Gå til innhold

Hva er min rett som 18åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Muscae skrev:

Det høres ut som om foreldrene dine trenger å bearbeide dette. Mange får traumer etter voldtekt, men her virker det som om foreldrene dine har fått litt traumer også. Hvis du er i behandling, eller stoler på legen, helsesøster eller lignende kan du kanskje få han/henne til å snakke med foreldrene dine og anbefale terapi. For dette er ikke sunt, hverken for dem eller deg. 

Tusen takk for svar. Jeg skal ta en prat med legen min😊

Anonymkode: 8e3b3...1b9

Skrevet

Jeg tror ikke vi får hele historien her. Hvorfor nekter foreldrene dine deg å gå ut? Fotfølger de deg over alt, også på møter hos NAV, til tannlegen, på besøk hos kjæresten din og på dagligvarebutikken? Eller er det "ut" de nekter deg å gå, altså ut å henge i byen med venner. Dette er litt vesentlig for å vurdere alvorlighetsgraden her.

Dersom du har en form for traumer, angstlidelse, har historikk som suicidal, eller andre typer psykologiske tilstander, så kan jeg skjønne at dine foreldre er svært påpasselige. Eller dersom du har pleid å vanke i "feil miljø" tidligere osv. Er du i en slik type situasjon? Hva sier foreldrene dine som begrunnelse for at de er så overbeskyttende?

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror svaret på din situasjon avhenger av flere faktorer enn om du er 18 år eller ei.

Ser at flere har spurt, men at det ikke har kommet svar på: Hva er det som gjør at du får støtte fra nav?

Skrevet

Jeg synes denne situasjonen virker helt syk, og at foreldrene trenger hjelp. Foreldre kan få traumer når barnet deres utsettes for noe ille. Jeg synes og det er litt skummelt at du aksepterer disse reglene, og at du ikke går ut fordi de sier du ikke får lov. Virker ganske underkuet av dine foreldre. Vet du hva som faktisk skjer om du går ut? Jeg synes du bør kontakte nav og få støtte til husleie, slik at du kan flytte ut. Det vil være vanskelig for deg senere i livet om du som 18åring aldri får være alene og være litt selvstendig. Håper det ordner seg for deg TS, og du finner noen som kan hjelpe deg :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hva? Aldri har jeg gjort noen ting ulovlig, eller noe dem ikke liker. Jeg har forholdt meg til alle regler i hjemmet, men nå som jeg er 18 vil jeg kunne dra på kino med venner uten å ha med foreldrene mine.

Det er jo ikke normalt å ikke få gå ut uten foreldre når man er tenåring. Du må jo skjønne at folk kommer med sånne kommentarer. 

Anonymkode: c455f...084

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene dine gjør det egentlig en bjørnetjeneste. Du ble voldtatt flere ganger som 13åring, og foreldrene dine tenker du ikke engang kan gå på butikken alene nå som du er 18? Hvordan skal du fungere som et normal menneske fremover når du aldri har gjort noe alene? Hvordan tror foreldrene dine at det gagner deg å ikke kunne gjøre dine egne erfaringer? Å leve overbeskyttet gjør en bare enda mer naiv og uselvstendig. b

Anonymkode: 006f9...bd8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har alle rettigheter til å bestemme over deg selv, men foreldrene dine har rett til å nekte å forsørge deg. Noe som innebærer at du må flytte på hybel og leve på studielån eller jobb og bruke lønna på å husleie, mat osv. Selv om friheten frister nå, så er det veldig dyrt å bo for seg selv, så her ville jeg trådd litt forsiktig. Men det betyr jo ikke at du ikke kan prøve å overtale dem ang disse reglene!

Hold ut siste året før du drar på folkehøyskole/militæret eller begynner å studere :) Og husk på den følelsen av hvor kjipt det er å være økonomisk avhengig av noen, slik at du aldri havner i samme situasjon i voksenlivet.

Anonymkode: c2ebb...017

Nei, det er nok ikke helt slik det funker.. 

Anonymkode: eaf7f...552

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du bor sammen med andre, selv om du er atten år eller femti år, så er det nødvendig å ta hensyn til den eller dem du bor sammen med. 

Vanligvig høflighet er å gi beskjed om hvor man tenker seg og når man tenker å komme hjem igjen. 

Oppfører du deg slik at foreldrene dine finner det uakseptabelt for familiedynamikken at du fortsatt bor hjemme hos dem, så er du myndig når du er atten år, og kan få beskjed av foreldrene dine om at de ikke vil ha deg boende hjemme lengre. Da er din rett å skaffe deg tak over hodet selv og å ordne alt i tilknytining til ditt eget liv, ve og vel, selv. 

Foreldre har også en tålegrense for hva voksne barn kan foreta seg uten at det står noe i lover og regler for samfunnet forøvrig for hvordan man bor sammen som mennesker/foreldre/voksne barn. Foreldrenes bolig, foreldrene betaler strøm og mat på bordet - voksne barn må akseptere foreldrenes regler eller flytte. Vasker du dine egne klær og huset forøvrig? Eller bor du på mamma og pappa hotell? 

Anonymkode: c34f9...7c9

Herregud, bruker dere i det hele tatt hue før dere svarer? 

Faen så mange hjernedøde, kvalme svar.. Ikke rart barn er så jævlige, voksbe er jo ti ganger verre.. 

Det er en forvilet 18 åring du sitter å skriver til! Ha for faen litt nettvett! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Hun er 18 år og intet barn lengre

Stiller seg annerledes sålenge man er under videregående utdanning, da har foreldrene fortsatt forsørgerplikt selv om hen er 18år. Har selv en venninne som fikk hjelp via BUP til å få egen bolig, og stønad under videregående. Da var riktignok foreldrene i en så dårlig økonomisk situasjon at hun ikke fikk det bidraget hun hadde krav på, og jeg skjønner det ikke et tilfellet her da de har hushjelp. Men jeg hadde fremdeles snakket med helsesøster om råd og hjelp til prosessen som en nøytral part. Høres skummelt ut om TS skal gå inn i dette på egenhånd. Etter min mening er foreldrene i gråsonen av loven mtp frihetsberøvelse. 

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dekk skal vite det. Men jeg får støtte fra nav fordi jeg skal begynne på noe utdanningsprogram (hvis ikke det blir jobb allikevel) dette er noe mellom nav og meg! 

Altså, jeg er ferdig med skolen men sliter med å skaffe meg jobb, jeg har ikke problemer med rus og jeg er ikke psykisk syk eller noe annet. Jeg er en helt vanlig 18åring som får hjelp av nav fordi jeg trenger det fram til jeg får jobb. Jeg vil ikke bo hjemme gratis, så jeg betaler husleie og mat til foreldrene mine.

Skrevet (endret)

Så lenge du går på vgs så har foreldrene dine plikt til å forsørge deg. De har ikke rett til å nekte deg å gå ut. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_9

Sitat

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.
Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

0    Endra med lov 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003 iflg. res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 53.

Endret av Chiyo
Skrevet
21 minutter siden, pessimistisk skrev:

Jeg synes denne situasjonen virker helt syk, og at foreldrene trenger hjelp. Foreldre kan få traumer når barnet deres utsettes for noe ille. Jeg synes og det er litt skummelt at du aksepterer disse reglene, og at du ikke går ut fordi de sier du ikke får lov. Virker ganske underkuet av dine foreldre. Vet du hva som faktisk skjer om du går ut? Jeg synes du bør kontakte nav og få støtte til husleie, slik at du kan flytte ut. Det vil være vanskelig for deg senere i livet om du som 18åring aldri får være alene og være litt selvstendig. Håper det ordner seg for deg TS, og du finner noen som kan hjelpe deg :) 

Du har noen poeng der ja. Dessverre får jeg ikke nok støtte til å klare meg selv. Jeg skal snakke med foreldrene mine om dette, også skal jeg prøve å få ordne på dette. 

Jeg visste ikke at det dem gjorde var galt før idag. 

Tusen takk for svar😊

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dekk skal vite det. Men jeg får støtte fra nav fordi jeg skal begynne på noe utdanningsprogram (hvis ikke det blir jobb allikevel) dette er noe mellom nav og meg! 

Altså, jeg er ferdig med skolen men sliter med å skaffe meg jobb, jeg har ikke problemer med rus og jeg er ikke psykisk syk eller noe annet. Jeg er en helt vanlig 18åring som får hjelp av nav fordi jeg trenger det fram til jeg får jobb. Jeg vil ikke bo hjemme gratis, så jeg betaler husleie og mat til foreldrene mine.

Kommer du å få lov til å ta bussen alene til jobb da? Og hvordan fungerer du sosialt? Jeg tror at når man har blitt holdt innesperret og blitt overvåket hele livet kan det være vanskelig å fungere optimalt i sosiale situasjoner, og finne seg en jobb. Dette er ikke for å være slem, men jeg blir faktisk oppriktig bekymra for deg, og jeg håper du snart innser hva slags ekstrem livssituasjon du befinner deg i. For deg er det sikkert helt normalt, men andre barn begynner gjerne å gå på kino alene med venner når de er 10 år. 

Men kjempebra at du skal snakke med foreldrene dine om dette! Det er ofte vanskelig å vite at noe er galt, når det oppleves som helt normalt og vanlig for deg :) Masse lykke til!

Endret av pessimistisk
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, pessimistisk skrev:

Kommer du å få lov til å ta bussen alene til jobb da? Og hvordan fungerer du sosialt? Jeg tror at når man har blitt holdt innesperret og blitt overvåket hele livet kan det være vanskelig å fungere optimalt i sosiale situasjoner, og finne seg en jobb. Dette er ikke for å være slem, men jeg blir faktisk oppriktig bekymra for deg, og jeg håper du snart innser hva slags ekstrem livssituasjon du befinner deg i. For deg er det sikkert helt normalt, men andre barn begynner gjerne å gå på kino alene med venner når de er 10 år. 

Ts nevnte voldtektet da hun var 13. Hvis hun er blitt fotfulgt siden den gangen, tror du ingen ville reagert? Eller.... Kan dette bare være

Anonymkode: 79b78...f73

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts nevnte voldtektet da hun var 13. Hvis hun er blitt fotfulgt siden den gangen, tror du ingen ville reagert? Eller.... Kan dette bare være

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her? Mener du at hun kanskje hadde et mye friere liv før voldtekt? 

Skrevet
Akkurat nå, pessimistisk skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her? Mener du at hun kanskje hadde et mye friere liv før voldtekt? 

Tror du ikke barneskolen, ungdomsskolen og videregående ville reagert på at foreldrene fotfulgte henne? Muligens, kanskje de ville vurdert å faktisk ringe til bv. Gudene vet vi ringer de for all verdens normale ting

Eller, er dette bare en tulletråd?

Jeg vet ikke. Hva tror du?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke barneskolen, ungdomsskolen og videregående ville reagert på at foreldrene fotfulgte henne? Muligens, kanskje de ville vurdert å faktisk ringe til bv. Gudene vet vi ringer de for all verdens normale ting

Eller, er dette bare en tulletråd?

Jeg vet ikke. Hva tror du?

Jeg regner med at foreldrene ikke er med vedkommende på skolen, så da kan det være vanskelig å se dette. Skolen er jo som regel ikke så veldig involvert i hva barna gjør på fritiden sin, med mindre de sier eller gjør noe som er bekymringsverdig. TS skrev jo selv at hun ikke visste at dette var galt, dette er helt normalt for henne. Jeg tror absolutt ikke dette er en tulletråd, men om det hadde vært det synes jeg uansett vi skal svare som det er en reell situasjon.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber ikke så hvor får du penger til husleie og mat fra, når ikke foreldrene dine betaler? Eller har foreldrene dine, som faktisk har råd til hushjelp, overtalt deg til å gå til nav for å få denne støtten? Hele historien stemmer ikke på et øre. Foreldrene dine lar deg ikke gå på kino, men vil de la deg gå alene på intervju da? Hvis det er sant alt du skriver, si til foreldrene dine at de er med på å ødelegge for deg. Selvsikkerhet og selvstendighet kommer ikke av å fotfølges. Og mangelen på de to kan være grunnen til at du har problemer med å skaffe jobb. 

Anonymkode: 006f9...bd8

Skrevet

*klem* til deg ts.

Virker som en bedriten situasjon og håper den bedres snart.

Skrevet
2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

*klem* til deg ts.

Virker som en bedriten situasjon og håper den bedres snart.

♡♡♡

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...