tussi84 Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Jeg merker at flere og flere går på jobb uansett hvor syke de er. De tenker ikke over at de smitter kollegaer eller evt kunder om de jobber med det med sin sykdom. Alt handler om å komme seg på jobb. Du skal holde deg hjemme med influensa, omgangssyke, eller dårlig allmenn tilstand. Og så klart verre tilstander.. Når det gjelder forkjølelse derimot så kommer det mest ann på allmenntilstand og hva du jobber med. Om du bare snufser litt og små hoster så gå på jobb. Er du derimot redusert og slapp i tillegg, med kraftig og hyppig hoste, og må snyte nesa hele tiden så har du ingenting på jobb å gjøre. Hold deg hjemme.. istedenfor å smitte de de jobber med! Endret 19. oktober 2018 av tussi84 11
ajarRun Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Hvorfor vasker ikke folk bare hendene sine? Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var sånn 12 år gammel. Nå vasker jeg hendene regelmessig. 3
visp Skrevet 19. oktober 2018 #3 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg syns noen har altfor lav terskel for å være hjemme. 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #4 Skrevet 19. oktober 2018 For meg er det lettere å gå på jobb, og heller holde litt avstand til elevene mine (lærer ungdomsskolen), enn å før halv åtte skulle lage vikaropplegg for alle timene mine og maile.. Derfor kan jeg finne på å gå på jobb syk. Vi er så "akkurat" med folk at jeg vet det blir en pyton dag for kollegene mine, og da også elevene mine om jeg ikke kommer. Alle har mer enn nok med sine arbeidsoppgaver, så da å skulle måtte ta vikartimer i tillegg er kjempetungt. Jeg gir beskjed til elevene at jeg ikke kommer til å være så nærme dem, og vi vasker hender. Går som regel fint det Anonymkode: d5f86...892 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #5 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, visp skrev: Jeg syns noen har altfor lav terskel for å være hjemme. Enig. Ikke inntrykk av at folk går på jobb sjuke. Heller å jeg hosta litt, jeg ringer og sier jeg er syk holdning. Anonymkode: f40f3...f35 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #6 Skrevet 19. oktober 2018 Er jeg syk, så blir jeg hjemme. Men jeg tenker at det er stor forskjell på å være syk og det å ikke være helt i form. Jeg jobber i bhg hvor vi hele tiden utsettes for smitte. Kan ikke huske sist jeg blei syk, men jeg hangler ofte. Skulle jeg holdt meg hjemme hver gang formen er litt rufsete, hadde det blitt krise. Anonymkode: 076ed...688 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 Dessverre ikke mulig. Hos oss er det på godt og vondt personifiserte oppgaver, og det blir problematisk om jeg er borte, siden ingen andre tar over. Dte er vanskelig nok å ta ferie og avspasere, så om sykom kommer i tillegg blir det vanskelig. Men jeg er heldigvis lite syk. Syntes folk er hjemme for raskt, og det er de samme som på død og liv skal bruke opp alle egenmeldingsdagene hvert år. Det er en slett arbeidsmoral i landet, der noen snylter på andre. Jeg for for å avvikle alle sykemeldingsstønader i regi av det offentlige, og så får folk tegne forsikring i stedet, basert på sin sykehistorikk og behov. Anonymkode: c4b87...819
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #8 Skrevet 20. oktober 2018 17 timer siden, tussi84 skrev: Jeg merker at flere og flere går på jobb uansett hvor syke de er. De tenker ikke over at de smitter kollegaer eller evt kunder om de jobber med det med sin sykdom. Alt handler om å komme seg på jobb. Du skal holde deg hjemme med influensa, omgangssyke, eller dårlig allmenn tilstand. Og så klart verre tilstander.. Når det gjelder forkjølelse derimot så kommer det mest ann på allmenntilstand og hva du jobber med. Om du bare snufser litt og små hoster så gå på jobb. Er du derimot redusert og slapp i tillegg, med kraftig og hyppig hoste, og må snyte nesa hele tiden så har du ingenting på jobb å gjøre. Hold deg hjemme.. istedenfor å smitte de de jobber med! Alt du antar er feil. Sykefraværet er ikke gått ned og vi har heller ikke hatt mer sykdom til lands enn vanlig. Alt er som før. At du har sett en syk på jobb, forandrer ikke det store bildet. Anonymkode: dd02e...0c5
Violetta Skrevet 20. oktober 2018 #9 Skrevet 20. oktober 2018 17 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor vasker ikke folk bare hendene sine? Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var sånn 12 år gammel. Nå vasker jeg hendene regelmessig. Man blir smittet via dråpesmitte selv om man vasker hendene hele dagen. 2
ajarRun Skrevet 20. oktober 2018 #10 Skrevet 20. oktober 2018 1 minutt siden, Violetta skrev: Man blir smittet via dråpesmitte selv om man vasker hendene hele dagen. Kanskje hvis man er munnpuster? Har aldri opplevd det.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #11 Skrevet 20. oktober 2018 Jeg ble smittet i fjor av en kollega som hadde vært i utlandet. Fikk et helvetes virus og var syk i minst 5 uker. Var ikke syk nok til å holde senga, men hadde null energi, lettere hodepine og mye hosting. Føltes ut som om jeg hadde kreft eller noe lignende alvorlig. I år skal jeg ta vaksine for det var en tankevekker. Anonymkode: 82fc8...54f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #12 Skrevet 20. oktober 2018 17 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor vasker ikke folk bare hendene sine? Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var sånn 12 år gammel. Nå vasker jeg hendene regelmessig. For meg med dårlig imunforsvar holder dessverre ikke alltid det. Det er utrolig irriterende for meg når folk kommer på jobb som smittebærere, jeg ender alltid opp syk og blir sykere enn andre, og lengre. Heldigvis jobber jeg nå i en liten bedrift, så jeg går hjem/har hjemmekontor om andre absolutt må jobbe under sykdom (vanskelig å være borte i vårt yrke). Anonymkode: 9babd...b48 1
ajarRun Skrevet 20. oktober 2018 #13 Skrevet 20. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg med dårlig imunforsvar holder dessverre ikke alltid det. Det er utrolig irriterende for meg når folk kommer på jobb som smittebærere, jeg ender alltid opp syk og blir sykere enn andre, og lengre. Heldigvis jobber jeg nå i en liten bedrift, så jeg går hjem/har hjemmekontor om andre absolutt må jobbe under sykdom (vanskelig å være borte i vårt yrke). Anonymkode: 9babd...b48 Kanskje du bør begynne å spise sunt eller trene?
Pinkee Skrevet 20. oktober 2018 #14 Skrevet 20. oktober 2018 Dette kommer jo litt an på hvilken jobb du har. Sitter du for det meste ale på et kontor, så er det jo bare å sette opp en lapp med "virus-fare" på døra. Men, må du "opp i ansiktet" på kollegaer eller kunder, da bør du faktisk være litt kjappere til å holde deg hjemme. Eneste du oppnår er å smitte andre, og så er syke-karusellen i gang. Er man hjemme en dag, er ofte mye smitte unngått. Men, jeg er stygg på å gå på jobb i syk tilstand selv. Men, i fjor klarte en å smitte 5 andre, så tror jeg skal være litt flinkere i år. Hvis jeg får slik dråpesmittesykdom.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #15 Skrevet 20. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre ikke mulig. Hos oss er det på godt og vondt personifiserte oppgaver, og det blir problematisk om jeg er borte, siden ingen andre tar over. Dte er vanskelig nok å ta ferie og avspasere, så om sykom kommer i tillegg blir det vanskelig. Men jeg er heldigvis lite syk. Syntes folk er hjemme for raskt, og det er de samme som på død og liv skal bruke opp alle egenmeldingsdagene hvert år. Det er en slett arbeidsmoral i landet, der noen snylter på andre. Jeg for for å avvikle alle sykemeldingsstønader i regi av det offentlige, og så får folk tegne forsikring i stedet, basert på sin sykehistorikk og behov. Anonymkode: c4b87...819 Men om alle har personaliserte oppgaver går det jo ikke utover deg at noen er syke. Jeg har også personlige arbeidsoppgaver, er jeg syk er jeg syk, og da jobber jeg det inn igjen. Anonymkode: b14a2...75f
Violetta Skrevet 20. oktober 2018 #16 Skrevet 20. oktober 2018 5 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Kanskje hvis man er munnpuster? Har aldri opplevd det. Har det slått deg at du kanskje har hatt flaks?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #17 Skrevet 20. oktober 2018 Har eget kontor og mulighet for å booke om møter. Er jeg sengeliggende så er jeg hjemme. Er jeg oppegående nok med paracets og lommetørkler så jobber jeg. Gjerne fra hjemmekontor, men også fra kontoret. Men det som irriterer meg er de som er sykmeldte for de rareste, men mest reelle grunnet. Operert ut inngrodd tånegl. Og sykmeldt i to uker fra kontorjobb. Taster du og prater med føttene, liksom. (Kjøring til og fra døra ble tilbudt og vi har heis). Før noen kaller den siste parantesen for pressmiddel eller noe sånt så tilbyr arbeidsgiveren vår kjøring til og fra jobb for de fleste med fysiske plager for å tilrettelegge. Enten det er midlertidig eller kronisk. Bare et eksempel, men det er mye fysiske vondter og skader som ikke er smittefarlig og som med tilrettelegging fint kan kombineres med en rolig kontorjobb, eventuelt del-sykmelding men ser mange griper sjansen til langvarig ferie. Anonymkode: 16f30...245
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #18 Skrevet 20. oktober 2018 Tror det er gått status i å gå på jobb syk(type omgangssyke, influensa osv.). Jeg jobber i helse og et grauthau av en annen verden kom på jobb syk og endte opp med å smitte ALLE pasientene med omgangssyke, samt omtrent hele staben med ansatte. Jobba faen meg døgnet rundt pga. hu. På jobb om morran og var til lang utpå ettermiddagen, hjem å sove noen timer mens min sjef var alene med alle pasientene, så rett på nattevakt. Til slutt begynte jeg å sove på jobb fremfor å dra hjem. Missa et 90-årslag, og konsert som var på tidspunkt jeg egentlig hadde fri. Takk skarru faen meg ha. Om man skal være hjemme eller ikke må man se i sammenheng med hva man jobber med; jobber man på et kontor alene så er terskelen ganske høy, jobber du med mennesker så bør den være ganske lav. Noen ganger er det bare ikke nok med allverdens håndhygiene, og noen har bedre immunforsvar enn andre. Men man har jo for all del de som blir hjemme over filleting også. Men det er nesten så jeg synes det er bedre etter den omgangssyke-runden jeg hadde. Anonymkode: 42521...863 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #19 Skrevet 20. oktober 2018 Dersom jeg er småsyk tar jeg hjemmekontor, slapper av på ettermiddagen og legger meg tidlig. Det går fint, og bruker ikke sykedag på det ettersom jeg jobber hjemmefra. Har ikke hatt en eneste sykedag siste fem årene. Med hjemmekontor kan man både jobbe og slippe å smitte andre. Det er sjelden man er så syk at man ikke kan gjøre noe. Og dersom barnet er sykt, er det også lite trolig at barnet er så sykt at man ikke kan gjøre noe jobb hjemmefra. Men dette gjelder selvfølgelig ikke yrker som "jobbe i barnehage" eller "være lærer" hvor det avgjørende at du er fysisk tilstede for å kunne jobbe. Anonymkode: 38828...2e8
Jodaneida Skrevet 20. oktober 2018 #20 Skrevet 20. oktober 2018 (endret) 5 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Kanskje du bør begynne å spise sunt eller trene? Endret 20. oktober 2018 av Jodaneida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå