AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #1 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg er 23 år, samboer er 24. Vi har vært sammen siden mars 2017. Han har tidligere feiret jul sammen med sin ekskjæreste da de var et par, og det var naturlig for dem. Jeg har min mor+far, mormor, tante+onkel som jeg feirer jul med. Min mormor er 88 år, og jeg er eneste barnebarn. Min kjære har sin mor som han "alltid" feirer med, og skifter på å feire med tante, onkel og to kusiner (ingen av disse som han liker), og disse + sin bror, hans kone, og min kjærestes to nevøer. Generelt bryr ikke kjæresten seg noe om familiearrangementer, og gir litt faen. Likevel syntes han det er fint å feire jul med bror+kone og nevøer. Han føler nå det er naturlig å begynne å feire jul sammen, og vil at vi skal bytte på. I år skal han feire med tantefamilien + bror+familie, og vil at vi skal være hos dem. Jeg føler veldig på den at min familie er svært liten, og at min mormor er gammel og kan dø fra snart. Jeg ønsker å få så mange feiringer med henne som jeg kan. Hun er en stille og sjenert type, men glitrer virkelig på f.eks jul, hvor hun gjerne blir så lenge hun kan (langt ut på natt ofte), og prater og koser seg masse. Jeg pratet med min samboer og sa at jeg egentlig ikke følte meg klar for det, og fortalte dette med mormor. Han syntes jeg er urimelig, og ikke tar hensyn til han. Da han spurte om når jeg tenkte det var naturlig å feire jul sammen sa jeg f.eks når vi får barn i lag, blir gift, eller lignende situasjoner. Føler ikke vi har vært sammen "lenge nok" til at jeg ønsker å "gi opp" julefeiringen med min lille familie, for å feire jul med hans familie som jeg ikke kjenner så godt.... Han er ganske misfornøyd over dette. Jeg har foreslått å f.eks være i lag med hans familie på dagtid (de begynner tidligere pga små barn), og dra hjem etter hvert og feire med min familie. Er det bare jeg som er sær her?.. Ser jo han blir skuffet, men føler det er mer prinsipielt enn noe annet siden han i utgangspunktet ikke bryr seg særlig om hele julefeiringa. I fjor vurderte han f.eks å reise bort i jula for å slippe maset. Anonymkode: f6c09...191 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #2 Skrevet 20. oktober 2018 Han argumenterer også med at sin familie kommer til å bli lei seg over at jeg ikke "vil" feire med dem... Og det syntes jeg er leit, for det handler ikke om det i det hele tatt Det er i grunn mest fordi jeg vil tilbringe mest mulig tid med min mormor mens hun enda lever. Anonymkode: f6c09...191 3
lipglossy Skrevet 20. oktober 2018 #3 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg skjønner det veldig godt jeg. Føler dere ikke har vært sammen «lenge nok» til at det blir naturlig helt ennå. Jeg hadde prioritert å være med mormoren din, helt klart! Å få tid med henne er viktigere enn å tenke på kjæresten din sitt ekstremt store behov for å være sammen akkurat den kvelden. Du vet tross alt aldri når mormoren din kan forsvinne 18
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #4 Skrevet 20. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: I fjor vurderte han f.eks å reise bort i jula for å slippe maset. Anonymkode: f6c09...191 La han reise dit han vil i julen også kan du feire jul med din mormor "som kan dø snart". Hvorfor trenger du lage en big deal ut av det? Anonymkode: 0c878...823 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #5 Skrevet 20. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La han reise dit han vil i julen også kan du feire jul med din mormor "som kan dø snart". Hvorfor trenger du lage en big deal ut av det? Anonymkode: 0c878...823 Det er jo ikke jeg som lager mas ut av det, det er han. Han er irritert fordi jeg ikke vil feire jul med hans familie i år. Vi er tidlig i 20-årene og har vært sammen i underkant av to år til jul. Anonymkode: f6c09...191 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #6 Skrevet 20. oktober 2018 Han er ekstremt urimelig. Anonymkode: 6f492...d20 22
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #7 Skrevet 20. oktober 2018 2 minutter siden, lipglossy skrev: Jeg skjønner det veldig godt jeg. Føler dere ikke har vært sammen «lenge nok» til at det blir naturlig helt ennå. Jeg hadde prioritert å være med mormoren din, helt klart! Å få tid med henne er viktigere enn å tenke på kjæresten din sitt ekstremt store behov for å være sammen akkurat den kvelden. Du vet tross alt aldri når mormoren din kan forsvinne Jeg føler heller ikke det.. Jeg er med på "alle andre" arrangementer med familien, men jeg føler litt på den at jeg er 23 år og har vært i lag med kjæresten under 2 år.. Samboer har selv ikke besteforeldre, så føler han klarer ikke å sette seg inn i den følelsen av at et familiemedlem er svært gammelt og kan falle fra når som helst. Vi bor et stykke unna hjemstedet, så får ikke sett henne så ofte som jeg vil heller. Anonymkode: f6c09...191 4
Gjest supernova_87 Skrevet 20. oktober 2018 #8 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg kjenner jeg pirker meg i hodet av hans respons her, at du er urimelig og ikke tar hensyn til ham. For det første tenker jeg mer som deg, ville feiret med mine i den situasjonen du er i. Men uavhengig, hvorfor skal du ta mer hensyn til ham og hva han vil enn du tar til deg selv. (Og mer enn han tar til deg!) Det handler ikke om at du tar hensyn til din mormor over ham, men at du tar hensyn til DEG over ham, du vil heller feire med din familie. Jeg ville vært så ærlig på det. At det er det DU vil. Merker at jeg bare på dette lille får litt sånn inntrykk av at han er umoden og selvopptatt. Og det er jo paradoksalt når man peker på at "du tar ikke hensyn til meg!".
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #9 Skrevet 20. oktober 2018 Vi er i 30-årene, vært sammen i 6 år, jeg er gravid, og vi skal ikke feire sammen. Ganske normalt å vente til man har fått barn... Anonymkode: e83d9...d6c 11
Minlillesky Skrevet 20. oktober 2018 #10 Skrevet 20. oktober 2018 Kan dere ikke bli enige om en tur til hans familie først, så reiser dere etter noen timer, og tilbringer resten av kvelden med din familie? Hvis ikke så er det like greit å feire hver for seg.. men bor dere sammen, så er det naturlig å feire sammen. Kan ikke dere invitere begge familiene hjem til dere da?
lipglossy Skrevet 20. oktober 2018 #11 Skrevet 20. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg føler heller ikke det.. Jeg er med på "alle andre" arrangementer med familien, men jeg føler litt på den at jeg er 23 år og har vært i lag med kjæresten under 2 år.. Samboer har selv ikke besteforeldre, så føler han klarer ikke å sette seg inn i den følelsen av at et familiemedlem er svært gammelt og kan falle fra når som helst. Vi bor et stykke unna hjemstedet, så får ikke sett henne så ofte som jeg vil heller. Anonymkode: f6c09...191 Ikke vurder noe annet enn mormoren din!! Jeg skjønner deg veldig godt. Har en bestefar på 87 som er ganske skrøpelig, og det er faktisk ikke aktuelt for meg å ikke feire jul med han. Kjæresten din forstår nok ikke helt tenker jeg.. 9
applestories Skrevet 20. oktober 2018 #12 Skrevet 20. oktober 2018 Om han har noen han ønsker å feire sammen med, og det ikke er slik at han blir sittende alene, synes jeg ikke det er noen grunn til at dere må feire sammen. Om han ble sittende for seg kunne han jo blitt med til din familie. Om dere også bor så nært begge familiene at dere kan tilbringe en dag her og en der kan jo det være en løsning - men de fleste vil jo være hos sine på julaften. I min familie har det blitt slik at man tilbringer julaften med sine foreldre og søsken. Når man får barn som er gamle nok til å forstå noe, ett år eller så, har foreldrene tilbragt halve julen hos hver svigerfamilie. Har fungert fint så langt, det var ingen som vurderte å feire med kjæresten før det var barn inne i bildet, selv ikke etter ti år som par. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #13 Skrevet 20. oktober 2018 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Jeg kjenner jeg pirker meg i hodet av hans respons her, at du er urimelig og ikke tar hensyn til ham. For det første tenker jeg mer som deg, ville feiret med mine i den situasjonen du er i. Men uavhengig, hvorfor skal du ta mer hensyn til ham og hva han vil enn du tar til deg selv. (Og mer enn han tar til deg!) Det handler ikke om at du tar hensyn til din mormor over ham, men at du tar hensyn til DEG over ham, du vil heller feire med din familie. Jeg ville vært så ærlig på det. At det er det DU vil. Merker at jeg bare på dette lille får litt sånn inntrykk av at han er umoden og selvopptatt. Og det er jo paradoksalt når man peker på at "du tar ikke hensyn til meg!". Jeg har sagt det - at det er det JEG vil fordi jeg vet ikke hvor lenge til hun er her. Hans argumenterer med at "vi skal jo feire jul med din familie neste år" - og det er jo fint det.. Men jeg vil feire hjemme i år også - det er viktig for meg. Jeg bruker gjerne romjulen til å være sammen med hans familie og nevøer, men jeg føler selve julaften er hellig ettersom det betyr så mye for min mormor, og det betyr mye for meg å få dele det med henne. Anonymkode: f6c09...191 11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #14 Skrevet 20. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke jeg som lager mas ut av det, det er han. Han er irritert fordi jeg ikke vil feire jul med hans familie i år. Vi er tidlig i 20-årene og har vært sammen i underkant av to år til jul. Anonymkode: f6c09...191 Tidlig 20-årene og feier allerede jul sammen? Kanskje dere har blitt voksne litt for fort? Anonymkode: 0c878...823 2
minister-mio Skrevet 20. oktober 2018 #15 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg syntes du er sær. Har du planer om en framtid med ham syntes jeg du skal feire jul med han? 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #16 Skrevet 20. oktober 2018 1 minutt siden, Minlillesky skrev: Kan dere ikke bli enige om en tur til hans familie først, så reiser dere etter noen timer, og tilbringer resten av kvelden med din familie? Hvis ikke så er det like greit å feire hver for seg.. men bor dere sammen, så er det naturlig å feire sammen. Kan ikke dere invitere begge familiene hjem til dere da? Han ønsker å feire hele julekvelden med sine nevøer. Tror vi spiser ca på samme tidspunkt. En annen utfordring er at jeg kjører hjem til min mormor og henter henne hver julaften, ettersom hun ikke tør å kjøre selv på kvelden. Jeg kunne så klart bortdelegert denne oppgaven til noen andre, men det medfører stor ulempe for resten.. Våre familier bor i samme by, og jeg og samboer bor i en leilighet på studiestedet 2 timer unna med bil, på 40 kvm Så det er nok ikke aktuelt akkurat det.. Anonymkode: f6c09...191 2
Gjest supernova_87 Skrevet 20. oktober 2018 #17 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg vil legge til: du virker veldig opptatt av å poengtere det med at du har et gammelt familiemedlem som kan dø snart, som at du har forpliktelse til å stille opp derfor, jeg synes denne forklaringstrangen er fullstendig unødvendig. Du kan si hva du har lyst til og det er ikke mer eller mindre viktig enn hva han har lyst til. Uavhengig av om du hadde en gammel mormor så er det naturlig å ville feire med sine egne. Dere er 23 år! Uavhengig av ALT egentlig, hva han ønsker er ikke viktigere enn hva du ønsker. Og du er ikke urimelig for å prioritere deg selv. Det er det beste man gjør for seg selv og ALLE.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #18 Skrevet 20. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tidlig 20-årene og feier allerede jul sammen? Kanskje dere har blitt voksne litt for fort? Anonymkode: 0c878...823 Jeg syntes også det er unaturlig. Jeg og samboer har ikke feiret jul sammen enda, og jeg ønsker ikke det per nå. Han feiret jul med sin eks-kjæreste allerede fra de var 18 år - jeg syntes det er rart, men det var jo deres avgjørelse. Men jeg ønsker ikke det samme for det. Anonymkode: f6c09...191 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #19 Skrevet 20. oktober 2018 Eh, nei. Det må dere ikke! Vi må feire sammen i år fordi vi har fått barn.. har feiret hver for oss de forrige fire julene, og det enda vi har passert tredve begge to.. Anonymkode: 203d4...d1f 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #20 Skrevet 20. oktober 2018 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Jeg vil legge til: du virker veldig opptatt av å poengtere det med at du har et gammelt familiemedlem som kan dø snart, som at du har forpliktelse til å stille opp derfor, jeg synes denne forklaringstrangen er fullstendig unødvendig. Du kan si hva du har lyst til og det er ikke mer eller mindre viktig enn hva han har lyst til. Uavhengig av om du hadde en gammel mormor så er det naturlig å ville feire med sine egne. Dere er 23 år! Uavhengig av ALT egentlig, hva han ønsker er ikke viktigere enn hva du ønsker. Og du er ikke urimelig for å prioritere deg selv. Det er det beste man gjør for seg selv og ALLE. Poenget mitt er at det er ikke slik at jeg absolutt ikke vil feire med hans familie bare fordi jeg vil feire med min familie, men fordi det er en litt usikker fremtid rundt dette familiemedlemmet for tiden (skrantende helse) og det faktisk er den spesifikke grunnen til at jeg ønsker å feire hjemme nå. Hadde alle i familien vært friske og raske hadde jeg ikke følt såpass på det. Jeg har feiret jul borte fra hjemmet flere ganger før av ulike årsaker, og det har gått helt fint. Får bare sette ned foten og si at det kan revurderes andre år, men i år blir det slik. Anonymkode: f6c09...191 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå