Gå til innhold

Fått tilbud om en jobb innnenfor det jeg studerer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for en bedrift og det har jeg gjort i 2 år. Bedriften driver innnenfor det jeg studerer også. Men jeg jobber i en annen avdeling. Så nå fikk jeg tilbud om jobb hos et annet firma som er da enda bedre og som driver innenfor det jeg studerer. Og dem vil gi meg en jobb akkurat innenfor det jeg studerer. Jeg vurderer å takke ja til den, jeg trives også godt i den bedriften jeg er i nå. Men jeg må utvikle meg selv og lære mer og en jobb akkurat innenfor det jeg studerer vil være gul verdt. Så spørsmålet mitt er da=

Hvordan spiller jeg kortene riktig for at dem flytter meg til en ny avdeling som driver innenfor det jeg studerer? Jeg tenker å være åpen om det tilbudet jeg fikk. Er det smart ? Jeg taper jo ingenting da.

Anonymkode: 891a1...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du jobbe i en annen avdeling i nåværende bedrift? Istedet for å takke ja til det nye jobbtilbudet, mener du? 

Anonymkode: 5552f...ffa

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du jobbe i en annen avdeling i nåværende bedrift? Istedet for å takke ja til det nye jobbtilbudet, mener du? 

Jepp. 

Skrevet

Du kan si at du har fått et godt jobbtilbud, men at du er villig til å bli i nåværende bedrift dersom du får en stilling i den andre avdelingen. Du taper ingenting på det.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. 

Ikke fortell om det nye jobbtilbudet, ihvertfall ikke før du får jobb i den avdelingen du vil ha jobb i

Anonymkode: 32822...4ca

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fortell om det nye jobbtilbudet, ihvertfall ikke før du får jobb i den avdelingen du vil ha jobb i

Hvorfor? Jeg er en flink ansatt, jeg tror ikke dem kommer til å gi slipp på meg. 

Skrevet

Noen andre?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vås. 

TS. Fortell om tilbudet til sjefen din. Dersom de liker deg flytter de deg til den andre avdelingen. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan spørre om de kan overflytte deg, hvis de ikke er villig til det, så kan du høflig si at du må ta grep med tanke på å få en relevant jobb siden det er dette du ønsker å jobbe med videre, at du har fått et relevant tilbud, men at du er interessert i å bli dersom du kan jobbe i den andre avdelingen.

Reaksjonen på litt press avgjør hvordan du handler videre. I beste fall får du et nytt tilbud i den andre avdelingen og kan bli. Den nest beste reaksjonen er at de tar det profesjonelt, men opplyser om at de dessverre ikke har ledige stillinger eller trenger mer kapasitet i den andre avdelingen, og da kan du jo heller takke ja til ny jobb. Den verste reaksjonen er dersom de opptrer uprofesjonelt og begynner å kalle deg illojal og kanskje kaste dritt. Sånt skjer dessverre oftere enn man liker å tro også i norsk arbeidsliv, men har man nytt tilbud på hånden så vet man i det minste med sikkerhet at man MÅ slutte der man er nå.

Anonymkode: 63a82...9d0

• Liker 1
Skrevet

Enig med @FrodeF: Du går til lederen din og bruker det nye jobbtilbudet som et forhandlingskort. Det trenger ikke være mye «spill» over det, bare noe så enkelt som «Du vet jo hva jeg studerer og hvor godt jeg trives her. Nå har det seg slik at <Konkurrentbedriften> har tilbudt meg jobb i <relevant avdeling>. Vet du om det er muligheter for overflytting til <relevant avdeling> hos oss?» 

Hvis du er HELT sikker på at du kommer til å bytte jobb hvis du ikke får overflytning, supplerer du med «Hvis ikke ser jeg dessverre ingen annen mulighet enn å bytte jobb. Jeg har ikke råd til å la så relevant erfaring gå fra meg.» Vær obs på at du ikke bør angre deg dersom du har sagt dette. Du blir fort sett på som en useriøs vinglepave som man ikke kan stole på hvis du sier sånn, men ikke slutter likevel. 

Det er ikke bare om de liker deg som teller, da. De må ha arbeidsoppgaver/plass til deg/råd til å lønne deg i den andre avdelingen, også. Hvis det ikke er noen åpning i den andre avdelingen, kan det hende at de «må» la deg gå. 

Skrevet

Du må velge det som er best for deg, det er liksom et vei skille for deg innen arbeidslivet. Og hvorfor vente på et tilbud som ikke er der, om dem var observant så ville dem selvsagt komme i forkjøpet. Nå har du fått et tilbud, og da er det ikke annet enn å si kort og presis i et møte med sjefen på kontoret. (For du har ingen agent som kan snakke for deg). Tallene har du, tilbudet har du foran deg, dermed er det lett for deg å veie pluss og minus deler. Hvis du vet når du kan eventuelt starte i den andre firmaet, så kan du faktisk legge frem dato for en eventuell start tidspunkt og den oppsigelsestiden du har i jobben du har nå. Da vil overgangen være smidig. 

Anonymkode: 6a9d4...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...