Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 20. oktober 2018 #1 Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Jeg hørte dagsnytt 18 fredag 19. oktober hvor de snakket om lønnsforskjellen mellom kvinner og menn. Der, og generelt i media, blir det presentert som at dette er forårsaket av ren diskriminering av kvinner. SSB konkluderer med: "Ved hjelp av lønnsstatistikken for 2016 kan lønnsforskjellene først og fremst forklares med at kvinner i større grad enn menn utdanner seg til relativt lavtlønte yrker" kilde: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn-vedvarer--331542 Altså at kvinner velger utdanninger med lavere lønn. Er folk enige i at hovedproblemet er at kvinner velger lavtlønnede yrker, eller er det strukturelle årsaker som ligger bak, i så fall hvilke? Endret 20. oktober 2018 av ewzp0xo3hlgove
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #2 Skrevet 20. oktober 2018 Selv om menn og kvinner har samme jobb får kvinnen mindre utbetalt. Anonymkode: 47ffc...89a 8
herzeleid Skrevet 20. oktober 2018 #3 Skrevet 20. oktober 2018 Det er liten tvil om at lønnsforskjellene i hovedsak skyldes kvinner og menn sine valg. Kvinner velger yrker som er dårligere betalt og velger å jobbe i det offentlige. Kvinner velger å jobbe mye mindre enn menn og har mye høyere sykefravær. Det rare i dag er at en ser mange som klager på at kvinner får lønn "som fortjent", altså at kvinner i likhet med menn lønnes etter innsats og valg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #5 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg tjener det samme som mine mannlige kolleger. Men jeg har heller ikke gått glipp av ansennitet pga barnefødsler og permisjoner..... Anonymkode: aeb6f...015 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #6 Skrevet 20. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Selv om menn og kvinner har samme jobb får kvinnen mindre utbetalt. Anonymkode: 47ffc...89a Det er motsatt. Kvinner rundt 30 og yngre tjener i dag mer enn menn for den samme jobben. Anonymkode: 65915...8e0 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #7 Skrevet 20. oktober 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m49Wl/her-tjener-menn-en-maanedsloenn-mer-enn-kvinner Anonymkode: cb89f...013
herzeleid Skrevet 20. oktober 2018 #8 Skrevet 20. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m49Wl/her-tjener-menn-en-maanedsloenn-mer-enn-kvinner Anonymkode: cb89f...013 Så vaskehjelpen tjener ikke det samme som avdelingslederne 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #9 Skrevet 20. oktober 2018 Menn har mer baller i lønnsforhandlinger (privat sektor). Man må bare være frekk nok. 😄 Anonymkode: 3ca53...21b 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #10 Skrevet 20. oktober 2018 Mann her. Det henger nok igjen enkelte steder at menn har større verdi enn kvinner - men heldigvis blir de lederne som står for dette synet færre og færre i antall fordi de dør ut raskere enn de reproduseres. Min erfaring (nå som forholdsvis høytlønnet mann) er at de smarte damene jeg gikk på videregående og studerte med valgte seg trygge yrker med mindre lønnsmessig mobilitet. Jeg har lang universitetsutdannelse, med egenvalgt og egenfinansiert påbygging, har hoppet mellom jobber, tatt risiko, og også periodevis gått ned i lønn. De flinke damene jeg begynte yrkeskarrieren med for mange år siden, er fortsatt på samme arbeidssted og tjener halvparten av det jeg gjør nå. Dette var min historie, den gjelder ikke alle, men viser at man ikke bare kan skylde på «strukturelle forhold» når lønnsgap mellom kjønnene skal forklares. Man må også ta ansvar for egen karriere selv. Anonymkode: 82073...fb5 1
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 20. oktober 2018 #11 Skrevet 20. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om menn og kvinner har samme jobb får kvinnen mindre utbetalt. Anonymkode: 47ffc...89a Har du en kilde på det? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m49Wl/her-tjener-menn-en-maanedsloenn-mer-enn-kvinner Anonymkode: cb89f...013 Denne forskjellen trenger ikke komme av diskriminering. Fra grafen i artikkelen kommer det tydelig frem at lønnen er helt lik frem til man er ca 45 år. At 50+ år gamle menn tjener mer enn kvinner med samme alder kan ha flere forklaringer. En mulig forklarting blir nevnt av Monica Mæland: – Jeg tror at mye av forklaringen på disse forskjellene er at det frem til nylig var flere menn med høy ansiennitet, og dermed høyere lønn, i lederstillinger i departementene. Men det er nå i ferd med å endre seg ved at det blir flere kvinnelige ledere, sier Mæland.
Example Skrevet 20. oktober 2018 #12 Skrevet 20. oktober 2018 Utdanning, risiko og valg av karriere som førsteprioritet er i hovedsak grunnene, ikke diskriminering. Det er kun sutring fra feministers side. For de fleste er det ganske innlysende at det er lønnsforskjell mellom høyt utdannede jobber i privat og offentlig sektor. Mangel på økonomisk sans blant feminister er vel den avgjørende faktoren for at dette i det hele tatt er en sak i Norge. 4
herzeleid Skrevet 20. oktober 2018 #13 Skrevet 20. oktober 2018 5 minutter siden, Example skrev: Utdanning, risiko og valg av karriere som førsteprioritet er i hovedsak grunnene, ikke diskriminering. Det er kun sutring fra feministers side. For de fleste er det ganske innlysende at det er lønnsforskjell mellom høyt utdannede jobber i privat og offentlig sektor. Mangel på økonomisk sans blant feminister er vel den avgjørende faktoren for at dette i det hele tatt er en sak i Norge. Kan virke som det habdler like mye om at feministene trenger at det er urettferdig, mer enn at de tror det. Det er tross alt ganske påfallende hvor lite de som virker å bruke all sin tid på å fordype seg i forskjeller interesserer seg for grunnene. 2
Example Skrevet 20. oktober 2018 #14 Skrevet 20. oktober 2018 Akkurat nå, herzeleid skrev: Kan virke som det habdler like mye om at feministene trenger at det er urettferdig, mer enn at de tror det. Det er tross alt ganske påfallende hvor lite de som virker å bruke all sin tid på å fordype seg i forskjeller interesserer seg for grunnene. Viktigste er å bestemme seg for konklusjonen først, og så lete etter argumenter. Finner man ingen flere, fungerer alltids "diskriminering". En gammel medisin som aldri slår feil, bortsett fra at folk etter hvert har gjennomskuet det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #15 Skrevet 20. oktober 2018 Mye av forklaringen er enkelt, ofte dreier det seg om innsats på jobb. Hos oss har kvinnene den ene ferien etter den andre, også utover det som er lovbestemt (permisjon uten lønn, evt. avspasering fleksitid), mens menn sjelden eller aldri har fri. Jobber også langt lengre enn de fleste kvinner. Når de går kl. 16, så sitter jeg titt og ofte til 20, og når man gjør det ofte blir det mye ekstra innsats i løpet av året. Det irriterer meg at de som bidrar mindre har samme fordeler som vi som gjør mest, så ettehvert begynner jeg eget AS i stedet. Vil heller jobbe for meg selv. Anonymkode: 1bdea...2a1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #16 Skrevet 20. oktober 2018 8 timer siden, herzeleid skrev: Det er liten tvil om at lønnsforskjellene i hovedsak skyldes kvinner og menn sine valg. Kvinner velger yrker som er dårligere betalt og velger å jobbe i det offentlige. Kvinner velger å jobbe mye mindre enn menn og har mye høyere sykefravær. Det rare i dag er at en ser mange som klager på at kvinner får lønn "som fortjent", altså at kvinner i likhet med menn lønnes etter innsats og valg. Det at yrker med kvinnedominans er mye dårligere betalt enn yrker der menn dominerer, er åpenbart et utslag av kvinnediskriminering. I tillegg har kvinner fortsatt ikke like god lønn som menn selv om arbeidet er det samme. Videre er det få 100%-stillinger i mange kvinnedominerte yrker, spesielt i helsevesenet. Kvinner tvinges derfor til å jobbe mindre enn menn, men med langt med ubekvem arbeidstid. Dette er med på å redusere kvinners mulighet for en anstendig inntekt. I skolen ser vi at jenter jobber mer effektivt og konsentrert enn guttene, hvilket er trolig likedan i arbeidslivet. Dette burde gi grunnlag for å gi kvinner høyere timelønn enn mennene. Kvinnenes innsats er på ingen måte dårligere enn mennene, men trege menn trenger gjerne lengre tid på å få jobben gjort. Kvinners fravær som følge av barnefødsler bør ikke gå ut over opptjening av ansiennitet, ellers blir kvinnene hengende etter lønnsmessig. Verken sykdom eller permisjon i forbindelse med barnefødsler burde redusere opptjeningen av ansiennitet. Det at menn som regel foretrekkes i godt avlønte stillinger (som følge av at vi fremdeles lever i et patriarkat), er det for lengst nødvendig å få en brutal slutt på. Anonymkode: 05f1b...403 4
herzeleid Skrevet 20. oktober 2018 #17 Skrevet 20. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det at yrker med kvinnedominans er mye dårligere betalt enn yrker der menn dominerer, er åpenbart et utslag av kvinnediskriminering. Nei. Det er ikke åpenbart at dårligere lønn i offentlige stillinger innen yrker med relativt lav etterspørsel og /eller lave krav, skyldes kvinnediskriminering. Sitat I tillegg har kvinner fortsatt ikke like god lønn som menn selv om arbeidet er det samme. Jo det har de stort sett. En finner selvfølgelig avvik i begge retninger, men stillinger har visse lønnstrinn uavhengig av kjønn. Sitat Videre er det få 100%-stillinger i mange kvinnedominerte yrker, spesielt i helsevesenet. Kvinner tvinges derfor til å jobbe mindre enn menn, men med langt med ubekvem arbeidstid. Dette er med på å redusere kvinners mulighet for en anstendig inntekt. Dette er fordi kvinner ikke ønsker å jobbe full tid. Når mange kvinner velger å jobbe mindre betyr det at en må ansette andre for å gjøre jobben disse kvinnene ikke ønsker å gjøre. Deltid medfører mer deltid, og grunnen til at kvinnedominerte yrker har så mye deltid er at kvinner ønsker å jobbe mer deltid enn menn. Dette rammer kvinner og menn som ikke ønsker deltid. Sitat I skolen ser vi at jenter jobber mer effektivt og konsentrert enn guttene, hvilket er trolig likedan i arbeidslivet. Dette burde gi grunnlag for å gi kvinner høyere timelønn enn mennene. Kvinnenes innsats er på ingen måte dårligere enn mennene, men trege menn trenger gjerne lengre tid på å få jobben gjort. Tvilsomt. Det er lite som tyder på at kvinner er mer effektive i arbeidslivet enn menn, og at jenter som er tidligere utviklet gjør det bedre enn gutter i teoretisk rettet skole er ingen god indikasjon på dette. Sitat Kvinners fravær som følge av barnefødsler bør ikke gå ut over opptjening av ansiennitet, ellers blir kvinnene hengende etter lønnsmessig. Verken sykdom eller permisjon i forbindelse med barnefødsler burde redusere opptjeningen av ansiennitet. Opptjening av ansiennitet burde selvfølgelig henge sammen med tiden man jobber. Om du er borte fra jobb et år har du ikke opparbeidet erfaring, tvert imot, og det virker urimelig å kreve ekstra lønn for det året en får betalt for ikke å jobbe. Sitat Det at menn som regel foretrekkes i godt avlønte stillinger (som følge av at vi fremdeles lever i et patriarkat), er det for lengst nødvendig å få en brutal slutt på. Anonymkode: 05f1b...403 Patriarkatet ja 4
Papirfly Skrevet 21. oktober 2018 #18 Skrevet 21. oktober 2018 Tråden er ryddet for personangrep. Papirfly, mod.
Horten Market Skrevet 21. oktober 2018 #19 Skrevet 21. oktober 2018 (endret) På 20.10.2018 den 10.18, ewzp0xo3hlgove skrev: Er folk enige i at hovedproblemet er at kvinner velger lavtlønnede yrker, eller er det strukturelle årsaker som ligger bak, i så fall hvilke? Jeg er ikke enig i det hele tatt at det er et problem at kvinner og menn tjener ulikt på gruppenivå. Hvorfor ser noen det som et problem? Hvis det er slik, som alt tyder på, at individers frie valg av yrke og livsprioriteringer fører til at kvinner som gruppe tjener mindre enn menn, da er påstanden indirekte at frihet er et problem. Har noen tenkt på konsekvensene av det? Frihet er en forutsetning for lykke. Feminismen ofrer dermed kvinnens lykke for et teoretisk "likestillingsideal". Endret 21. oktober 2018 av Horten Market
herremann Skrevet 21. oktober 2018 #20 Skrevet 21. oktober 2018 (endret) On 10/20/2018 at 7:34 PM, AnonymBruker said: 1. Det at yrker med kvinnedominans er mye dårligere betalt enn yrker der menn dominerer, er åpenbart et utslag av kvinnediskriminering. 2. I tillegg har kvinner fortsatt ikke like god lønn som menn selv om arbeidet er det samme. Anonymkode: 05f1b...403 1. Privat vs offentlig. Viktig å forstå forskjellen. 2. Dette er ulovlig i Norge. Vis meg gjerne noen kilder på dette. Endret 21. oktober 2018 av herremann 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå