Gå til innhold

Gå fra 1 til 2 hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

Mannen min og jeg har en hannhund på 30 kilo som er blanding av schæfer og rottwailer. Han elsker å gå tur og er veldig nysgjerrig på alt og alle. Og mest av alt er han veldig snill, selv om han blir veldig ivrig. Vi bor i et stort hus og hageplass. Jeg er fra bygda så liker best å gå i skog og mark. Vi har vurdert å skaffe oss en hund til. Er det mye mer jobb og ansvar med 2 i forhold til 1? Jeg er mye sammen med andre venner som har hund og han går godt sammen med dem, og hvis vi får en til, så vil de få selskap av hverandre når vi er på jobb også. Har tenkt på en husky og har lest litt om dem. De trenger mye mosjon, men det blir jo ikke noe trekkhund, men heller en familiehund.  Hvordan tror de kommer til å gå overrens? De har jo forskjellige personligheter så er jo vanskelig å vite men.. 

Er det noen som har 2 hunder som kan dele litt erfaring? :)  Og gjerne med en som har husky. Vi har også en katt i familien. Ingen barn enda, men kommer vel i fremtiden. Blir rene dyrehagen :P 

Anonymkode: 11453...0dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil bare si at velg noe annet enn husky. De skal ha sinnsyke mengder mosjon for å være tilfredse og oppføre seg bra som innehunder. Sykling, snørekjøring, hundespann, løping, alt. Hver dag. En tidligere nabo av meg valgte seg en husky som hund, bare fordi den så kul og pen ut. Hennes eneste erfaring med hundehold fra før var en lat labradorblanding som var familiehunden da hun vokste opp. Hun fikk seg en overraskelse, for å si det sånn. Hver dag når de kom hjem fra jobb, hadde huskyen trashet noe nytt i huset. Reiv ned gardiner, persienner, flådde sofaputer, spiste dørkarmer (!) og gudene vet hva.... den var helt rebelsk. Alt hun gjorde var å gå noen turer med den, så den var utsultet på aktivitet. En husky kan knapt få nok aktivitet, du klarer ikke å slite ut en husky - den må BRUKES.

Jeg vil ikke anbefale deg den som familiehund, nei, med mindre du driver med de forannevnte hundesportene.

Velg en renraset rottweiler da vel, siden den da vil bli omtrent like stor som den dere har, og i tillegg kanskje har omtrent samme gemytt og lynne.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har to, men fikk de samtidig. Kjøpte de av en som selv hadde hatt de sammen. Så viste de gikk overens. 

Det første du bør gjøre er å ha en åpen dialog med selger/oppdretter. Dere bør la hundene hilse noen ganger, gå turer sammen og evt. ha en avtale om "prøvetid". For det er kjipt å kjøpe en til hund også går de plutselig ikke overens. 

Jeg ville valgt en rase som krever ca. det samme av både mental stimuli og fysisk aktivitet som den du har. For du vil jo gå på tur med de samtidig, leke med de samtidig, trene med de samtidig osv. 

Jeg ville også tenkt på at du skal klare å holde de igjen (begge to) hvis noe skulle skje. Man vet aldri, selv om man alltid synes hundene er "supersnill". Jeg ville faktisk derfor valgt en mindre hund. Ville du klart å holde igjen 60kg? Hva med f.eks JRT? Samme rasen jeg har. De er mindre, men kan gå laaaange turer og krever en del mental stimuli/aktivitet også. Så du får "mye hund" i en mindre rase. 

Skrevet

Jeg har to hunder av samme rase og det går veldig bra. Det blir for eksempel  dobbelt så mye pelsstell og dobbelt så mange klør å klippe. I perioder så blir det dobbelt så mange turer å ta siden det er enklest å trene en hund om gangen. 

Skrevet

takk for svar alle sammen :) Mye å tenke på her. Tenkte at det ble noe av det samme som jeg har, altså i størrelse, mosjon osv. Men ja blir jo mer ansvar og dobbelt av alt. Jeg er også redd for at hundene ikke kommer overrens, men må jo prøve ut før man kjøper. Vi er ikke helt sikre men lener oss mot en til. Vi skal hvert fall tenke oss godt om. Tenkte at det på mange måter blir bedre med 2 også. I form av at de har selskap i hverandre, trene sammen etc. men kan også bli vanskeligere hvis dette ikke går:/ Og det med å klare å holde styr på 2 store hunder kan være en utfordring. 

TS 

Anonymkode: 11453...0dc

Skrevet

Ikke velg husky! Uansett hvor godt trent den er, så kan du aldri ha den løs. De har et sinnsykt jaktinnstinkt, og en utholdenhet som gjør at de kan løpe virkelig langt. 

Anonymkode: 95348...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...