Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest lyst til å skrive
Skrevet

Hei

Skrivelysten jente som har fulltidsjobb (noe helt annet)

Hva må jeg gjøre for å bli freelance journalist? Dvs skrive fakta - artikler. Noen tips om hvordan jeg går frem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Kva slags repotasjer er det du meinar?

Kva med å skrive ein god artikkel om eit tema - reising? - og sendt ved ein søknad til blad i Norge som kan vere interessante.

Rekn med å jobbe gratis i starten.

Det nye?

Dagbladet?

Vi Menn?

Gjest lyst til å skrive
Skrevet
Kva slags repotasjer er det du meinar?

Kva med å skrive ein god artikkel om eit tema - reising? - og sendt ved ein søknad til blad i Norge som kan vere interessante.

Rekn med å jobbe gratis i starten.

Det nye?

Dagbladet?

Vi Menn?

Hei

Ja den er den type reportasjer jeg tenker på, reising, hobbyer osv.

Hva skriver man i såfall i en sånn søknad.

Helt ok å jobbe gratis i starten.

Takk for svar :)

Gjest Seleena
Skrevet

Kva med å sjå bort i frå dei trøtte vanlege søknadane og skriv på eit farga papir med fin svart penn?

Litt om deg sjølv, kva som er hobbyen din, kva du skriv om, kvar du har vore - eller kor du reiser til!

Fortell kvifor du vil skrive til nettopp DET bladet. At du er i full jobb, men saknar det å kunne skrive. Du må skrive ned din formelle utdannelse kanskje - om det har noko å sei.

Bruk litt humor, skryt over deg sjølv - men alt med måte :)

Gjest lyst til å skrive
Skrevet
Kva med å sjå bort i frå dei trøtte vanlege søknadane og skriv på eit farga papir med fin svart penn?

Litt om deg sjølv, kva som er hobbyen din, kva du skriv om, kvar du har vore - eller kor du reiser til!

Fortell kvifor du vil skrive til nettopp DET bladet. At du er i full jobb, men saknar det å kunne skrive. Du må skrive ned din formelle utdannelse kanskje - om det har noko å sei.

Bruk litt humor, skryt over deg sjølv - men alt med måte :)

Tusen takk for gode råd :)

Gjest lmari
Skrevet

Det er litt forskjell på å være frilanser for blader og å være frilanser for små lokalaviser. I små lokalaviser har de som regel noen faste knyttet til seg, som blir bedt om å gjøre helt spesifikke jobber. Man kan feks bli ringt opp og spurt om å dekke en basar på grendehuset klokka 18.00.

Når man skriver for blader, er det oftere at saken er ferdig på forhånd, og at man selger inn en og en sak. Jeg har jobbet i et blad selv, vi fikk cirka 5 oppringninger hver eneste dag fra folk som sa "du, jeg skal på en reise til Egypt/Kina/Australia etc og lurer på om dere vil kjøpe en artikkel derfra?". Svaret mitt var konsekvent: "Jeg er alltid interessert i å kjøpe gode artikler, send meg den når du er ferdig med den. Og husk at gode bilder alltid gjør mye." Vi sa altså ALDRI jatakk til noe før vi fikk se artikkelen.

I tillegg hadde vi noen faste frilansere som vi ga helt spesifikke oppgaver til, det var ofte noen som hadde solgt oss mange artikler og som vi visste at leverte varene.

Det er forresten ingen som vil kreve at du skal jobbe gratis. Men du kan jo oppleve at du ikke får solgt sakene dine.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på, jeg har vært frilanser selv i mange år, jeg!

Skrevet

Kan ikke si så mye for å fylle ut det lmari sier her - hun har nemlig rett.

Skal bare nevne at du bør være forsiktig med å jobbe gratis. Det kan nemlig gjøre deg heftig upopulær blant andre frilansjournalister, som har arbeidet i mange år for å få skikkelige lønnsvilkår. Dette har vært ganske mye diskutert i mediekretser de siste årene.

Du kan jo ta kontakt med frilansklubben i Norsk Journalistlag hvis det er ting du lurer på rent praktisk. Du finner dem på http://www.nj.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...