AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #21 Skrevet 19. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke flytte enda, og jeg akter å følge alle husregler. Er bare interessert i hva mine rettigheter er. Tusen takk for svar!😊 Anonymkode: 8e3b3...1b9 https://www.ung.no/aldersgrenser/858_Når_er_du_gammel_nok.html Anonymkode: cd0a3...568
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #22 Skrevet 19. oktober 2018 Kan du utdype litt mer hva disse husreglene er? Har du noen gang blitt truet med noe om du ikke følger dem? Selvfølgelig må du få gå på kino uten foreldrene dine! Her burde du kanskje få noen du stoler på til å snakke dem til fornuft. Hvis du virkelig ikke får lov til å gå noe sted alene ville jeg flyttet ut. Anonymkode: c2ebb...017 7
Million Skrevet 19. oktober 2018 #23 Skrevet 19. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg betaler for meg selv, mat og husleie og alt som trengs. Jeg drikker ikke, så det er ikke noe problem. Jeg følger alle regler og har ikke noe i mot dem, men vil kun vite om dem har lov til å holde meg hjemme til enhver tid. Nei, 100% norsk og har fast følge og har hatt det i snart 3 år. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Da høres det jo helt vilt ut at du ikke får gå ut uten følge av foreldrene dine!?? Det er det rareste jeg har hørt, skal jeg være ærlig. Noe som ikke stemmer helt her. Hvilken begrunnelse gir de til dette at de fotfølger deg overalt? Det er jo åpenbart ikke kulturelt betinget siden dere er norske, så hva er da årsaken? Jeg har aldri hørt om noe lignende. Jeg tror det er på tide du løsriver deg og flytter hjemmefra, med sånne foreldre hadde jeg ikke orket å bo hjemme.... 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #24 Skrevet 19. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er myndig og du har ingen rett til å bo hjemme hos foreldrene dine lengre. De kan stille de kravene de vil. Om det er helt ulidelig så kan du jo flytte inn i et kollektiv og nyte litt nyvunnen frihet for noen tusenlapper i måneden. Men vi svarer alle overfor noen, du kommer aldri til å slippe unna alt og alle. Sånn er det bare. Anonymkode: 53406...1d6 Så jeg har ikke lov til å bo hjemme hos dem? Det er det ikke, jeg følger alle regler og har ingen problemer med det eller dem. Alt jeg ville vite er om dem kunne holde meg hjemme til en hver tid. Takk for svar. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #25 Skrevet 19. oktober 2018 Frihetsberøvelse er straffbart. "Frihetsberøvelse er å holde noen innestengt eller hindre dem i å dra dit de vil, for eksempel ved å låse dem inne eller ved å true om at noe forferdelig vil skje hvis de går ut." Du får prøve å si: "Nå går jeg på kino", også går du på kino. Så ser du hva de sier. Med mindre du er utsatt for vold, da må du heller søke hjelp. Anonymkode: c2ebb...017 10
Bokdamen Skrevet 19. oktober 2018 #26 Skrevet 19. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg har ikke lov til å bo hjemme hos dem? Det er det ikke, jeg følger alle regler og har ingen problemer med det eller dem. Alt jeg ville vite er om dem kunne holde meg hjemme til en hver tid. Takk for svar. Anonymkode: 8e3b3...1b9 De kan ikke tvinge deg til å være hjemme. Men samtidig kan de bestemme reglene i sitt eget hjem, og hvis du vil bo der, kan de kreve at du følger dem. Mao: hvis de krever at du er hjemme som en forutsetning for at du får bo der, må du følge den regelen (selv om det høres helt sykt ut). Hvis du ikke vil følge deres regler, kan det være best å flytte. Men hvorfor vil de at du skal være hjemme hele tiden? Er de latterlig overbeskyttende? Med i en sekt? Dette er jo ikke en regel en vanlig familie har for et 18 år gammelt barn 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #27 Skrevet 19. oktober 2018 13 minutter siden, Million skrev: Nei,det har de ingen LOVLIG rett til å gjøre. De har altså ingen norsk lov som sier at de kan gjøre det overfor en 18-åring. Du bestemmer over deg selv. Når man er fyllt 18 år er bestemmer man over seg selv i dette landet. Tusen takk for svar! Var dette jeg lette etter, en som kunne fortelle meg akkurat åssen det var eller ikke var om akkurat dette temaet. Ikke om fester ute, og flytting og skole. Tusen takk!😄 Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #28 Skrevet 19. oktober 2018 Min 18 åring må følge samme husregler som oss dvs: bidra med sin del av husarbeidet, og si ifra hvis man skal komme sent hjem evt overnatte. Anonymkode: 0f36d...0c4 2
Gjest theTitanic Skrevet 19. oktober 2018 #29 Skrevet 19. oktober 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å lese meg opp på nettet, men jeg finner ikke det jeg leter etter. Kunne noen av dere ha hjulpet meg? Jeg er 18 år gammel, og jeg bor hjemme med begge foreldrene mine. Jeg vet allerede at jeg skal følge husregler, men det jeg ikke vet er om det er innafor husregler å bestemme om jeg kan dra ut eller ikke? Det jeg trodde, var at jeg kunne dra ut hvor som helst så lenge jeg kommer meg dit selv, men må være hjemme til en viss tid som dem bestemmer. Noen som kan hjelpe meg å forstå mine rettigheter som 18 åring som bor hjemme? Anonymkode: 8e3b3...1b9 Du må innfinne deg med foreldrenes husregler så lenge du bor hos dem, på lik linje med at du må følge husreglene til utleier om du leier en leilighet. Det er selvsagt forskjellige regler i disse situasjonene. En utleier vil stort sett bare ha betaling, ro og orden. Foreldrene vil ha oversikt over deg, din gjøren og laden samt forvente husarbeid. Når du flytter i en leilighet du leier selv kan du gjøre hva du lyster. Per nå så må du innfinne deg med foreldrenes krav.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #30 Skrevet 19. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 18 åring må følge samme husregler som oss dvs: bidra med sin del av husarbeidet, og si ifra hvis man skal komme sent hjem evt overnatte. Anonymkode: 0f36d...0c4 Ingen av oss gjør husarbeid da vi har hushjelp. Og jeg kan ikke bare si at jeg skal ut på noe fordi jeg har rett og slett ikke lov til å dra ut, uten dem. Jeg gjør jo alt dem ber om, til og med betaler mat og husleie. Skjønner ikke selv hvorfor jeg ikke kan gjøre litt av det jeg har lysst til selv. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #31 Skrevet 19. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av oss gjør husarbeid da vi har hushjelp. Og jeg kan ikke bare si at jeg skal ut på noe fordi jeg har rett og slett ikke lov til å dra ut, uten dem. Jeg gjør jo alt dem ber om, til og med betaler mat og husleie. Skjønner ikke selv hvorfor jeg ikke kan gjøre litt av det jeg har lysst til selv. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Dette høres veldig urimelig ut, særlig når du betaler for mat og husleie. Anonymkode: 0f36d...0c4 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #32 Skrevet 19. oktober 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å lese meg opp på nettet, men jeg finner ikke det jeg leter etter. Kunne noen av dere ha hjulpet meg? Jeg er 18 år gammel, og jeg bor hjemme med begge foreldrene mine. Jeg vet allerede at jeg skal følge husregler, men det jeg ikke vet er om det er innafor husregler å bestemme om jeg kan dra ut eller ikke? Det jeg trodde, var at jeg kunne dra ut hvor som helst så lenge jeg kommer meg dit selv, men må være hjemme til en viss tid som dem bestemmer. Noen som kan hjelpe meg å forstå mine rettigheter som 18 åring som bor hjemme? Anonymkode: 8e3b3...1b9 Når du bor sammen med andre, selv om du er atten år eller femti år, så er det nødvendig å ta hensyn til den eller dem du bor sammen med. Vanligvig høflighet er å gi beskjed om hvor man tenker seg og når man tenker å komme hjem igjen. Oppfører du deg slik at foreldrene dine finner det uakseptabelt for familiedynamikken at du fortsatt bor hjemme hos dem, så er du myndig når du er atten år, og kan få beskjed av foreldrene dine om at de ikke vil ha deg boende hjemme lengre. Da er din rett å skaffe deg tak over hodet selv og å ordne alt i tilknytining til ditt eget liv, ve og vel, selv. Foreldre har også en tålegrense for hva voksne barn kan foreta seg uten at det står noe i lover og regler for samfunnet forøvrig for hvordan man bor sammen som mennesker/foreldre/voksne barn. Foreldrenes bolig, foreldrene betaler strøm og mat på bordet - voksne barn må akseptere foreldrenes regler eller flytte. Vasker du dine egne klær og huset forøvrig? Eller bor du på mamma og pappa hotell? Anonymkode: c34f9...7c9 1
Honey Dew Skrevet 19. oktober 2018 #33 Skrevet 19. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hva? Aldri har jeg gjort noen ting ulovlig, eller noe dem ikke liker. Jeg har forholdt meg til alle regler i hjemmet, men nå som jeg er 18 vil jeg kunne dra på kino med venner uten å ha med foreldrene mine. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Da MÅ du faktisk flytte ut. Når du gjør det, blir det lettere for deg og vanskeligere for foreldrene dine å kontrollere deg 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #34 Skrevet 19. oktober 2018 Du har rett til å flytte ut, få deg en jobb og leve selvstendig. Mens du bor under dine foreldres tak gjelder deres regler. Og du kan ikke kreve å komme og gå som du vil. Anonymkode: 7452f...1a2
NancyDrew Skrevet 19. oktober 2018 #35 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett til å flytte ut, få deg en jobb og leve selvstendig. Mens du bor under dine foreldres tak gjelder deres regler. Og du kan ikke kreve å komme og gå som du vil. Anonymkode: 7452f...1a2 Har du lest hva som blir skrevet her? Det handler ikke om å «komme og gå som en vil» - TS får faktisk ikke lov til å gå ut av huset på egenhånd? TS, dette er ikke normalt. Er foreldrene dine helt oppegående? Har de sagt hvorfor de må bli med deg til enhver tid? Hva er grunnlaget? Endret 19. oktober 2018 av NancyDrew Skriveleif 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #36 Skrevet 19. oktober 2018 Er foreldrene dine veldig overbeskyttende eller liker de bare å ha full kontroll 24/7? De har ikke rett til å holde deg hjemme når du er 18 og eldre, da er du lovlig voksen. Selvfølgelig skal deres husregler følges, så lenge de er logiske. Jeg hadde aldri selv akseptert at jeg som voksen skulle blitt fotfulgt av foreldre hver gang jeg skal ut. Stoler de ikke på deg? Anonymkode: 1b02d...7bc 3
NancyDrew Skrevet 19. oktober 2018 #37 Skrevet 19. oktober 2018 Og alle (fleste) dere andre som kommenterer her - er det ingen av dere som reagerer på det TS skriver?! 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #38 Skrevet 19. oktober 2018 2 minutter siden, NancyDrew skrev: Og alle (fleste) dere andre som kommenterer her - er det ingen av dere som reagerer på det TS skriver?! Joda, men, men... det skrives så mangt på dette forumet.... Anonymkode: c34f9...7c9 1
Miss.Wildfox Skrevet 19. oktober 2018 #39 Skrevet 19. oktober 2018 Kjære TS, dette er ikke normalt. Her hadde jeg bestilt time til helsesøster for hjelp. Ved slike forhold kan BUP/barnevernet være behjelpelig med å få deg ut av hjemmet og hjelpe deg med riktig instans for å ha økonomi til å flytte ut via barnevernet/nav. Er foreldrene dine religiøse av noe slag? 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #40 Skrevet 19. oktober 2018 Det som beskrives her er frihetsberøvelse (uansett alder) og er straffbart. Du må ta kontakt med noen TS! Går du på skole? Anonymkode: 7b502...acd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå