Gå til innhold

Hva er min rett som 18åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men, men...  det skrives så mangt på dette forumet.... 

Anonymkode: c34f9...7c9

Man skal alltid svare ut i fra informasjonen man får her på forumet, ikke synse eller trekke konklusjoner. Uansett hvor sært og rart alt høres ut. Her skriver TS om merkelig oppførsel fra foreldre, og er jo dette reelt, så er det bekymringsverdig. 

Heldigvis er TS myndig, og kan flytte ut. Spm er om det er småsøsken med i bildet.

• Liker 2
Skrevet

TS, om du ikke har problemer med rus eller er foreldrene dine bekymret fordi du er i et forhold de anser som bekymringsverdig? Er det pga kjærsten din du ikke får lov til å gå ut? Overdriver du eller får du ikke får lov til å gå på kino, treffe veninner osv? Er foreldrene dine sterkt religiøse eller har psykiske problemer? Du er 18år, da jeg var 18 var jeg alltid hos venninner, kom selvfølgelig hjem i god tid på kvelden eller om jeg hadde mye skoleoppgaver. Du skal leve, ikke leve overbevskyttet i ditt eget hjem. Jeg har aldri hørt om noe slikt, og lurer på om dette er et tulleinnlegg. Om ikke er det skremmende at det virker så normalt for deg å ikke kunne gå ut av huset, det er IKKE normalt nei. Flytt ut og løsriv deg, du betaler jo husleie og mat uansett så det blir ikke så stor forskjell. 

Anonymkode: 006f9...bd8

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, NancyDrew skrev:

Man skal alltid svare ut i fra informasjonen man får her på forumet, ikke synse eller trekke konklusjoner. Uansett hvor sært og rart alt høres ut. Her skriver TS om merkelig oppførsel fra foreldre, og er jo dette reelt, så er det bekymringsverdig. 

Heldigvis er TS myndig, og kan flytte ut. Spm er om det er småsøsken med i bildet.

Har 2 småsøstre.

Anonymkode: 8e3b3...1b9

Skrevet
8 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Kjære TS, dette er ikke normalt. Her hadde jeg bestilt time til helsesøster for hjelp. Ved slike forhold kan BUP/barnevernet være behjelpelig med å få deg ut av hjemmet og hjelpe deg med riktig instans for å ha økonomi til å flytte ut via barnevernet/nav.

Er foreldrene dine religiøse av noe slag? 

Hun er 18 år og intet barn lengre

• Liker 2
Gjest Nina1975
Skrevet

Du betaler mat og husleie, hvor får du penger ifra?

Skrevet
2 minutter siden, Nina1975 skrev:

Du betaler mat og husleie, hvor får du penger ifra?

Nav, har en aktivitetsplan med dem. Men det forblir en annen historie, har ikke Så mye med det jeg spør om. 

Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Nav, har en aktivitetsplan med dem. Men det forblir en annen historie, har ikke Så mye med det jeg spør om. 

Utdannelse da? Hvilken skolegang har du? Fungerer foreldrene dine som en slags verger for deg? Har du vært syk? Spør bare, for dette er ikke normalt.

Endret av Nina1975
Skrevet

Kjenner jeg tenker på dette.

Hva kan jeg kreve VS Hva kreves av deg.

unknauthor_problem-cartoon.jpg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som hva? Aldri har jeg gjort noen ting ulovlig, eller noe dem ikke liker. Jeg har forholdt meg til alle regler i hjemmet, men nå som jeg er 18 vil jeg kunne dra på kino med venner uten å ha med foreldrene mine.

Når du bor hjemme istedenfor å betale for egen plass å bo er det greit å følge regler.MEN du er 18år og kan gå alene til det du vil..Dett blir feil.De skal ikke følge deg til noe sånt..

Anonymkode: 51599...cd4

Skrevet

Kanskje TS er fra en rik familie og foreldrene er redd for at hun skal bli kidnappet. Da burde du heller få en sikkerhetsvakt som kan følge etter deg overalt.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, NancyDrew said:

Har du lest hva som blir skrevet her? Det handler ikke om å «komme og gå som en vil» - TS får faktisk ikke lov til å gå ut av huset på egenhånd?

TS, dette er ikke normalt. Er foreldrene dine helt oppegående? Har de sagt hvorfor de må bli med deg til enhver tid? Hva er grunnlaget?

Jeg er enig i at dette er langt fra normalt. Og virker utrolig ekstremt. Men igjen, en person på 18 er voksen. Disse foreldrene virker ikke helt i vater. Men det kan fremdeles ikke kreves at de føyer seg. Spesielt med tanke på at de ikke høres helt i friskeste laget ut.

Flytt ut er fremdeles eneste realistiske rådet. 

Anonymkode: 7452f...1a2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er myndig og du har ingen rett til å bo hjemme hos foreldrene dine lengre. De kan stille de kravene de vil.

Om det er helt ulidelig så kan du jo flytte inn i et kollektiv og nyte litt nyvunnen frihet for noen tusenlapper i måneden. .  Sånn er det bare.

Anonymkode: 53406...1d6

Dette! 👆👆👆👆 sånn er det 

Anonymkode: d438f...3bf

Skrevet

Får man penger fra nav når man bor hjemme og foreldrene har hushjelp? Din kjæreste har i tillegg akseptert i 3 år at dine foreldre har vært tilstede hver gang dere har truffet hverandre? 

Vet ikke helt jeg.. 

Anonymkode: 79b78...f73

• Liker 4
Skrevet

Dette! 👆👆👆👆 sånn er det 

Nei, det er det faktisk ikke.

De færreste er ferdig på vgs når de er 18, og når man går på vgs har faktisk foreldrene en PLIKT til å forsørge barna, selv om de er over 18.

Anonymkode: 7b502...acd

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De færreste er ferdig på vgs når de er 18, og når man går på vgs har faktisk foreldrene en PLIKT til å forsørge barna, selv om de er over 18.

Går ikke på skole. Hun naver. Bye bye

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke på skole. Hun naver. Bye bye

Det forandrer ikke det at det vedkommende skrev er feil. Det var ikke før etterpå at TS skrev at hun naver. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke slik at man må følge reglene i hjemmet uansett hva de er.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får normalt sett ikke penger fra nav om man bor hjemme. Har du sykdom eller går i rusbehandling? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett er man  russ som 17/18 åring med mindre man har dumpa så jo de fleste er ferdig på vgs når de er 18.

Skrevet

Her snakker vi om en jente som ikke får lov og gå på kino alene, og dere terper på husregler? Herregud, det er jo verken normalt eller sundt, og TS bør flytte snarest!

Anonymkode: 826d1...49a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...