AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #1 Skrevet 19. oktober 2018 IPhonen min har problemer med å koble til wi-fi hjemme og ikke andre steder. Akkurat nå får jeg ikke gjort noe med det, men siden pc logger seg uten problem på wi-fi hjemme så ville jeg dele wi fi fra pc’en til iPhonen om det lar seg gjøre. Kan jeg gjøre det? Når jeg kobler dem så spør tlf etter en 6-sifret kode som jeg ikke vet hvor jeg skal finne. Pc er en HP pc, den logger seg på iTunes men ellers stopper det opp uten den koden. men hvis jeg går til en tilkobling, vil det være wi-fi som blir delt? Jeg har brukt iPhonen’s internet til å dele med pc før, men nå vil jeg jo det motsatte Anonymkode: 3c82f...006
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg tror du gjør et eller annet feil siden ikke du får koblet til andre steder og blir spurt om en 6-sifret kode. Slik er det meningen du skal gjøre: https://support.apple.com/en-us/HT202639 Kan du legge ved screenshots av hvert skjermbilde du får opp når du prøver? Anonymkode: 450af...d67
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #3 Skrevet 19. oktober 2018 Forresten mulig at den 6-sifrede koden er den du må skrive inn for å låse opp telefonen. Anonymkode: 450af...d67
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #4 Skrevet 19. oktober 2018 Det er veldig sjelden du både kan motta og dele wifi fra en sender. Enten må mobilen min være kobnlet til wifi, eller så må den motta det, så jeg tror ikke du kan dele fra pc'en med mindre pc'en er koblet med ledning. Anonymkode: ba19a...b28
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #5 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du gjør et eller annet feil siden ikke du får koblet til andre steder og blir spurt om en 6-sifret kode. Slik er det meningen du skal gjøre: https://support.apple.com/en-us/HT202639 Kan du legge ved screenshots av hvert skjermbilde du får opp når du prøver? Anonymkode: 450af...d67 Telefonen har brukt det wi fi nettverket hjemme i et år og plutselig så går det ikke. Den logger seg inn og wi fi ikonet er der, men kan ikke bruke Internett. Andre nettverk går helt fint, så det må være noe med tilkoblingen hjemme som har gått galt. Pc kan bruke sette nettverket som før. Vet ikke om det har noe å si at jeg skiftet teleoperatør, men det burde vel ille påvirke tilkoblingen. Anonymkode: 3c82f...006
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #6 Skrevet 19. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Forresten mulig at den 6-sifrede koden er den du må skrive inn for å låse opp telefonen. Anonymkode: 450af...d67 Du har rett Det var den koden. Men hvis både pc og mobil er tilkoblet wi fi'en og de også er til hverandre, så går det fortsatt på pc men ikke på mobilen. Jeg ender vel bare opp med å la pc'en bruke mobilnettet hvis jeg prøver mer.. Hvis jeg slår av wi fi på mobilen og ikke på pc'en så går det heller ikke, sikkert fordi da måtte pc'en hatt et bredbånd. Litt frustrerende hvorfor ikke dette skulle gå... Anonymkode: 3c82f...006
Capt. Obvious Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 Man kan med mange moderne operativsystemer dele wifi fra en pc, men da må pc kobles til kablet internett først. Siden den skal bruke sin trådløse radio (altså wifi) til å dele ut et nettverk snarere enn å koble seg til et nettverk, så må da pc'en få internett fra en annen kilde, ettersom de fleste pc'er har kun et trådløst nettverkskort. Løsningen for de fleste pc'er blir derfor å koble den til ruteren sin med kabel først og så dele ut internett fra pc etterpå.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #8 Skrevet 19. oktober 2018 5 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Man kan med mange moderne operativsystemer dele wifi fra en pc, men da må pc kobles til kablet internett først. Siden den skal bruke sin trådløse radio (altså wifi) til å dele ut et nettverk snarere enn å koble seg til et nettverk, så må da pc'en få internett fra en annen kilde, ettersom de fleste pc'er har kun et trådløst nettverkskort. Løsningen for de fleste pc'er blir derfor å koble den til ruteren sin med kabel først og så dele ut internett fra pc etterpå. Takk for svar Jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg har desseverre ikke tilgang til ruteren akkurat nå. Må vel ta en prat med de som eier den når de kommer tilbake, jeg leier.. Men er det sannsynlig at det at jeg skiftet teleoperatør er årsak til at iphonen ikke lenger får tilgang? Det er jo ingen andre endringer jeg har gjort på den, har prøvd å resette nettverksinstillingene, men det hjelper heller ikke. Hadde det gått an å få ny ip adresse på telefonen i tilfelle problemet er at ruteren ikke klarer å tyde ip adressen til telefonen? Beklager om jeg spør dumt Anonymkode: 3c82f...006
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #9 Skrevet 19. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg har desseverre ikke tilgang til ruteren akkurat nå. Må vel ta en prat med de som eier den når de kommer tilbake, jeg leier.. Men er det sannsynlig at det at jeg skiftet teleoperatør er årsak til at iphonen ikke lenger får tilgang? Det er jo ingen andre endringer jeg har gjort på den, har prøvd å resette nettverksinstillingene, men det hjelper heller ikke. Hadde det gått an å få ny ip adresse på telefonen i tilfelle problemet er at ruteren ikke klarer å tyde ip adressen til telefonen? Beklager om jeg spør dumt Anonymkode: 3c82f...006 Det pleier i min erfaring ikke å være gammel ip adresse som er greia i det du beskriver, men det skader jo ikke å prøve. Gjøres slik: http://osxdaily.com/2013/01/11/get-new-ip-address-ios-renew-dhcp-lease/ Det kan ha en sammenheng med ny teleoperatør hvis ruteren også ble byttet, men det finner du vel ikke ut før utleier kommer tilbake? Noen teleoperatører leverer bredbåndsmodem med innebygd ruter i tillegg. Og en sjelden gang hender det at Apple dingser har problemer med enkelte rutere, så selv om det kanskje ikke er veldig sannsynlig, så er det en mulighet for det. Ville også prøvd å "glemme" nettverket på iPhonen dersom du vet passordet til utleiers trådløse nett. Trykk på "i" på navnet på det trødløse nettet og videre "forget this network" og koblet til på nytt. Anonymkode: f10f1...1eb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #10 Skrevet 19. oktober 2018 Du gjør nok som sagt et eller annet feil, det er ikke sannsynlig at de har en ruter som ikke fungerer med iphone. Dessverre er det veldig vanskelig å vite hva. Hvilken rutermodell er det, og hvilken iphonemodell? Har dere prøvd å restarte både ruteren og telefonen? Det ville også være nyttig med screenshots av valgene du gjør når du kobler deg til wifi på telefonen. Telefonen får IP-adresse av ruteren når den kobler seg til. Anonymkode: 450af...d67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå