Gå til innhold

Temperatur og luftfuktighet på soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg bor i liten veldig dårlig isolert leilighet. Soverommet er iskaldt og har får veldig høy luftfuktighet.

Det er 2 ventiler på vinduene som er åpne. Det er også en ventil på veggen, men den har jeg stengt fordi det blir så kaldt.

Temperaturen er rundt 10 grader nå, litt høyere enn ute. 60% luftfuktighet. Om jeg setter avfukteren inn på soverommet går den fort ned
til 40%. Luftfuktigheten kan også blir høyere enn 60% opp mot 70% når det regner ute.
Jeg har avfukteren stående der til jeg skal sove, og flytter den i stua når jeg skal sove, siden den bråker ganske mye.
Da går luftfuktigheten opp ganske fort. Jeg har en panelovn på soverommet, og det hjelper å ha på varme. Da går luftfuktigheten ned.
Problemet er bare at dette blir som å fyre for kråkene. Jeg har faktisk måtte fått hjelp av nav til å betale strømregningene her. Bare å ha litt varme på soverommet gjør at regningen øker med flere tusen i måneden.
Det er ikke noe problem for meg å sove på et så kaldt rom. Jeg om vinteren hatt bare noen få plussgrader på soverommet.

Men tar leiligheten skade av dette? Er det for høy luftfuktighet eller er det normalt på et soverom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000W 8 timer om dagen blir jo bare 240 kWh i måneden, det bør ikke koste tusenvis  av kroner i måneden 😕

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, male32 skrev:

Hei

Jeg bor i liten veldig dårlig isolert leilighet. Soverommet er iskaldt og har får veldig høy luftfuktighet.

Det er 2 ventiler på vinduene som er åpne. Det er også en ventil på veggen, men den har jeg stengt fordi det blir så kaldt.

Temperaturen er rundt 10 grader nå, litt høyere enn ute. 60% luftfuktighet. Om jeg setter avfukteren inn på soverommet går den fort ned
til 40%. Luftfuktigheten kan også blir høyere enn 60% opp mot 70% når det regner ute.
Jeg har avfukteren stående der til jeg skal sove, og flytter den i stua når jeg skal sove, siden den bråker ganske mye.
Da går luftfuktigheten opp ganske fort. Jeg har en panelovn på soverommet, og det hjelper å ha på varme. Da går luftfuktigheten ned.
Problemet er bare at dette blir som å fyre for kråkene. Jeg har faktisk måtte fått hjelp av nav til å betale strømregningene her. Bare å ha litt varme på soverommet gjør at regningen øker med flere tusen i måneden.
Det er ikke noe problem for meg å sove på et så kaldt rom. Jeg om vinteren hatt bare noen få plussgrader på soverommet.

Men tar leiligheten skade av dette? Er det for høy luftfuktighet eller er det normalt på et soverom?

Boliger og rom som ikke varmes tilstrekkelug opp får muggsopp både i porøse møbler, sengetøy og klær. I yillegg til at vegger både innvendig og overfladisk får muggsopp oppvekst. Muggsopp er helseskadelig å bo med. Når luftfuktigheten er 70 % eller høyere så oppstår muggsopp, den legger seg i dvale når fukten går ned, og våkner til igjen i perioder med høyere luftfuktighet. 

Måten å få luftfuktigheten ned på, er å øke yemperaturen og å ha gjevn temperatur. Varm luft bærer fukt langt bedre enn kald luft, noe som er realfag. 

Du ødelegger ikke bare boligen/særlig soverommet men også alt du har på soverommet i tillegg til din egen helse ved å spare på strømmen og varmen. 

Anonymkode: 0060d...a21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...