Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er snart 9 måneder. Det var en som sa til meg jeg burde gi flaske til hvert måltid baby får? 

Nå ammer jeg han på morgenen, en gang på dagen også får han en flaske på kvelden. Jeg har mindre melk enn før. Men skal jeg altså gi han flaske ved hvert måltid? Synes det høres så mye ut med 4-5 flasker om dagen i tillegg til frokost, lunsj, middag og kvelds 

Anonymkode: 64ef3...5b9

Skrevet

De tenker kanskje på at mange babyer synes det er "enklere" å drikke fra flaske enn fra bryst, det kommer mer ut på en gang og lettere å få det ut, så det ender da med at de drikker mer totalt pr måltid fra flaske kontra å bli ammet fra brystet? Mange tenker vel da at dette er bra, hvis du pumper ut morsmelken og gir fra flaske, da får ungen mer morsmelk i seg.

Anonymkode: 8d3bb...28e

Skrevet

Syntes ikke det hørtes så mye ut jeg. Husk at mm/mme "skal" være hovedernæring til barnet fram til fylte året, og ungen er jo vant til så mange måltider i døgnet. Men samtidig så legger du jo merke til når ungen er sultent, så er ikke sikkert det vil etterspørre mat så ofte når du begynner med flaske? Kan også hende at du oppdager at barnet ikke spiser en hel flaske hver gang, kanskje holder det med en halv? Også kan du jo gradvis lære barnet og spise sjeldnere?

Anonymkode: 7ab4c...161

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke det hørtes så mye ut jeg. Husk at mm/mme "skal" være hovedernæring til barnet fram til fylte året, og ungen er jo vant til så mange måltider i døgnet. Men samtidig så legger du jo merke til når ungen er sultent, så er ikke sikkert det vil etterspørre mat så ofte når du begynner med flaske? Kan også hende at du oppdager at barnet ikke spiser en hel flaske hver gang, kanskje holder det med en halv? Også kan du jo gradvis lære barnet og spise sjeldnere?

Beklager, så nå at jeg leste ts helt feil! Vet ikke hvorfor.

Man blir ofte anbefalt å amme før hvert måltid fast føde det første året. Men akkurat det der vet jeg ikke hvordan er med mme. Det står vel anbefalt dagsdose på de fleste kartongene, kanskje det kan hjelpe deg på veien?

Skrevet

Jeg har en på snart 10 mnd. Han får pupp morning, en gang før jobb (jobber skift), når jeg kommer hjem fra jobb/kveld, flaske får han 2 ganger utenom. Så ammes han enda på natten. 

Får totalt pupp 3 gangef ila dagen, 1 gang ila natten, flaske får han 2 ganger av far mens jeg er på jobb. Så får han frokost, lunsj, middag, kvelds som vanlig 😁

Anonymkode: 58e22...9b7

Skrevet

Kanskje babyen min får for lite mat da? Men er det bare å gi en flaske før hvert måltid da? Annet enn frokost, er den eneste gangen jeg har nok melk tror jeg🙈

Skrevet

Jeg ammet ikke i den alderen, men ja, jeg ga flaske etter hvert måltiden. Alene kunne drikke han 180 ml mme, men med mat var det snakk om alt fra 30 til 180 ml mme. Barnet regulere slikt selv.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Baby er snart 9 måneder. Det var en som sa til meg jeg burde gi flaske til hvert måltid baby får? 

Nå ammer jeg han på morgenen, en gang på dagen også får han en flaske på kvelden. Jeg har mindre melk enn før. Men skal jeg altså gi han flaske ved hvert måltid? Synes det høres så mye ut med 4-5 flasker om dagen i tillegg til frokost, lunsj, middag og kvelds 

Vi tilbyr bare vann til måltidene. 10 mnd, ammer 4 ganger per døgn. 

Anonymkode: 840db...c1f

Skrevet

Beklager, så nå at jeg leste ts helt feil! Vet ikke hvorfor.

Man blir ofte anbefalt å amme før hvert måltid fast føde det første året. Men akkurat det der vet jeg ikke hvordan er med mme. Det står vel anbefalt dagsdose på de fleste kartongene, kanskje det kan hjelpe deg på veien?

Hvor står det anbefalt før hvert måltid første året? Har kun lest at man skal tilby ved smaksprøver.

Skrevet

Kanskje babyen min får for lite mat da? Men er det bare å gi en flaske før hvert måltid da? Annet enn frokost, er den eneste gangen jeg har nok melk tror jeg🙈

Tilby isåfall etter måltid. Vi tilbød flaske etter måltid fram til hun bikket året. Samt vann til maten. 

Anonymkode: d7551...8fb

Skrevet

Dere som sier hun skal tilby: det kommer jo helt an på hvor barnet ligger på vekstkurven! Dersom barnet ditt vokser fint som det er nå så behøver du ikke stappe i noe mer melk i ungen.

For alt vi vet er TS’ barn ganske stort eller klarer ikke regulere seg selv, da blir det dumt å si man skal tilby flaske hele tiden.

Skrevet

Baby har alltid ligget litt over vekstkurven.. men er ikke helt sikker nå da baby har vært syk to ganger på kort tid, blitt mer aktiv i krabbefronten og strekt seg ganske mye. Prøvde å gi baby flaske ved hvert måltid i går, men det endte opp med at jeg måtte hive nesten hele flasken da han ikke drakk den opp

Skrevet

Men kan du ikke tilby brystet oftere heller? Eller vil ikke barnet ha? Det er klart at du får lite melk når du ammer så sjeldent. 

Jeg ammer fortsatt barnet mitt på 7,5 mnd ca 7-8 ganger i døgnet. Jeg ammer om morgenen før vi står opp, etter hvert måltid fast føde, før leggetid på kvelden og et par ganger om natten. Hun spiser veldig små porsjoner fast føde og elsker puppen, så da blir det slik. 

Men om barnet ditt ikke vil ha brystet oftere på dagtid og heller ikke spiser på natten, ville jeg ikke stresset med flaske i tillegg til fast føde. Jeg har lest at barn på den alderen trenger omtrent 5 dl morsmelk/morsmelkerstatning per dag, og det inkluderer den væskemengden som brukes for å lage grøt. Så om barnet spiser to gode porsjoner grøt og ammes/får flaske 3 ganger i døgnet, skal det holde i massevis. Men er du usikker, så sjekk vekten på helsestasjonen og be om en ekstra time med helsesøster. Da får du råd tilpasset ditt barn.  

Anonymkode: baf08...b17

Skrevet

Kan noen dokumentere HVORFOR hun skal tilby mer melk?? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Baby har alltid ligget litt over vekstkurven.. men er ikke helt sikker nå da baby har vært syk to ganger på kort tid, blitt mer aktiv i krabbefronten og strekt seg ganske mye. Prøvde å gi baby flaske ved hvert måltid i går, men det endte opp med at jeg måtte hive nesten hele flasken da han ikke drakk den opp

Vet du hva, ikke stress med hva andre sier. Barn som ligger høyere på kurven har ikke noe behov for flytende kalorier. Barnet får den næringen den trenger fra maten, så lenge den følger sin vekstkurve skal du ikke gi flaske til hvert måltid. Det holder med ammingen. Men snakk med HS om det, ikke her. Feks personen over her som ammer 7-8 ggr i døgnet, det er MYE!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...