Gå til innhold

Hvorfor sukker/glukose i urin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 14 år fikk påvist mye sukker i urinen på fredag. Han skal levere ny prøve mandag, så d blir jo noen dager å tenke på. Grunnen til vi dro til legen er at han er slapp, blek, tisser mye osv. Først tenkte vi på kyssesyken. Nå tenker jeg på diabetes 1... Blodprøvene var fine, dog usikker på hvordan blodprøver som ble tatt, annet en kyssesyke (de tok 4 glass m blod)

Er det noen andre grunner til å få påvist glukose i en urinprøve? Jeg leverte prøven i et flourglass, men steriliserte m kokende vann og klorheksidin først. Det var morgenurin tatt på fastende mage.

Noen som kan noe om dette, setter pris på svar. 

Anonymkode: 95fa4...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved diabetes får man ofte glukose i urinen

Anonymkode: 87545...912

Skrevet

Ja, d stemmer d. Men jeg tenker, kan det finnes andre grunner? D kan da ikke være glukose i flour tabletter🙈 jeg leverte jo urinen i et slikt glass, i mangel på noe annet den morgenen. Uringlass fra Apotek kjøpt nå, til 24 kr stykk🙄

Skrevet

Målte de ikke blodsukkeret da du var hos legen??

Anonymkode: 06d9f...4a9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målte de ikke blodsukkeret da du var hos legen??

Anonymkode: 06d9f...4a9

De sa at blodprøvene var fine, men jeg vet ikke helt hva slags prøver som ble tatt..

Skrevet

Spiser han normalt? Mistet vekt? Drikker mye? Tisser mye?

Når man oppdager glukose i urinen til et barn så bør han sjekkes på nytt innen får dager.

Det er ikke glukose/sukker i fluortabletter, men det er aspartam eller noe lignende. Er ikke sikker på om det slår ut på glukose faktisk. Det er derfor man alltid skal bruke sterile uringlass ;) 

Anonymkode: 9dbec...ec7

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser han normalt? Mistet vekt? Drikker mye? Tisser mye?

Når man oppdager glukose i urinen til et barn så bør han sjekkes på nytt innen får dager.

Det er ikke glukose/sukker i fluortabletter, men det er aspartam eller noe lignende. Er ikke sikker på om det slår ut på glukose faktisk. Det er derfor man alltid skal bruke sterile uringlass ;) 

Han tisser mye, er blek og tynn og veldig sliten. Sier han ikke drikker så mye, spiser vel normalt. Jeg steriliserte glasset før urinprøven, hadde ikke noe annet tilgjengelig fredag morgen😌

Skrevet

Det er klart at man må tenke diabetes når han har glucose utslag i urin, samt at hyppig vannlating også er et tegn på det. Litt rart om de ikke har tatt blodsukkeret hans når han har disse symptomene. De bør ta en blodprøve som heter Hba1c av han, som gjenspeiler det gjennomsnittlige blodsukkeret siste ukene. Antar de følger han opp hos legen? 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Anonym_30 skrev:

Det er klart at man må tenke diabetes når han har glucose utslag i urin, samt at hyppig vannlating også er et tegn på det. Litt rart om de ikke har tatt blodsukkeret hans når han har disse symptomene. De bør ta en blodprøve som heter Hba1c av han, som gjenspeiler det gjennomsnittlige blodsukkeret siste ukene. Antar de følger han opp hos legen? 

Ja, følges opp. Ny urinprøve mandag. De tok blodprøver, de var fine.. (usikker på hvordan prøver, da)

Skrevet

Det er bra. Er klart en kjip diagnose å få om det skulle være det, men viktig å finne ut av det så han kan få hjelp i så tilfelle. Lykke til :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han tisser mye, er blek og tynn og veldig sliten. Sier han ikke drikker så mye, spiser vel normalt. Jeg steriliserte glasset før urinprøven, hadde ikke noe annet tilgjengelig fredag morgen😌

Da er du nødt til å kreve ny måling av blodsukkeret samt hba1c

Skrevet

HbA1c kan være negativ ved diabetes type 1 hvis det er tidlig i forløpet, så den kan man ikke bruke som screening/stole på.

Forhåpentligvis tok de blodsukker på en måte som gir dem svar samme dag (og ikke ved at de må sende inn prøven til nærmeste laboratorium), plagene hans sammen med glukose i urin er jo veldig suspekte på diabetes. Hvis han blir dårligere/sløvere i løpet av helgen må dere ikke nøle med å ta kontakt med legevakten!

Anonymkode: 425e3...8d0

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da er du nødt til å kreve ny måling av blodsukkeret samt hba1c

Takk! Det skal jeg si på mandag. Men hva om urinprøven ikke inneholder sukker på mandag, skal jeg se bort fra dette da, tro? Vi har en sløv allmennlege. Skulle dette være diabetes, kommer jeg til å bytte lege for min sønn, da blir han jo mer avhengig av legen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HbA1c kan være negativ ved diabetes type 1 hvis det er tidlig i forløpet, så den kan man ikke bruke som screening/stole på.

Forhåpentligvis tok de blodsukker på en måte som gir dem svar samme dag (og ikke ved at de må sende inn prøven til nærmeste laboratorium), plagene hans sammen med glukose i urin er jo veldig suspekte på diabetes. Hvis han blir dårligere/sløvere i løpet av helgen må dere ikke nøle med å ta kontakt med legevakten!

Anonymkode: 425e3...8d0

Takk! Det var jeg ikke klar over. Per nå vet jeg at det var utslag på mye sukker i urin og at blodprøver var fine. (Usikker hvilke blodprøver)

Jeg skal følge godt med i helgen. Han kom hjem fra kamerater i sta, var så sliten. Han sier han er tørr i munnen og at d er ubehag i øynene innimellom. Men ikke tørst..

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det skal jeg si på mandag. Men hva om urinprøven ikke inneholder sukker på mandag, skal jeg se bort fra dette da, tro? Vi har en sløv allmennlege. Skulle dette være diabetes, kommer jeg til å bytte lege for min sønn, da blir han jo mer avhengig av legen.

Du må be om blodsukkermåling, hvis legen ikke måler dette, noe som er selvsagt

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn på 14 år fikk påvist mye sukker i urinen på fredag. Han skal levere ny prøve mandag, så d blir jo noen dager å tenke på. Grunnen til vi dro til legen er at han er slapp, blek, tisser mye osv. Først tenkte vi på kyssesyken. Nå tenker jeg på diabetes 1... Blodprøvene var fine, dog usikker på hvordan blodprøver som ble tatt, annet en kyssesyke (de tok 4 glass m blod)

Er det noen andre grunner til å få påvist glukose i en urinprøve? Jeg leverte prøven i et flourglass, men steriliserte m kokende vann og klorheksidin først. Det var morgenurin tatt på fastende mage.

Noen som kan noe om dette, setter pris på svar. 

Inneholder ikke klorhexidin sukker? Derfor prøven viser mye sukker? Kan d være derfor?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inneholder ikke klorhexidin sukker? Derfor prøven viser mye sukker? Kan d være derfor?

Nei, klorhexidin sårvask (regner med at det er det hun brukte) inneholder bla eddiksyre. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, klorhexidin sårvask (regner med at det er det hun brukte) inneholder bla eddiksyre. 

Sikker... Det er da etanol i klorhexidin, sto det.. Og jeg fant dette:

Jeg siterer fra St.Olav sine sider angående urinstiks:Positiv test sees hvis u-albumin er minst 120-180 mg/L. Årsakene kan være prerenale (feber, hjertesvikt, nyrevenetrombose, ortostatisk proteinuri), renale (en rekke ulike nyresykdommer) eller postrenale (urinvegsinfeksjoner, blødninger). Feilkilder: Rester av klorhexidin eller cetylpyridin i prøvebeholder kan gi falskt for høye resultater

Skrevet

Hei.

Ts her🙋🏼‍♀️

Det hadde vært fantastisk om det stemmer, at d er sukker i urinen hans fordi jeg var dum å brukte sårrens etter jeg kokte uringlasset. 

Jeg brukte denne: 

Klorhexidin 1mg/ml liniment 1000ml
1000 ml inneh.: Klorheksidindiacetat 1 g, natriumacetat (3H2O) 21 g, eddiksyre, vann til injeksjonsvæsker til 1000 ml. pH ca. 6. 

Skrevet

Noe flere kloke hoder der ute med tanker om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...