Gå til innhold

Datteren min blir HØY. Bremser de ikke lenger veksten på jenter i 2018?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig høy, 1.82, og mannen min er over 2 meter. Jeg har alltid hatet å være så høy. Jeg har følt meg lite feminin, slitt vilt med å finne klær, særlig bukser og sko som passer, og hadde dårlig selvtillit gjennom hele ungdomstiden, der jeg ravet en halv meter over gutta. Jeg slet også mer enn venninnene mine med å finne gutter som ville ha meg, selv om jeg ser normal ut ellers. Jeg ville som «alle andre» jenter føle meg liten og ha en mann som var høyere, og fant heldigvis drømmemannen til slutt. Men som konsekvens danner vi et lite gunstig genetisk utgangspunkt for datteren vår. 

Hun er 3, snart 4 år, og hun er HØY. Hun sprenger percentilskjemaet, og alle som møter henne tror hun går på skolen, og forventer mer av henne enn oppførselen tilsier. Hun er jo bare 3, stakkars, men likevel blir voksne åpenbart irriterte over den barnslige oppførselen hennes. Hun bruker nå størrelse 122-128, eller 6-8 år. 

Jeg tok opp høyden hennes med fastlegen sist jeg var der, men han bare fnøs og sa at ingen bremser veksten til jenter i 2018, at hormonbehandlingen hadde masse kjipe bivirkninger, og at ingen bryr seg om at jenter er høye lenger.

Selv er jeg ikke så sikker. Jeg er redd jenta vår kommer til å bli over 1.90, og det tror jeg ikke er så kult. Jeg tror tradisjonene står ved lag, at ingen liker å skille seg ut på den ekstreme måten, og at de fleste jenter trives med en høyde som er noenlunde normal.

På 4-års kontrollen har jeg tenkt å ta dette opp med helsestasjonen. Men er det virkelig slik at «ingen» driver med vekstbremsende hormoner lenger? En venninne av meg satte hormonsprøyter på sønnen sin fordi han tegnet til å bli veldig lav for bare et par år siden, er dette med gutter liksom en annen sak..?

Anonymkode: dd74c...7a5

• Liker 10
Skrevet

Er ikke snakk om det før pubertet i såfall på jenter. Og de medisinene har utrolig mye bivirknnger, så takket nei. 

Anonymkode: be093...ba0

• Liker 27
Skrevet

Først så må man jo vite hvor høy hun faktisk blir. Ta det opp på helsestasjonen, med legen der hvis ikke fastlegen hører på deg. 

Anonymkode: 615e9...270

• Liker 5
Skrevet

Du er ikke VELDIG høy altså! Det er godt mulig høyden vil dabbe litt av etter som hun blir eldre! Vekst går jo i rykk og napp!

Anonymkode: 66278...662

• Liker 37
Skrevet

Noen barn vokser fort også, husk det. Det er heller ikke kult å være lav for da er det like vanskelig å finne bukser som ikke er 10cm for lange og alt for store i livet

• Liker 8
Skrevet

I dag er jo utvalget av klær til høye jenter stort, det samme med store skostørrelser, så jeg ser ikke det argumentet. Dessuten vet dere jo ikke hvor høy hun kommer til å bli. Jeg fatter ikke at du vil pøse i jenta di medisiner med kjipe bivirkninger. For å være litt flåsete; tenk om hun vil bli modell, og så herper du den drømmen fordi du overfører din usikkerhet på datteren din...

Anonymkode: 7daf1...5e4

• Liker 31
Skrevet

Datteren min var estimert til å bli 1,84. Hun stoppet på 1,68. Hva er datteren din estimert til? En venninne av meg var estimert til 1,94. Hun fikk veksthemmende hormoner og endte på 1,84. Men dette er et par tiår siden, da.

Anonymkode: 5881f...f90

• Liker 4
Skrevet

Kan godt hende hun vokser mye i fasen hun er i nå men at det stopper opp før medelevene hennes kommer til å skyte i været.

Anonymkode: 747f2...ead

• Liker 1
Skrevet

jeg er en kvinne på 182 selv, og var til slik test. De klarte å se at jeg ikke kom til å bli noe høyere enn 1.85 og det var grensen for å stoppe det. jeg ble 1.82. Pappa er 1.92 , mamma 1.83. Jeg vil ikke ha barn, fordi vi høye er ikke bare større, vi trenger mer mat også. huff...mamma spiser som en hest :( sliter litt når jeg er ute blandt folk .
1.78 går liksom greit, men i det en kvinne passerer 1.80 ish, så blir det VELDIG mye høyere enn andre. 

Hvorfor fikk du barn med ham? Det sier seg nesten selv, høye foreldre gir høye barn. 

Selv om jeg ikke var ekstremt høy, så var jeg også "den høye" jenta. Var konstant slitsomt, å vite at høyden var det som kunne ødelegge alt. Var ALDRI lykkelig, for jeg så bare på hvor behagelig det måtte være at klær ikke var for korte, å føle seg mindre enn menn selv om du stod oppresit eller i høye hæler, å kunne sitte bak i en bil uten at den foran spør "går det greit for deg bak der?" , å spise normale mengder mat, å føle se større enn andre......

Anonymkode: 8ed64...71a

Skrevet

Jeg er kvinne og høy selv, høyere enn deg og her virker det som du projiserer din egen usikkerhet over på henne.

Hun vil sikkert få kommentarer osv, men det blir ikke bedre hvis mor har tanker om at det er feil, at man ikke er feminin osv. Selv så fikk jeg høre hjemmefra at det var flott å være høy og de prøvde å få meg til å sette pris på ting ved høyden min. Det hjalp mye.

Nå er det heller ikke vanskelig å finne klær for høye kvinner. Det finnes mange nettbutikker og det er generelt ikke et problem nå lenger. Ikke når jeg tenker på sånn det var da jeg vokste opp. Da måtte jeg gå i for korte bukser og herresko.

De stopper ikke veksten nå lenger fordi det er bivirkninger og man kan blant annet slite med å få barn senere. Altså ikke særlig bra. Jeg fikk stoppet veksten selv, men ble allikevel såpass høy.

Ville nok jobbet med egen usikkerhet fremfor å skulle stoppe veksten til barnet.

Anonymkode: c0330...a45

• Liker 46
Skrevet

Det er helt sant det legen din sier; de bremser nesten aldri lengden på barn mer. Det er så kjipe bivirkninger av medisinene, og dessuten er det vanligere og vanligere at folk er høye. Bremsemedisinene er hormoner, og bivirkningene er at man kan ha problemer med å få barn og det er økt risiko for depresjon senere i livet. Vil du egentlig risikere det for barnet ditt bare fordi hun skal passe inn i ditt idealbilde? 

PS: du er heller ikke veldig høy. Hilsen liten gnom på 165, hvis tre nærmeste venninner er 182 - 185. I min omgangskrets er kvinner over 180 mer regelen enn unntaket. 

Anonymkode: 45fbe...2ae

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er en kvinne på 182 selv, og var til slik test. De klarte å se at jeg ikke kom til å bli noe høyere enn 1.85 og det var grensen for å stoppe det. jeg ble 1.82. Pappa er 1.92 , mamma 1.83. Jeg vil ikke ha barn, fordi vi høye er ikke bare større, vi trenger mer mat også. huff...mamma spiser som en hest :( sliter litt når jeg er ute blandt folk .
1.78 går liksom greit, men i det en kvinne passerer 1.80 ish, så blir det VELDIG mye høyere enn andre. 

Hvorfor fikk du barn med ham? Det sier seg nesten selv, høye foreldre gir høye barn. 

Selv om jeg ikke var ekstremt høy, så var jeg også "den høye" jenta. Var konstant slitsomt, å vite at høyden var det som kunne ødelegge alt. Var ALDRI lykkelig, for jeg så bare på hvor behagelig det måtte være at klær ikke var for korte, å føle seg mindre enn menn selv om du stod oppresit eller i høye hæler, å kunne sitte bak i en bil uten at den foran spør "går det greit for deg bak der?" , å spise normale mengder mat, å føle se større enn andre......

Dette var utrolig rart å lese. "Høyden kan ødelegge alt". Nei, den gjør jo ikke det, men når du går rundt og er såpass usikker som du er på det og er litt for opphengt i det så er det det som ødelegger.

Jeg synes ikke at man trenger så mye mer mat. Ikke sånn at det er ekstremt synlig for andre. Jeg spiser ikke så mye mer enn mine lavere venninner akkurat, men jeg har aldri sett på det som et problem. Ingen bryr seg uansett.

• Liker 39
Skrevet

La datteren din utvikle seg normalt du. Gi henne selvtillit og slutt å problematisere høyden. Jeg er lav selv, og syns høye jenter er så flotte! Alt har med holdning å gjøre. Og å føle seg vel. 

• Liker 26
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant det legen din sier; de bremser nesten aldri lengden på barn mer. Det er så kjipe bivirkninger av medisinene, og dessuten er det vanligere og vanligere at folk er høye. Bremsemedisinene er hormoner, og bivirkningene er at man kan ha problemer med å få barn og det er økt risiko for depresjon senere i livet. Vil du egentlig risikere det for barnet ditt bare fordi hun skal passe inn i ditt idealbilde? 

PS: du er heller ikke veldig høy. Hilsen liten gnom på 165, hvis tre nærmeste venninner er 182 - 185. I min omgangskrets er kvinner over 180 mer regelen enn unntaket. 

At man sliter med å få barn er ikke det verste. Vi er så overbefolket, og de høye bør kanskje ikke få barn pga de bruker mer ressurser og er veldig misfornøyde med kroppen sin. 
Depresjon kan de få av høyden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At man sliter med å få barn er ikke det verste. Vi er så overbefolket, og de høye bør kanskje ikke få barn pga de bruker mer ressurser og er veldig misfornøyde med kroppen sin. 

Hallo? Hva snakker du om?? Jeg spiser faktisk mer enn mon venninne på 1,80. Jævla rart innlegg du skriver. 

• Liker 34
Annonse
Skrevet

Ta deg en bolle æ ! Og les litt om evulusjonen samtidig. Befolkningen blir høyere og høyere,slik har det vært i hundervis av år. 

Anonymkode: be093...ba0

• Liker 13
Skrevet

Altså, kjenner at jeg blir provosert, men skjønner at du sliter. Dette er dine tanker, ikke alle andres.

• Liker 17
Skrevet

Kjære deg: du virker så sykelig opphengt i høyde at du nærmest oppkonstruerer verdensproblemer knyttet til høyde. Jeg vil anbefale deg å få hjelp, for du signaliserer at du har behov for det. De kompleksene du uttrykker er grunnløse.

• Liker 32
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjære deg: du virker så sykelig opphengt i høyde at du nærmest oppkonstruerer verdensproblemer knyttet til høyde. Jeg vil anbefale deg å få hjelp, for du signaliserer at du har behov for det. De kompleksene du uttrykker er grunnløse.

Veldig rart innlegg ja! 

• Liker 1
Skrevet

Du må jobbe med deg selv. Ditt store fokus på høyden kommer til å bli et problem for henne. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...