Gå til innhold

18 åring kom full hjem, ringe legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ble kjørt hjem av venner ca 23.30. Vennene ringte på og faren hans måtte ut og fysisk håndtere han fra bilen og inn. Han hadde spydd masse, sa vennene.

Fikk lagt han i senga med spybøtte ved siden av. Han brakk seg ganske voldsomt men virker ikke som det er noe å spy opp. Han sovnet, og jeg sitter vakt i rommet utenfor. Puls og pust er jevnt, men han hadde noen frostrier og brekninger på nytt nettopp. Fikk snudd han på siden, han la seg på ryggen. 

Prøvde å regne ut omtrentlig promille ut fra hva jeg vet han har drukket (jf vennene har han tømt alt han hadde med seg i sekken). Promillekalkulatoren sier 2,8 på det meste. Populært blant vennegjengen er 20 % produkter, som de har lov til å kjøpe ved 18. Han har fått i seg ca 6,5 dl med ren 20 % i tillegg til ca 1,2 liter brus iblandet 20 % - i løpet av fire timer. Han veier drøye hundre.

Venner av meg sier «vi har alle vært der, bare pass på i natt». Men så leste jeg at promille opp mot 3 kan være dødelig 😳 Har dere erfaring med ungdom på fylla? 

Anonymkode: 83e2b...7b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han ble kjørt hjem av venner ca 23.30. Vennene ringte på og faren hans måtte ut og fysisk håndtere han fra bilen og inn. Han hadde spydd masse, sa vennene.

Fikk lagt han i senga med spybøtte ved siden av. Han brakk seg ganske voldsomt men virker ikke som det er noe å spy opp. Han sovnet, og jeg sitter vakt i rommet utenfor. Puls og pust er jevnt, men han hadde noen frostrier og brekninger på nytt nettopp. Fikk snudd han på siden, han la seg på ryggen. 

Prøvde å regne ut omtrentlig promille ut fra hva jeg vet han har drukket (jf vennene har han tømt alt han hadde med seg i sekken). Promillekalkulatoren sier 2,8 på det meste. Populært blant vennegjengen er 20 % produkter, som de har lov til å kjøpe ved 18. Han har fått i seg ca 6,5 dl med ren 20 % i tillegg til ca 1,2 liter brus iblandet 20 % - i løpet av fire timer. Han veier drøye hundre.

Venner av meg sier «vi har alle vært der, bare pass på i natt». Men så leste jeg at promille opp mot 3 kan være dødelig 😳 Har dere erfaring med ungdom på fylla? 

Jeg ville gjerne prøvd å fått ham inn til pumping. Det høres ut som han har fått langt over sin grense stakkar! Enda godt de fylte ham hjem. 

Anonymkode: 96c4d...456

Skrevet

Må du spørre om du skal ringe legevakten på nettet, så må det være lov å lure på hvilken mamma du er. 

Anonymkode: f6be2...f76

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må du spørre om du skal ringe legevakten på nettet, så må det være lov å lure på hvilken mamma du er. 

Dette her var unødvendig av deg!

• Liker 42
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Totalt uvødvendig svar.. 

TS: ring legen og hør hva de sier. Det skader ikke å ringe en gang for mye. 

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må du gjerne lure på, anonym, og jeg tror de fleste foreldre spør seg selv mange ganger i løpet av et liv om man noensinne kan få gjort jobben godt nok. Min erfaring som førstehjelper sier meg at han må sove det av seg, jeg ønsket simpelthen andres erfaringer om temaet. Tusen takk for at du bruker tid på å svare, men det var ikke helt det jeg spurte om.

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du gjerne lure på, anonym, og jeg tror de fleste foreldre spør seg selv mange ganger i løpet av et liv om man noensinne kan få gjort jobben godt nok. Min erfaring som førstehjelper sier meg at han må sove det av seg, jeg ønsket simpelthen andres erfaringer om temaet. Tusen takk for at du bruker tid på å svare, men det var ikke helt det jeg spurte om.

Bare pass på iallefall at han ikke ligger på ryggen og kaster opp sånn at han kan bli kvelt av sitt eget oppkast med tanke på at han er så bevisstløs..

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon jeg 👍

Anonymkode: 7cb79...5c7

• Liker 4
Skrevet

Det skader ikke å ta en telefon og høre. Legevakten vet dette bedre enn oss og jeg tenker at når dere føler det er nødvendig å sitte oppe og passe på, måle puls osv så er det tiden for å ringe. 

• Liker 10
Skrevet

Får dere kontakt med ham? Har han tisset på seg? Tror jeg ville ringt.

Anonymkode: 16a02...886

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Sinsiew said:

Totalt uvødvendig svar.. 

Du har rett, jeg ringer legevakten for sikkerhets skyld :) Han fester lite (vet det fordi han stort sett er hjemme, og når han er ute er det jeg som henter så jeg vet hvordan ståa er), så jeg håper litt at dette blir «skrekken»!

Skrevet

Så bra at vennene hans fikk han hjem, og så heldig han er som har foreldre som bryr seg og passer på han. 

Prøv å få i han vann og mat så fort han er litt mer kontaktbar. 

Ring legevakten hvis du er bekymret. 

Klem i natten :klemmer:

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Får dere kontakt med ham? Har han tisset på seg? Tror jeg ville ringt.

Anonymkode: 16a02...886

Ja, han vet han er hjemme, han var bevisst og svarte tilbake da han kom hjem. Ble mest bekymret for brekningene som plutselig kom da han hadde sovet en stund.  Søvnen er rolig, normal temperatur. 

Kanskje for lenge siden jeg var ung selv, det virker mer dramatisk enn jeg kan huske det :sukk: Tusen takk for svar :hjerte: 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han vet han er hjemme, han var bevisst og svarte tilbake da han kom hjem. Ble mest bekymret for brekningene som plutselig kom da han hadde sovet en stund.  Søvnen er rolig, normal temperatur. 

Kanskje for lenge siden jeg var ung selv, det virker mer dramatisk enn jeg kan huske det :sukk: Tusen takk for svar :hjerte: 

Uff men han kommer til å ha litt av en dag i morgen

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff men han kommer til å ha litt av en dag i morgen

Det er lov å håpe :sjenert: kanskje det virker avskrekkende?

Legen forklarte litt mer om hvordan beregning av promille foregår. Ble beroliget, men sitter likevel vakt i natt så han ikke snur seg på ryggen.

Snakket med vennene, de sa det var chuggekonkurranse på denne russedåpen... chugge er å styrte skjønner jeg, og det var «å chugge øl på ti sekunder». For en som ikke er vant til å drikke så ble virkningen av alt inntak forsterket av det, kullsyre osv. og på ganske kort tid. Fint med russetid...

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler folk som deg egentlig? 

Er jo en god forelder som spør her! Å, blir så oppgitt! 

Ts. Følg med. Jeg ringte legevakten selv en gang da en venn av  datteren min var bevisstløs av fyll. De sjekket puls osv da de sendte folk hit. Det gikk fint, men de skjønte veldig godt at jeg tilkalte dem! Skummelt med bevisstløshet og oppkast. Følg med.

Anonymkode: 03930...457

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts. Følg med. Jeg ringte legevakten selv en gang da en venn av  datteren min var bevisstløs av fyll. De sjekket puls osv da de sendte folk hit. Det gikk fint, men de skjønte veldig godt at jeg tilkalte dem! Skummelt med bevisstløshet og oppkast. Følg med.

Takk :hjerte: 

Viste seg at jeg hadde vært litt vel ivrig med promillekalkulatoren, men heller det enn å få for lav promille som resultat antar jeg :sukk: Han sover litt urolig nå og morgendagen blir nok ingen dans på roser :) jeg kommer ikke til å sovne før han har våknet til en ny dag... Vi skulle reist bort i morgen, i 50-årslag i helgen, men får nå se hva vi gjør. Nå blir det først detox på guttungen :) 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gjerne prøvd å fått ham inn til pumping. Det høres ut som han har fått langt over sin grense stakkar! Enda godt de fylte ham hjem. 

Det bedrives nesten ikke pumping ved norske sykehus lengre, og hvertfall ikke pga alkohol. Jeg ble ikke engang pumpet ved overdose på tabletter. De må gjøre det raskt etter inntak om pumping skal ha effekt, noe de sjeldent rekker da man gjerne kommer på legevakta etter at stoffene er tatt opp i blodet og magesyren har løst opp det som var. 

Pumping kan også skade pasienten fysisk, og om pasienten allerede kaster opp er jo pumping veldig unødvendig.

Anonymkode: fcefd...8a5

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette her var unødvendig av deg!

1 time siden, Sinsiew skrev:

Totalt uvødvendig svar.. 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare siste siterte først, det feiler meg ingenting. Både faglig, som forelder og pårørende så er første bud å ringe lege dersom man er usikker på noens helsemessige situasjon i en helt eller delvis akutt situasjon, fremfor å bruke tid og resurser på å spørre vilt fremmede på nettet. 

Så til dere to andre, nei, svaret mitte oppe i tråden var ikke unødvendig. Det var både på sin plass og nødvendig for å få både dere og ts til å bruke bittelitt tankevirksomhet. Igjen, er man seriøst i tvil om noens helsetilstand, og er en smule oppegående så ringer man lege. Enten lokal legevakt eller til leger som Kry eller andre. 

Mens man setter seg til på nettet og venter på svar så kan faktisk den alkoholpåvirkede dø. Alkoholforgiftning er ikke til å ta lett på eller å spøke med. Derav er man en ansvarlig forelder så er det lege man kontakter og ikke kvinneguiden. Som man roper i skogen får man svar, gammelt og like aktuelt ordtak i dag som for 100 år siden. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal hensikten med pumping være etter din mening, når alkoholen har blitt sugd opp av kroppen og for lengst har passert magesekken? 

Vet du hvordan man behandler alkoholforgiftning? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...