AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 Var usikker på om dette skulle stå under samliv eller hus, men la gå. Samboeren min og jeg begynte å lete etter hus for noen måneder siden, og vi kjenner vel begge på frustrasjonen over å ikke finne noe som føles rett. Det er noen dager siden siste visning, på et hus han ville by på, mens jeg var usikker. Det er sånn det har vært nesten hele veien, og jeg føler meg dum som ikke bare tar sjansen, men har alltid noe å sette fingeren på - det føles uansett ikke rett. Jeg føler dette tærer litt på forholdet, vi er enige om hva vi ønsker i et hus, men vi er forskjellige i hvordan vi leter etter det, hvis det gir noe mening. Jeg har faktisk vurdert å bare satse på et hus han vil ha, siden jeg ikke vet om jeg noen gang blir sikker. Kan noen komme med noen gode råd? Føler jeg ikke har noen å snakke med om dette. Det pleier å være enkelt å snakke med han, men her føler jeg at vi står og stanger hodet i veggen. Eller hverandre. Skal det være så vanskelig å finne det rette huset? Vi har laget liste over "må ha" og "vil ha", men jeg kan være usikker selv når alle kravene er dekket.. Anonymkode: cf871...223
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Ble usikker på hva du mener, om du ikke er helt klar på å flytte inn sammen eller at ingen av visningene dere har vært på har føltes riktig? Er du sikker på at det er hus og ikke leilighet du vil ha? Det tar ofte tid å finne et sted man faller for, jeg ville ikke stresset. Jeg har ikke hus men det tok vel 6mnd tror jeg, før jeg fant leiligheten min. Er veldig glad for at jeg gikk etter magefølelsen og ikke la inn bud på leiligheter jeg tenkte var kun ok. Da jeg var på visning i den jeg kjøpte kjente jeg det, her kunne jeg sett for meg å bo. Husk at dere skal bo der i flere år så synes ikke du skal gå på akkord med deg selv. Jeg var på visninger på leiligheter som oppfylte krav-listen min men som likevel ikke fristet å bo i. Uten at jeg kunne sette fingeren på hvorfor. Det har med følelsene man har når man er der, atmosfæren i huset/leiligheten osv. Ta dere god tid! Anonymkode: 3c413...b19
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg har brukt over ett år nå, leter etter rekkehus eller tilsvarende. Når jeg finner boligen som har en flott planløsning for oss (meg og ett barn) så er område helt feil. og der hvor området stemmer, der stemmer det ikke med boligen. Skjønner nå at jeg nok ikke kan finne rett boligen i rett område, så må nok velge. Og jeg har også vært i boliger som jeg trodde, når jeg så prospektet, at den var fin, den ville jeg like, men så var det bare etter annet som gjorde at jeg ikke likte meg i boligen, rart det der, men det må føles rett, rett og slett. Men du er sikker på at du vil kjøpe hus sammen med han, det er ikke der det ligger? Hvis du vil det, så er det nok lurt å avvente litt, er jo dumt å kjøpe hus halvhjertet. Anonymkode: 94973...530 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 På 19.10.2018 den 10.02, AnonymBruker skrev: Var usikker på om dette skulle stå under samliv eller hus, men la gå. Samboeren min og jeg begynte å lete etter hus for noen måneder siden, og vi kjenner vel begge på frustrasjonen over å ikke finne noe som føles rett. Det er noen dager siden siste visning, på et hus han ville by på, mens jeg var usikker. Det er sånn det har vært nesten hele veien, og jeg føler meg dum som ikke bare tar sjansen, men har alltid noe å sette fingeren på - det føles uansett ikke rett. Jeg føler dette tærer litt på forholdet, vi er enige om hva vi ønsker i et hus, men vi er forskjellige i hvordan vi leter etter det, hvis det gir noe mening. Jeg har faktisk vurdert å bare satse på et hus han vil ha, siden jeg ikke vet om jeg noen gang blir sikker. Kan noen komme med noen gode råd? Føler jeg ikke har noen å snakke med om dette. Det pleier å være enkelt å snakke med han, men her føler jeg at vi står og stanger hodet i veggen. Eller hverandre. Skal det være så vanskelig å finne det rette huset? Vi har laget liste over "må ha" og "vil ha", men jeg kan være usikker selv når alle kravene er dekket.. Anonymkode: cf871...223 Jeg tenker nok, ts, at dere må realitetsorientere. Sett dere ned en kveld med god mat og gjerne et glass vin. Og så tar dere med dere til sofakroken listene over hva den nye boligen må, bør eller ikke kan ha. Pris? Område? Må dere ha uteplass? I så fall: størrelse og himmelretning. Må dere ha garasje? Carport? En? To? Gulvvarme? Aktuelt å kjøpe med gjenboere? Er utsikt må eller bør? Kan dere ofre stort bad for gjesterom eller gjesterom for stort bad? To bad? Garderobe innebygd eller i skapform? Hvor få kvadrat utebod er ok før huset er en no-deal? Endeløse mengder punkter av viktighet. Skriv to lister med MÅ. En for hver av dere. Skriv også to lister med "vil ha". Ting dere ønsker dere men som kan ofres for et MÅ. Og skriv så en liste hver med "uaktuelt". Ting som utgjør en no-deal. Er dere heldige finnes intet på en no-deal liste som også finnes på en MÅ-liste. Men om så: ting må diskuteres gjennom. Dere skal ende opp med tre lister. Dere gjør nemlig en klassisk feil. Dere tror at boligkjøp er enkelt. Sett kravene på forhånd, og se kun på boliger som faller innenfor kriteriene. Fordi etter eller på visning er feil plass å ta diskusjonene på - da har dere type 24 timer til budfrist og alt er kaos. Så dere må gå inn i visning enige om premissene. Så sjekkes MÅ-punkter av på en (mental eller digital) liste og avgjørelsen er enkel. Sist: om dere lager liste og system og enes klarer dere sikkert å finne noe i løpet av 2019 så lenge dere har et romslig budsjett. Men å bli gal etter noen få måneder er som å gå på veggen etter 2 mnd med forsøk på å bli gravid - du har gått inn i prosessen uten å realitetsorientere. Dette tar tid. Desto mindre penger og høyere krav - mer tid. Anonymkode: eddf0...d77 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 Ville forandret overskriften til "Jakten på a4-livet" Anonymkode: 9ebd0...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 Men det er jo bare et hus? Om det viser seg å være helt feil så kan det jo byttes ut, dersom det som er feil ikke kan endres på. Dessuten tar det tid å bo seg inn i et hus. Når dere har bodd en stund kan det vise seg at det dere trodde var partner ikke helt var det, og ting dere i utgangspunktet ønsket å endre på egentlig ikke trengs eller ønskes å endres på etter å ha bodd der. Anonymkode: 69375...082 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Partner = perfekt Anonymkode: 69375...082
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 Vi jaktet i ett år før vi fant det rette. Ikke stress, føles det ikke riktig så ville jeg ikke bydd. Det er stress å flytte, dyrt med omkostninger og megler. Så greit å være såpass sikker at dere blir boende der noen år. Plutselig et det der, det dere BEGGE vil ha! Anonymkode: f423c...486 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå