sikkert at hun blir høyere enn deg. Og lær ellers jenta å være glad i seg selv akkurat som hun er. Det er det viktigste vi som foreldre kan gjøre for barna våre. Anonymkode: 1ba83...64f 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #87 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg tenker også at det går an å følge med på høyden, og be om vurdering av spesialist om noen år. Det blir gitt hormonpreparater i dag, det er bare at det kanskje ikke deles ut like rundhåndet som før. Jeg er 1.80 selv og har en høy datter. Hun blir nøye målt på sykehuset jevnlig - ikke pga at vi er redde for at hun skal bli kjempehøy (mannen min er "bare" 1.86). Men pga at hun har vært syk i noen år og tatt medisiner som kan føre til avvik i veksten. Spesialistene der sier i allefall at de lett kan regulere barns vekst hvis det tyder på at de skal sprenge skalaen i en eller annen retning. Men folk er høyere nå for tiden enn bare for en generasjon siden. Jeg følte meg kjempehøy da jeg vokste opp. Nå ser jeg mange unge jenter/damer som rager over meg. Studentene på universitetet hvor jeg jobber, for eksempel. Det er normalt å være høy, og å være over 1.80. Anonymkode: 575af...d39 1
Millimani Skrevet 22. oktober 2018 #88 Skrevet 22. oktober 2018 On 10/20/2018 at 7:32 PM, AnonymBruker said: Jeg er veldig høy, 1.82, og mannen min er over 2 meter. Jeg har alltid hatet å være så høy. Jeg har følt meg lite feminin, slitt vilt med å finne klær, særlig bukser og sko som passer, og hadde dårlig selvtillit gjennom hele ungdomstiden, der jeg ravet en halv meter over gutta. Jeg slet også mer enn venninnene mine med å finne gutter som ville ha meg, selv om jeg ser normal ut ellers. Jeg ville som «alle andre» jenter føle meg liten og ha en mann som var høyere, og fant heldigvis drømmemannen til slutt. Men som konsekvens danner vi et lite gunstig genetisk utgangspunkt for datteren vår. Hun er 3, snart 4 år, og hun er HØY. Hun sprenger percentilskjemaet, og alle som møter henne tror hun går på skolen, og forventer mer av henne enn oppførselen tilsier. Hun er jo bare 3, stakkars, men likevel blir voksne åpenbart irriterte over den barnslige oppførselen hennes. Hun bruker nå størrelse 122-128, eller 6-8 år. Jeg tok opp høyden hennes med fastlegen sist jeg var der, men han bare fnøs og sa at ingen bremser veksten til jenter i 2018, at hormonbehandlingen hadde masse kjipe bivirkninger, og at ingen bryr seg om at jenter er høye lenger. Selv er jeg ikke så sikker. Jeg er redd jenta vår kommer til å bli over 1.90, og det tror jeg ikke er så kult. Jeg tror tradisjonene står ved lag, at ingen liker å skille seg ut på den ekstreme måten, og at de fleste jenter trives med en høyde som er noenlunde normal. På 4-års kontrollen har jeg tenkt å ta dette opp med helsestasjonen. Men er det virkelig slik at «ingen» driver med vekstbremsende hormoner lenger? En venninne av meg satte hormonsprøyter på sønnen sin fordi han tegnet til å bli veldig lav for bare et par år siden, er dette med gutter liksom en annen sak..? Anonymkode: dd74c...7a5 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det er mange jenter som blir så høye i dag. Uansett er det altfor tidlig å tenke på å bremse veksten hennes før hun er i puberteten. På ungdomsskolen har hun kanskje muligheten til å få vite noenlunde hvor høy hun kommer til å bli. Jeg var 156 cm på kontroll hos helsesøster da jeg var 13 år, og hun sa at hun ville tro høyden min ville stoppe på litt over 160 cm. Jeg stoppa på 165 cm. Ønsker meg noen cm til, for som noen andre nevner så er det vanskelig å finne bukser i passelig lengde "For høy" og "for lav" er to forskjellige ting. Naturen skal bestemme, og det er ingen grunn til å leke med høyden uten at man absolutt må. Hva er galt med at jenta kan bli over 190 cm? Når du og mannen din er høye så vil hun også bli det, enten dere vil eller ikke
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #89 Skrevet 22. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: normalvektig i dag er det som for bare noen år siden ble kaldt "overvektig" eller svært kraftig. Jeg er undervektig. Anonymkode: 8ed64...71a Haha hva faen. Jeg er 158 cm og 53 kg. Det er normalvektig😉 Anonymkode: 24e7d...991 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #90 Skrevet 22. oktober 2018 På 20.10.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig høy, 1.82, og mannen min er over 2 meter. Jeg har alltid hatet å være så høy. Jeg har følt meg lite feminin, slitt vilt med å finne klær, særlig bukser og sko som passer, og hadde dårlig selvtillit gjennom hele ungdomstiden, der jeg ravet en halv meter over gutta. Jeg slet også mer enn venninnene mine med å finne gutter som ville ha meg, selv om jeg ser normal ut ellers. Jeg ville som «alle andre» jenter føle meg liten og ha en mann som var høyere, og fant heldigvis drømmemannen til slutt. Men som konsekvens danner vi et lite gunstig genetisk utgangspunkt for datteren vår. Hun er 3, snart 4 år, og hun er HØY. Hun sprenger percentilskjemaet, og alle som møter henne tror hun går på skolen, og forventer mer av henne enn oppførselen tilsier. Hun er jo bare 3, stakkars, men likevel blir voksne åpenbart irriterte over den barnslige oppførselen hennes. Hun bruker nå størrelse 122-128, eller 6-8 år. Jeg tok opp høyden hennes med fastlegen sist jeg var der, men han bare fnøs og sa at ingen bremser veksten til jenter i 2018, at hormonbehandlingen hadde masse kjipe bivirkninger, og at ingen bryr seg om at jenter er høye lenger. Selv er jeg ikke så sikker. Jeg er redd jenta vår kommer til å bli over 1.90, og det tror jeg ikke er så kult. Jeg tror tradisjonene står ved lag, at ingen liker å skille seg ut på den ekstreme måten, og at de fleste jenter trives med en høyde som er noenlunde normal. På 4-års kontrollen har jeg tenkt å ta dette opp med helsestasjonen. Men er det virkelig slik at «ingen» driver med vekstbremsende hormoner lenger? En venninne av meg satte hormonsprøyter på sønnen sin fordi han tegnet til å bli veldig lav for bare et par år siden, er dette med gutter liksom en annen sak..? Anonymkode: dd74c...7a5 La jentungen få vokse seg høy rank. Et flott med høye damer. Jeg har to døtre selv og de er 185 og 179 cm. De har aldri følt seg hemmet mtk på høyden. Eneste er at d ikke alltid har vært enkelt å finne pene sko. De har str 40 og 42 Anonymkode: fae04...492 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #91 Skrevet 22. oktober 2018 Flere som kommenterer her er 175 og sier at de elsker høyden sin, og det er ikke så rart. Gjennomsnittshøyden til menn i Norge er 179. Så med 175 på sokkelesten er man flere cm lavere enn gjennomsnittsmannen. De kvinnene som føler på usikkerhet med høyden sin er gjerne over 180, og er dermed høyere enn gjennomsnittsmannen. Menn er ikke alt her i verden, og man skal ikke basere egen lykke på hvorvidt man er høyere enn menn flest eller ikke. Men hvis man er høyere enn gjennomsnittsmannen blir man ofte regnet som stor, lang, hengslete, mindre feminin etc. Det er ikke riktig, men det skjer. Jeg er 172 og selv om jeg er 6 cm over gjennomsnittskvinnen, så er jeg like langt under gjennomsnittsmannen. Jeg stiller dermed i en helt annen kategori enn kvinner på 182-183 og oppover. Men til og med jeg opplevde å bli ertet fordi jeg var høy, var blant annet høyere enn samtlige gutter og jenter i klassen frem til slutten av første klasse videregående. Det ER hemmende for mange å være veldig høy som kvinne, og jeg forstår godt TS sin bekymring. Må også kommentere vedkommende som sa «hva hvis du knuser modelldrømmen til barnet», og det skal godt gjøres siden den ideelle høyden for kvinnelige modeller er mellom 175 og 179. Det går an å være høyere, men det er ikke nødvendigvis noe fortrinn. Anonymkode: 3731b...6a7 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #92 Skrevet 22. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns de fleste av dere nedverdiger og mindregjør problemstillingen. Dere har kanskje ikke vokst opp med å være annerledes, å bli glodd ned hver gang dere kommer og høre hviskingen og tiskingen som starter hver gang du passerer fordi. Langt forbi de praktiske problemene, har du at andre synliggjør denne "kuriositeten" din konstant. Det gjør noe med deg, og det er ikke alltid effekten er positiv for å si det slik. TS, jeg tror det beste du kan gjøre er å pøse stolthet og selvtillit i datteren din som best du kan, så hun er mer herdet for å takle de vanskelige situasjonene hun kommer til å møte her i livet, høy eller lav. Anonymkode: 7534e...d4c Jeg er høy og levd med klistremerket "hu høye". Men det er da vitterlig ikke et problem, kun få år i tennårene hvor det plaget meg, men alle har jo noe de plages med den tiden, at det kun var min høyde som plaget meg er jo rett og slett bra. Nå er det 30 år siden, og mine 185, cm er ikke lengre ekstremt. Mine barn er blitt høyere, både sønn og datter, de har aldri blitt sett rart på pga høyden, fordi de i dag ikke er den eneste, slik det var da jeg var ung Anonymkode: be093...ba0 1
Wonders Skrevet 22. oktober 2018 #93 Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Tenkte bare å legge ved denne, for vi snakker om barn. https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php Jenters høyde og vekt i forhold til alder Høyde og vekt i tabell beregnet ut fra en eldre skandinavisk undersøkelse. Bemerk at barna siden da generelt er blitt litt høyere og tyngre. Alder Høyde lav / cm* Høyde middel / cm Høyde høy / cm* Vekt lav / kg* Vekt middel / kg Vekt høy / kg* Nyfødt 46 51 56 2,2 3,5 4,2 3 mnd. 56 61 66 4,5 5,7 7,2 6 mnd. 63 68 72 6,2 7,5 9,5 9 mnd. 68 72 78 7,2 9,0 11,0 12 mnd. 71 76 82 8,0 10,2 12,0 18 mnd. 76 82 88 9,3 11,5 13,8 2 år 81 87 94 10,3 12,6 15,5 3 år 90 97 104 12,0 15,0 18,2 4 år 97 105 113 13,7 17,1 21,0 5 år 103 110 120 15,3 19,0 24,3 6 år 108 118 127 16,6 20,8 25,6 7 år 113 123 133 18,0 23,0 28,0 8 år 118 128 138 20,5** 25,0** 31,0** 9 år 122 132 144 23,0** 27,5** 35,0** 10 år 127 138 150 25,5** 30,5** 39,0** 11 år 132 144 156 27,5** 35,0** 43,0** 12 år 138 150 163 30,5** 39,0** 49,0** 13 år 143 156 169 34,0** 43,0** 56,5** 14 år 148 160 173 38,0** 50,0** 59,5** 15 år 151 163 175 40,5** 52,0** 60,0** 16 år 154 165 176 44,0** 53,0** 60,5** 17 år 155 166 177 45,0** 54,0** 61,0** 18 år 155 166 177 45,0** 54,0** 61,0** *I intervallet mellom lav og høy ligger de midterste 95 % av barna. ** Vekten varierer stort under puberteten, de anførte tall er beregnet ut fra middelhøyden og skal derfor tas med stort forbehold. Skrevet av: Irene Elgen, spes. i barnesykdommer og barne- og ungdomspsykiatri etter et opplegg av Carl J. Brandt, lege. Begge våre barn er langt over kurven på høyde og midt i kurven på vekt. Så våre blir også lange. Blir spennende å se. Endret 22. oktober 2018 av Wonders 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #94 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg var høy som barn, og vokste veldig fort! Så vokste jeg saktere og saktere, og stoppet på 1.65. Anonymkode: 410b1...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #95 Skrevet 22. oktober 2018 Det er jo slett ikke sikkert at datteren til TS blir så veldig høy, men generelt tror jeg det er viktig å huske på at så og si alle har noe de føler seg usikre for eller får kommentarer for. Man føler at man er for høy, for lav, for tynn, for tykk, for små pupper, for store pupper, for krøllete hår, for rett hår, for tynt hår, for tykt hår, for stor nese, for liten nese, for mange kviser, for mange fregner, for mange føflekker, for skjeve tenner... Ja, man kan jo lage en liste så lang som et vondt år over ting man kan mislike med eget utseende, få kommentarer på eller føle seg usikker på. Alle har noe som gjør en litt annerledes, på godt og vondt. Og de fleste klarer seg jo helt fint. Det man er usikker på selv trenger slett ikke å være mislikt av andre også. Mange synes jo det er kjempeflott med lange jenter! På samme måte synes jeg både fregner og korketrekkerkrøller er kjempenydelig, mens venninner som har ønsket dette vekk. Jeg på min side har vært mye usikker fordi jeg har veldig små pupper, stor glippe mellom fortennene og uproposjonert kropp med «for korte» bein. De bryr de aller fleste seg katta om, og det sitter jo bare i hodet. Så poenget - alle har noe! Man bør heller prøve å akseptere det og velge å se skjønnheten i særegenheten synes jeg Og ikke minst være takknemlig når man er frisk og kroppen fungerer som en kropp. Anonymkode: e7b28...971 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #96 Skrevet 22. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær forsiktig med å overføre henne dine følelser. Hun lærer jo nå at høyden hennes er gal... (...) Datteren din er perfekt, uansett høyde. Og husk at i "perfekt" er det absolutt ikke en standard. DET er det du som må lære henne. Fader altså. Vi kvinner må løfte hverandre opp, og det starter med hva vi lærer våre døtre. Nå må du gjøre jobben din! Anonymkode: d748d...219 TS her. Alvorlig talt, hvordan er det du snakker til andre mennesker? Som om jeg ikke gjør -jobben- min? Tror du jeg et ØYEBLIKK har projisert min usikkerhet over på henne? Tror du jeg snakker med -TREåringen- min om min redsel for at hun skal bli over 1.90? Tror du ikke jeg hver bidige dag bygger datteren min opp, skaper selvfølelse og trygghet og stolthet over den hun er? Man skulle tro tråden het «min diskusjon med treåringen min om jeg synes hun er for høy.» Selvsagt vet ikke datteren min et døyt om dette her. Og selvsagt vil jeg aldri finne på å snakke negativt om høyde så hun hører det. Og selvsagt vil jeg fortelle henne hver dag, dersom hun skulle bli innmari høy, at hun er vakker og stolt. Men det er ganske komisk å se alle svarene som går på at «jeg er 175 og det er ikke noe problem.» For dem som ikke har lest hovedinnlegget, snakker jeg altså om en høyde på over 1.90. Folk som ikke noensinne har skilt seg veldig ut, vet ikke hvordan det føles på kroppen. Derfor ville jeg vite hvorvidt muligheten til å bremse ekstrem høyde fortsatt finnes. Anonymkode: dd74c...7a5 3
Gjest Kendall Skrevet 22. oktober 2018 #97 Skrevet 22. oktober 2018 På 20.10.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev: At man sliter med å få barn er ikke det verste. Vi er så overbefolket, og de høye bør kanskje ikke få barn pga de bruker mer ressurser og er veldig misfornøyde med kroppen sin. Depresjon kan de få av høyden. Anonymkode: 8ed64...71a Hva faen?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #98 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg er høy, 181 cm . Mannen min er 189 cm. Jeg ville sjekke om datteren vår ble ekstemt høy, hun har onkler på langt over 190 cm. Benimåling viste at hun ville bli omlag 176 cm... og det ble hun. Hun er nå 24 år og den laveste i familien. Jeg slet litt med å være så høy i tenårene, etter jeg ble voksen så erfarer jeg jo at det er flott å være høy. Fin utsikt får man på kjøpet 😜 Men vet/ser også at over 185-187 cm så vil man virke gigantisk som kvinne. Det unner jeg ikke datteren min, derfor tok jeg testen som kunne forutsi fremtidlig høyde. Anonymkode: a1686...a64 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #99 Skrevet 23. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere som kommenterer her er 175 og sier at de elsker høyden sin, og det er ikke så rart. Gjennomsnittshøyden til menn i Norge er 179. Så med 175 på sokkelesten er man flere cm lavere enn gjennomsnittsmannen. De kvinnene som føler på usikkerhet med høyden sin er gjerne over 180, og er dermed høyere enn gjennomsnittsmannen. Menn er ikke alt her i verden, og man skal ikke basere egen lykke på hvorvidt man er høyere enn menn flest eller ikke. Men hvis man er høyere enn gjennomsnittsmannen blir man ofte regnet som stor, lang, hengslete, mindre feminin etc. Det er ikke riktig, men det skjer. Jeg er 172 og selv om jeg er 6 cm over gjennomsnittskvinnen, så er jeg like langt under gjennomsnittsmannen. Jeg stiller dermed i en helt annen kategori enn kvinner på 182-183 og oppover. Men til og med jeg opplevde å bli ertet fordi jeg var høy, var blant annet høyere enn samtlige gutter og jenter i klassen frem til slutten av første klasse videregående. Det ER hemmende for mange å være veldig høy som kvinne, og jeg forstår godt TS sin bekymring. Må også kommentere vedkommende som sa «hva hvis du knuser modelldrømmen til barnet», og det skal godt gjøres siden den ideelle høyden for kvinnelige modeller er mellom 175 og 179. Det går an å være høyere, men det er ikke nødvendigvis noe fortrinn. Anonymkode: 3731b...6a7 Dette! Alt opp til 180 er helt vanlig, Jeg er 185 og sliter med å finne klær og sko ( stor kropp, store ben). De fleste menn vil ha en kvinne som er lavere enn seg, det snevrer også inn mine muligheter. Jeg ser over en del skillevegger på toaletter og prøverom, det er faktisk ikke veldig gøy å være SÅ høy som kvinne. Anonymkode: 8d8ea...11f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå