AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har prøvd å lese meg opp på nettet, men jeg finner ikke det jeg leter etter. Kunne noen av dere ha hjulpet meg? Jeg er 18 år gammel, og jeg bor hjemme med begge foreldrene mine. Jeg vet allerede at jeg skal følge husregler, men det jeg ikke vet er om det er innafor husregler å bestemme om jeg kan dra ut eller ikke? Det jeg trodde, var at jeg kunne dra ut hvor som helst så lenge jeg kommer meg dit selv, men må være hjemme til en viss tid som dem bestemmer. Noen som kan hjelpe meg å forstå mine rettigheter som 18 åring som bor hjemme? Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Du er myndig, og dermed er det jo opp til foreldrene dine hva de ønsker av deg for å la deg bo hos de? Anonymkode: 64931...198 18
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #3 Skrevet 19. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du er myndig, og dermed er det jo opp til foreldrene dine hva de ønsker av deg for å la deg bo hos de? Anonymkode: 64931...198 Ja, det stemmer. Men kan de holde meg hjemme hver eneste dag? Jeg får ikke lov til å dra ut, uten at de er med meg. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #4 Skrevet 19. oktober 2018 Du har alle rettigheter til å bestemme over deg selv, men foreldrene dine har rett til å nekte å forsørge deg. Noe som innebærer at du må flytte på hybel og leve på studielån eller jobb og bruke lønna på å husleie, mat osv. Selv om friheten frister nå, så er det veldig dyrt å bo for seg selv, så her ville jeg trådd litt forsiktig. Men det betyr jo ikke at du ikke kan prøve å overtale dem ang disse reglene! Hold ut siste året før du drar på folkehøyskole/militæret eller begynner å studere :) Og husk på den følelsen av hvor kjipt det er å være økonomisk avhengig av noen, slik at du aldri havner i samme situasjon i voksenlivet. Anonymkode: c2ebb...017 13
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #5 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det stemmer. Men kan de holde meg hjemme hver eneste dag? Jeg får ikke lov til å dra ut, uten at de er med meg. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Det er nok en grunn til det. Anonymkode: e4321...78e 3
Carrot Skrevet 19. oktober 2018 #6 Skrevet 19. oktober 2018 Hos oss har vi funnet ut av "husregler" sammen, altså har ikke 18 åringen egentlig "innetider" men kan ikke bare komme og gå som h*n ønsker heller, det må være en form for dialog på det. Men rent lovmessig har ikke foreldrene dine noe de kan kreve av deg - du står fritt til å flytte ut om du ikke ønsker følge "reglene" deres - likevel vil jeg nok råde deg til å gå i dialog hjemme om du føler det er veldig feil det de ber om på en voksen måte, ikke kranglete eller anklagende men konkret hva du mener er feil, hvorfor og hva du mener er en bedre løsning og argumentere for den. Viktig å unngå kjefting og sinne osv Lykke til!
Million Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Som nevnt ovenfor er du myndig og kan i prinsippet gjøre hva du vil, og stå til ansvar for dine egne handlinger. Spørsmålet er hva foreldrene dine tillater så lenge du bor under deres tak og de betaler for maten din og husværet ditt. De kan sette visse regler. Så er det opp til deg da, hvor mye du verdsetter det å bo gratis hjemme og få alt servert.... for om du ikke følger deres regler, kan de faktisk kaste deg ut hjemmefra nå, for du er "voksen". Det beste er altså å komme til en ordning med foreldrene dine, og jenke litt på kravene, begge parter. De kan ikke fortsette å behandle deg som en 14-åring med innetider etc, mener jeg, men gi deg en del slakk. Men noe har de rett til å forvente, bl.a. at du ikke kommer ravende stupfull hjem klokka tre og gauler og vekker hele huset hver helg. Skal du gå på fylla må du enten sove borte eller komme deg i hus og i seng uten å vekke noen hjemme, for eksempel. Jeg er selv mor til en 18-åring, og hans regler er en blanding av hva jeg forventer så lenge jeg forsørger han og han bor hjemme, og det han selv er i stand til å bestemme og ta ansvar for nå som han er blitt myndig. Hvis han skal være borte til sent på natt, setter jeg pris på en tekstmelding som forteller at han er "i live" og kommer hjem mellom klokka da og da liksom. Når du sier at du ikke får lov til å gå hjemmefra en gang uten at noen av foreldrene dine er i følge med deg, begynner jeg å lure. Dette minner jo om fengsel. Er du av utenlandsk opprinnelse? Er foreldrene dine bekymret for guttebekjentskaper fordi du er jente? Endret 19. oktober 2018 av Million 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #8 Skrevet 19. oktober 2018 Du er myndig og du har ingen rett til å bo hjemme hos foreldrene dine lengre. De kan stille de kravene de vil. Om det er helt ulidelig så kan du jo flytte inn i et kollektiv og nyte litt nyvunnen frihet for noen tusenlapper i måneden. Men vi svarer alle overfor noen, du kommer aldri til å slippe unna alt og alle. Sånn er det bare. Anonymkode: 53406...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #9 Skrevet 19. oktober 2018 Hva er det som gjør at du ikke får gå noen steder uten foreldrene dine? Er det gammeldagse holdninger eller har du gjort noe som har ført til dette? Du er 18 år og myndig og kan i utgangspunktet bestemme helt fullstendig fritt over deg. "Problemet" er bare at du bor hjemme og da har foreldrene dine rett til å kreve at du skal følge husregler. Dersom du flytter ut kan du gjøre akkurat som du vil, når du vil, så lenger det ikke er i strid med norsk lov. Anonymkode: aa974...89b 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #11 Skrevet 19. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har alle rettigheter til å bestemme over deg selv, men foreldrene dine har rett til å nekte å forsørge deg. Noe som innebærer at du må flytte på hybel og leve på studielån eller jobb og bruke lønna på å husleie, mat osv. Selv om friheten frister nå, så er det veldig dyrt å bo for seg selv, så her ville jeg trådd litt forsiktig. Men det betyr jo ikke at du ikke kan prøve å overtale dem ang disse reglene! Hold ut siste året før du drar på folkehøyskole/militæret eller begynner å studere Og husk på den følelsen av hvor kjipt det er å være økonomisk avhengig av noen, slik at du aldri havner i samme situasjon i voksenlivet. Anonymkode: c2ebb...017 Dette vet jeg, men takk for svar allikevel. Jeg lurer bare på om dem kan si at jeg aldri kan dra ut uten dem. Anonymkode: 8e3b3...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #12 Skrevet 19. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok en grunn til det. Anonymkode: e4321...78e Som hva? Aldri har jeg gjort noen ting ulovlig, eller noe dem ikke liker. Jeg har forholdt meg til alle regler i hjemmet, men nå som jeg er 18 vil jeg kunne dra på kino med venner uten å ha med foreldrene mine. Anonymkode: 8e3b3...1b9 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #13 Skrevet 19. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette vet jeg, men takk for svar allikevel. Jeg lurer bare på om dem kan si at jeg aldri kan dra ut uten dem. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Hva mener du med at du aldri kan dra ut uten dem? Ut på byen liksom? Ut på butikken? Helt enig i at de er unormalt strenge ja! Kanskje du skulle begynne å tøye grensene litt Anonymkode: c2ebb...017 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #14 Skrevet 19. oktober 2018 Foreldrene dine har forsørgerplikt for deg til du er ferdig med videregående. Etter det anses du som voksen og må forsørge deg selv. Så hvis det er uholdbart hjemme, eller skolen ligger for langt unna, så kan du flytte på hybel og sette fram krav om bidrag fra begge foreldrene dine, men det er ikke å anbefale hvis du ikke må. Anonymkode: d84ca...dad 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #15 Skrevet 19. oktober 2018 Deres hjem deres regler. MEN du er myndig, så de kan ikke nekte deg å flytte ut. Anonymkode: 67ce5...dda
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #16 Skrevet 19. oktober 2018 10 minutter siden, Carrot skrev: Hos oss har vi funnet ut av "husregler" sammen, altså har ikke 18 åringen egentlig "innetider" men kan ikke bare komme og gå som h*n ønsker heller, det må være en form for dialog på det. Men rent lovmessig har ikke foreldrene dine noe de kan kreve av deg - du står fritt til å flytte ut om du ikke ønsker følge "reglene" deres - likevel vil jeg nok råde deg til å gå i dialog hjemme om du føler det er veldig feil det de ber om på en voksen måte, ikke kranglete eller anklagende men konkret hva du mener er feil, hvorfor og hva du mener er en bedre løsning og argumentere for den. Viktig å unngå kjefting og sinne osv Lykke til! Jeg vil ikke flytte enda, og jeg akter å følge alle husregler. Er bare interessert i hva mine rettigheter er. Tusen takk for svar!😊 Anonymkode: 8e3b3...1b9
Million Skrevet 19. oktober 2018 #17 Skrevet 19. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vet jeg, men takk for svar allikevel. Jeg lurer bare på om dem kan si at jeg aldri kan dra ut uten dem. Anonymkode: 8e3b3...1b9 Nei,det har de ingen LOVLIG rett til å gjøre. De har altså ingen norsk lov som sier at de kan gjøre det overfor en 18-åring. Du bestemmer over deg selv. Når man er fyllt 18 år er bestemmer man over seg selv i dette landet. 6
Gjest Nina1975 Skrevet 19. oktober 2018 #18 Skrevet 19. oktober 2018 Kan skjønne de ikke kan nekte deg å gå ut uten de?? Blir du holdt som gissel eller noe? Dette er ikke normalt. Hva gjør du om dagene, går du på skole?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #19 Skrevet 19. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke flytte enda, og jeg akter å følge alle husregler. Er bare interessert i hva mine rettigheter er. Tusen takk for svar!😊 Anonymkode: 8e3b3...1b9 Du må følge deres regler. Det er rettighetene dine. Sånn er det å bo hjemme. Du kan derimot flytte ut og gjøre som du vil, det kan de ikke nekte deg. Anonymkode: 67ce5...dda 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 11 minutter siden, Million skrev: Som nevnt ovenfor er du myndig og kan i prinsippet gjøre hva du vil, og stå til ansvar for dine egne handlinger. Spørsmålet er hva foreldrene dine tillater så lenge du bor under deres tak og de betaler for maten din og husværet ditt. De kan sette visse regler. Så er det opp til deg da, hvor mye du verdsetter det å bo gratis hjemme og få alt servert.... for om du ikke følger deres regler, kan de faktisk kaste deg ut hjemmefra nå, for du er "voksen". Det beste er altså å komme til en ordning med foreldrene dine, og jenke litt på kravene, begge parter. De kan ikke fortsette å behandle deg som en 14-åring med innetider etc, mener jeg, men gi deg en del slakk. Men noe har de rett til å forvente, bl.a. at du ikke kommer ravende stupfull hjem klokka tre og gauler og vekker hele huset hver helg. Skal du gå på fylla må du enten sove borte eller komme deg i hus og i seng uten å vekke noen hjemme, for eksempel. Jeg er selv mor til en 18-åring, og hans regler er en blanding av hva jeg forventer så lenge jeg forsørger han og han bor hjemme, og det han selv er i stand til å bestemme og ta ansvar for nå som han er blitt myndig. Hvis han skal være borte til sent på natt, setter jeg pris på en tekstmelding som forteller at han er "i live" og kommer hjem mellom klokka da og da liksom. Når du sier at du ikke får lov til å gå hjemmefra en gang uten at noen av foreldrene dine er i følge med deg, begynner jeg å lure. Dette minner jo om fengsel. Er du av utenlandsk opprinnelse? Er foreldrene dine bekymret for guttebekjentskaper fordi du er jente? Tusen takk for svar. Jeg betaler for meg selv, mat og husleie og alt som trengs. Jeg drikker ikke, så det er ikke noe problem. Jeg følger alle regler og har ikke noe i mot dem, men vil kun vite om dem har lov til å holde meg hjemme til enhver tid. Nei, 100% norsk og har fast følge og har hatt det i snart 3 år. Anonymkode: 8e3b3...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå