AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har vært hos tannlegen og fått påvist tannkjøttsykdommen periodontitt i forbindelse med svært dårlig tannhygiene. Jeg har innsett alvoret i dette og passer virkelig på tennene mine og går til behandling hos tannlege 3 ganger i året. Det jeg altså lurte på, kan bv bli koblet inn i dette? At bekymringen skal gå på meg som mor, som ikke engang klarte å ta vare på tennene sine? Vi har ett barn som er 2 år gammelt og vi er veldig nøye med munnhygienen hans. Så som sagt, det er bare jeg som har gått på en smell og fått denne sykdommen. Men dette går altså ikke utover min omsorgsevne. Men er redd tannlegen vil tro jeg er en dårlig mor fordi jeg lot det gå så langt med MIN tannhygiene. Noen innspill? Er det noe jeg bør være bekymret for nå? Anonymkode: 9acf4...f80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Åååå Jeh gir meg ende over Nei, tannlegen har viktigere ting å gjøre, enn å melde deg til bv Anonymkode: 14025...902 11
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. oktober 2018 #3 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Du tuller nå? Selvfølgelig blir du ikke meldt til barnevernet på grunn av DIN tannhygiene. Endret 19. oktober 2018 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #4 Skrevet 19. oktober 2018 ALT kan bli meldt til barnevernet. Spørsmålet er vel heller hva barnevernet velger å gjøre noe med. Anonymkode: 3d11a...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #5 Skrevet 19. oktober 2018 Nei ta det med ro tannsykdom på seg selv betyr ikke at man ikke kan ta vare på barnet sitt Anonymkode: e26a8...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #6 Skrevet 19. oktober 2018 Lurte på dette fordi jeg fikk denne sykdommen pga sløvheten med tannpuss. Altså jeg passet ikke på tennene mine og tok det ikke alvorlig nok siden det har gått så langt. Er det ikke bekymringsverdig? Anonymkode: 9acf4...f80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 21 minutter siden, Zemira skrev: Du tuller nå? Selvfølgelig blir du ikke meldt til barnevernet på grunn av DIN tannhygiene. Nei jeg tuller ikke Jeg ble seriøst usikker på dette pga jeg var sløv nok til å la det gå så langt. Anonymkode: 9acf4...f80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #8 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har undersøkt en bekymring en gang hvor jeg valgte å hente inn opplysninger fra tannlegen pga barnet på 3 ikke hadde tenner... Kom frem at alle tennene var trukket. De var råtne på grunn av dårlig stell og mye saft og morsmelkerstatning nattestid. Falt ikke tannlegen inn at det var grunnlag for bekymring. Tror ellers aldri vi har fått en bekymringsmeldig fra en tannlege de 5 årene jeg har jobbet i bv, så ikke noe å stresse seg opp over. Hadde vi fått inn en bekymring fra en tannlege som utelukkende gikk på mors tannkjøttsykdom hadde den enten blitt henlagt før undersøkelse eller den undersøkelsen ville blitt veldig kort (typ: hente inn opplysninger fra tannlegen hvis barnet er gammelt nok til å ha vært der, hatt en samtale med kidn og en samtale med foreldrene før henleggelse hvis ikke det kom opp noe alvorlig ). Anonymkode: 2230c...c2b 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. oktober 2018 #9 Skrevet 19. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei jeg tuller ikke Jeg ble seriøst usikker på dette pga jeg var sløv nok til å la det gå så langt. Anonymkode: 9acf4...f80 Det har ingenting å si, det er din munn og har ingenting med verken barnevernet eller barnet ditt å gjøre.
Antoinette Skrevet 19. oktober 2018 #10 Skrevet 19. oktober 2018 MÅ PÅ DENNE BARNEVERNSPAPANOIAEN TA SLUTT. TS, SKJERP DEG. 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #11 Skrevet 19. oktober 2018 Bli bekymret for dette den dagen røyking, overvekt, hang til å drive ekstremsport osv eller foreldres fravær på ungdomskolen blir betydningsfullt også. At du har slurva med din tannhygiene betyr ikke på noe vis at du er en dårlig omsorgsperson. Om du slurver med barnets tannhygiene er saken en annen. Anonymkode: 93a1c...bef
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #12 Skrevet 19. oktober 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært hos tannlegen og fått påvist tannkjøttsykdommen periodontitt i forbindelse med svært dårlig tannhygiene. Jeg har innsett alvoret i dette og passer virkelig på tennene mine og går til behandling hos tannlege 3 ganger i året. Det jeg altså lurte på, kan bv bli koblet inn i dette? At bekymringen skal gå på meg som mor, som ikke engang klarte å ta vare på tennene sine? Vi har ett barn som er 2 år gammelt og vi er veldig nøye med munnhygienen hans. Så som sagt, det er bare jeg som har gått på en smell og fått denne sykdommen. Men dette går altså ikke utover min omsorgsevne. Men er redd tannlegen vil tro jeg er en dårlig mor fordi jeg lot det gå så langt med MIN tannhygiene. Noen innspill? Er det noe jeg bør være bekymret for nå? Anonymkode: 9acf4...f80 Tannsykdommen periodontitt har ingenting med dårlig tannhygiene eller manglende egenomsorg å gjøre. Hvem har gitt deg denne sammenhengen? Du spør som om dårlig syn skulle skyldes stirring på naboen, sammenhengen mellom begge ting er absurd. Bv jobber etter barnevernsloven ikke etter lov om arv. Anonymkode: 57454...65d 4
pessimistisk Skrevet 19. oktober 2018 #13 Skrevet 19. oktober 2018 Så lenge du passer godt på tennene dine til barna dine vil ikke dette være en sak for barnevernet
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #14 Skrevet 19. oktober 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tannsykdommen periodontitt har ingenting med dårlig tannhygiene eller manglende egenomsorg å gjøre. Hvem har gitt deg denne sammenhengen? Du spør som om dårlig syn skulle skyldes stirring på naboen, sammenhengen mellom begge ting er absurd. Bv jobber etter barnevernsloven ikke etter lov om arv. Anonymkode: 57454...65d Hos meg utviklet sykdommen seg pga dårlig tannhygiene. Anonymkode: 9acf4...f80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #15 Skrevet 19. oktober 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har undersøkt en bekymring en gang hvor jeg valgte å hente inn opplysninger fra tannlegen pga barnet på 3 ikke hadde tenner... Kom frem at alle tennene var trukket. De var råtne på grunn av dårlig stell og mye saft og morsmelkerstatning nattestid. Falt ikke tannlegen inn at det var grunnlag for bekymring. Tror ellers aldri vi har fått en bekymringsmeldig fra en tannlege de 5 årene jeg har jobbet i bv, så ikke noe å stresse seg opp over. Hadde vi fått inn en bekymring fra en tannlege som utelukkende gikk på mors tannkjøttsykdom hadde den enten blitt henlagt før undersøkelse eller den undersøkelsen ville blitt veldig kort (typ: hente inn opplysninger fra tannlegen hvis barnet er gammelt nok til å ha vært der, hatt en samtale med kidn og en samtale med foreldrene før henleggelse hvis ikke det kom opp noe alvorlig ). Anonymkode: 2230c...c2b Barnet er ikke gammelt nok til å være på kontroll hos tannlegen. Men vi passer som sagt godt på tennene hans. Så ikke det samme skjer med oss. Saft derimot, må si han får saft til middag flere ganger i uka. Burde kanskje sluttet med det? Anonymkode: 9acf4...f80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #16 Skrevet 19. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er ikke gammelt nok til å være på kontroll hos tannlegen. Men vi passer som sagt godt på tennene hans. Så ikke det samme skjer med oss. Saft derimot, må si han får saft til middag flere ganger i uka. Burde kanskje sluttet med det? Anonymkode: 9acf4...f80 Det gjør mine også. Sikkert ikke supersunt for tennene, men jeg pusser morgen og kveld og tenker det får være godt nok. Å gi barnet saft på tåteflaske på natta kombinert med manglende tannpuss er ikke noe sjakktrekk for tennene. Sånn er det bare. Foreldrene til dette barnet jeg snakker om lærte jo dette da, på den harde måten. Kjipt for ungen og kjipt for foreldrene, men de lærte ihvertfall da, så voksentennene til denne ungen er reddet. Anonymkode: 2230c...c2b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #17 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har også periodontitt- legen fortalte deg ikke at dette er den vanligste tannkjøttsykdommen i norge? Jeg har aldri hatt hull i tennene og er over 30år, så det har ikke alltid med dårlig tannhygiene å gjøre, hos mange er det arv. Jeg hadde aldri gitt min 2-åring saft til middag på ukedager, ikke om ungen min hadde vært 8år for den saks skyld. Hvorfor i huleste introdusere en 2åring for saft? Jeg tenker heller dårlig tannstell og oppfølging vitner om depresjon, likegyldighet, tannlegeskrekk eller mangel på kunnskap, bare vær obs på å overfør god stell og kosthold på barna dine. Anonymkode: 41b93...0ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #18 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg er mere betenkt over din bekymring for bv enn for tennene. Det er ikke bra for barn å vokse opp med foreldre som bekymrer seg for urealistiske ting. Anonymkode: d10d6...828
Måbarefåsiat... Skrevet 19. oktober 2018 #19 Skrevet 19. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: ALT kan bli meldt til barnevernet. Spørsmålet er vel heller hva barnevernet velger å gjøre noe med. Anonymkode: 3d11a...bb1 Feil. Dersom det kommer en melding til bv, er de pliktige til å undersøke. Uansett hvor puslete meldingen synes å være.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos meg utviklet sykdommen seg pga dårlig tannhygiene. Anonymkode: 9acf4...f80 Ja, da er du så unik at du burde forskes på, eller rettere den som har fortalt deg at periodontitt utvikles av manglende munnhygiene burde blitt fratatt sin tannlegelisens. HUSK OGSÅ Å SIGNERE MED AT DU ER TS. Anonymkode: 57454...65d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå