AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #61 Skrevet 19. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har alle rettigheter til å bestemme over deg selv, men foreldrene dine har rett til å nekte å forsørge deg. Noe som innebærer at du må flytte på hybel og leve på studielån eller jobb og bruke lønna på å husleie, mat osv. Selv om friheten frister nå, så er det veldig dyrt å bo for seg selv, så her ville jeg trådd litt forsiktig. Men det betyr jo ikke at du ikke kan prøve å overtale dem ang disse reglene! Hold ut siste året før du drar på folkehøyskole/militæret eller begynner å studere Og husk på den følelsen av hvor kjipt det er å være økonomisk avhengig av noen, slik at du aldri havner i samme situasjon i voksenlivet. Anonymkode: c2ebb...017 Kanskje du skal drite i å komme med feil informasjon?? TS Så lenge du går på Videregående skole og er innenfor grensen på 22 eller 23 år, MÅ din foreldre forsørge deg. Selv om du bor hjem til de eller på hybel. Så du kan godt flytte ut, bli forsørget av foreldrene dine og samtidlig ha all frihet. Legger ved noen linker til deg. Det du evt kan gjøre er å vise dette til foreldrene dine, å si at sånn blir det om de fortsetter å ha deg i lenker..... Lykke til. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p74Bw/nav-tvinger-foreldre-til-aa-betale-barnas-husleie https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/kan-barn-over-18-år-motta-barnebidrag Anonymkode: 0d2c2...765 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #62 Skrevet 19. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt sett er man russ som 17/18 åring med mindre man har dumpa så jo de fleste er ferdig på vgs når de er 18. Anonymkode: d438f...3bf Nei, man er vanligvis russ når man er 18/19, alt etter når på året man har bursdag. Anonymkode: 7b502...acd 7
Gjest BearMama Skrevet 19. oktober 2018 #63 Skrevet 19. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav, har en aktivitetsplan med dem. Men det forblir en annen historie, har ikke Så mye med det jeg spør om. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Hvorfor går du på Nav? Har du psykiske problemer som medfører at du trenger noen til å følge med deg 24/7? Noe skurrer veldig her.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #64 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skal drite i å komme med feil informasjon?? TS Så lenge du går på Videregående skole og er innenfor grensen på 22 eller 23 år, MÅ din foreldre forsørge deg. Selv om du bor hjem til de eller på hybel. Så du kan godt flytte ut, bli forsørget av foreldrene dine og samtidlig ha all frihet. Legger ved noen linker til deg. Det du evt kan gjøre er å vise dette til foreldrene dine, å si at sånn blir det om de fortsetter å ha deg i lenker..... Lykke til. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p74Bw/nav-tvinger-foreldre-til-aa-betale-barnas-husleie https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/kan-barn-over-18-år-motta-barnebidrag Anonymkode: 0d2c2...765 Hun går ikke på skole. Hun naver. Foreldrene skylder henne ikke en dritt. Ikke det at nav hadde vært interessert i å betale henne en dritt, sålenge hun bor hjemme med hushjelp. Anonymkode: 79b78...f73 2
Muscae Skrevet 19. oktober 2018 #65 Skrevet 19. oktober 2018 Mange skriver at du ikke har rett til å bo hjemme, at du må følge foreldrenes urimelige regler osv, fordi det er deres hjem. Er det bare meg som har fått med seg at ts betaler husleie? Hun har i praksis et leieforhold hos sine foreldre, og utleier har ikke rett til å bestemme hvor og når og med hvem leietaker skal forlate huset. Jeg ville sjekket jussen i dette, for dersom du leier av dem er det ikke kun deres hjem, men like mye ditt hjem. Enten får du leie hos dem og ha rettighetene til en leietaker, eller så får du gi beskjed om at du ikke betaler leie lenger, dersom du ikke får de rettighetene du har krav på. Da får du heller finne et annet sted å bo, om de kaster deg ut. Hovedregelen er at man ikke skal gi dårligere betingelser enn det som står i husleieloven, tror jeg. Frihetsberøvelse må vel kunne sies å være langt unna ethvert lovverk. 5
alli634 Skrevet 19. oktober 2018 #66 Skrevet 19. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt sett er man russ som 17/18 åring med mindre man har dumpa så jo de fleste er ferdig på vgs når de er 18. Anonymkode: d438f...3bf Nei, man er russ som 18/19-åring. Mulig første russekro på høsten i 2.klasse blir arrangert før de siste er fylt 18, men selve russetiden 1-17.mai foregår det året man fyller 19
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #67 Skrevet 19. oktober 2018 Du vil ikke flytte og synes foreldrene dine sine husregler ikke er greie. Da flytter du. Her ligger det nok mye mer under enn det som kommer frem. Betaler nav deg i dag, så vil de betale husleien din også Anonymkode: fb11f...f50 1
Måbarefåsiat... Skrevet 19. oktober 2018 #68 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg kjenner at jeg er litt imponert over at ts har fått seg kjæreste, og beholdt ham i tre år, når foreldrene fotfølger henne. Det er endel som skurrer her, ts... 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #69 Skrevet 19. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke flytte og synes foreldrene dine sine husregler ikke er greie. Da flytter du. Her ligger det nok mye mer under enn det som kommer frem. Betaler nav deg i dag, så vil de betale husleien din også Anonymkode: fb11f...f50 Jammen faen da. Jeg har sagt at jeg synes reglene er greie og jeg akter å følge alle av dem. Alt jeg ville vite var min egen rett som 18åring. Les litt mer før du kommer her å påstår ting som ikke er sant. Anonymkode: 8e3b3...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #70 Skrevet 19. oktober 2018 Nå må dere roe dere litt dere hønsehjerner som svarer her!!!!! Det er ingenting som er normal med å nekte en 18 åring å gå ut av huset. Dette har INGENTING med vanlige husregler å gjøre. Det har ingenting med "dette er mitt hus, mine regler" regla å gjøre. Og dette gjelder ennå mindre pga at hun betaler husleie og mat. Da er hun nesten å regne som en leieboer. Dere er tydeligvis for korttenkt til å forstå dette. TS!!! Dette er IKKE normal, med mindre du er så psykisk utviklingshemmet at du ikke kan gjøre rede for deg selv om du går ut på gata. Har du noen du kan prate med om dette? Som jeg skrev lengre opp. Du kan flytte ut, å dine foreldre må betale for deg så lenge du går på videregående og er under 23 år. Snakk med NAV, evt helsesøster på skolen. Anonymkode: 0d2c2...765 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #71 Skrevet 19. oktober 2018 Noe sier meg at det er medisinske/psykiske grunner til at TS ikke får gå ut alene, og at vi ikke får høre hele sannheten... Hvorfor får du ikke gå ut alene, TS? Hva begrunner foreldrene dine det med? Er du en fare for din egen helse/ditt eget liv? Anonymkode: c4632...d70 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #72 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noe sier meg at det er medisinske/psykiske grunner til at TS ikke får gå ut alene, og at vi ikke får høre hele sannheten... Hvorfor får du ikke gå ut alene, TS? Hva begrunner foreldrene dine det med? Er du en fare for din egen helse/ditt eget liv? Anonymkode: c4632...d70 Ok, unnskyld meg men jeg blir litt irritert her. Foreldrene mine vil ikke det fordi når jeg var 13 år ble jeg voldtatt flere ganger. De er redde for at dette skal skje igjen. Jeg er ikke mentalt sjuk. Jeg lyver ikke. Jeg vil bare vite hva mine rettigheter er som 18åring. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #73 Skrevet 19. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, unnskyld meg men jeg blir litt irritert her. Foreldrene mine vil ikke det fordi når jeg var 13 år ble jeg voldtatt flere ganger. De er redde for at dette skal skje igjen. Jeg er ikke mentalt sjuk. Jeg lyver ikke. Jeg vil bare vite hva mine rettigheter er som 18åring. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Du har fått vite rettighetene dine flere ganger. Anonymkode: 7b502...acd 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #74 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har fått vite rettighetene dine flere ganger. Anonymkode: 7b502...acd Og det setter jeg pris på. Men det betyr ikke at når jeg har fått vite det jeg har spurt om, at dere kan begynne å grave i andre saker. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #75 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og det setter jeg pris på. Men det betyr ikke at når jeg har fått vite det jeg har spurt om, at dere kan begynne å grave i andre saker. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Jeg vil for øvrig anbefale deg å neste gang ikke bruke KG til å finne ut av dine rettigheter. Det er ikke noe juridisk rådgivning, men et debattforum. Derfor får du også slike svar som opprører deg. Anonymkode: 7b502...acd 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #76 Skrevet 19. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil for øvrig anbefale deg å neste gang ikke bruke KG til å finne ut av dine rettigheter. Det er ikke noe juridisk rådgivning, men et debattforum. Derfor får du også slike svar som opprører deg. Anonymkode: 7b502...acd Nei, jeg ser jo det nå at det var dumt, for jeg skal jo få svar på alt jeg ikke spurte om og litt ekstra. Trodde folk skulle legge ved linker til lover og regler jeg da. Men da vet jeg det til neste gang. Anonymkode: 8e3b3...1b9
abc123detvardet Skrevet 19. oktober 2018 #77 Skrevet 19. oktober 2018 "Du spør om dine rettigheter nå som du er myndig men fortsatt bor hjemme. Det jeg kan fortelle deg er at når du har fylt 18 år har du, ifølge barneloven, rett til å ta alle avgjørelser selv i dine personlige forhold. Du bestemmer selv i økonomiske saker, du har alle rettigheter, og du har krav på privatliv uten noen sin innblanding. Så foreldrene dine kan faktisk ikke bestemme over deg og de kan ikke kreve å få vite hvem du er sammen med og hvor du er." https://www.ung.no/oss/rett/224953.html 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #78 Skrevet 19. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, unnskyld meg men jeg blir litt irritert her. Foreldrene mine vil ikke det fordi når jeg var 13 år ble jeg voldtatt flere ganger. De er redde for at dette skal skje igjen. Jeg er ikke mentalt sjuk. Jeg lyver ikke. Jeg vil bare vite hva mine rettigheter er som 18åring. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Virker jo litt rart at du vil vite disse rettighetene om du er såre fornøyd med reglene likevel?? Anonymkode: 006f9...bd8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #79 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: "Du spør om dine rettigheter nå som du er myndig men fortsatt bor hjemme. Det jeg kan fortelle deg er at når du har fylt 18 år har du, ifølge barneloven, rett til å ta alle avgjørelser selv i dine personlige forhold. Du bestemmer selv i økonomiske saker, du har alle rettigheter, og du har krav på privatliv uten noen sin innblanding. Så foreldrene dine kan faktisk ikke bestemme over deg og de kan ikke kreve å få vite hvem du er sammen med og hvor du er." https://www.ung.no/oss/rett/224953.html Tusen takk for svar!😊 Anonymkode: 8e3b3...1b9
Muscae Skrevet 19. oktober 2018 #80 Skrevet 19. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, unnskyld meg men jeg blir litt irritert her. Foreldrene mine vil ikke det fordi når jeg var 13 år ble jeg voldtatt flere ganger. De er redde for at dette skal skje igjen. Jeg er ikke mentalt sjuk. Jeg lyver ikke. Jeg vil bare vite hva mine rettigheter er som 18åring. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Det høres ut som om foreldrene dine trenger å bearbeide dette. Mange får traumer etter voldtekt, men her virker det som om foreldrene dine har fått litt traumer også. Hvis du er i behandling, eller stoler på legen, helsesøster eller lignende kan du kanskje få han/henne til å snakke med foreldrene dine og anbefale terapi. For dette er ikke sunt, hverken for dem eller deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå