Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har i det siste reagert på språkbruken i media.

Uttrykket "å holde kjeft" brukes i alle sammenhenger.

Ikke at jeg ikke bruker slike uttrykk selv, men jeg synes ærlig talt ikke det passer i aviser og overskrifter!

Er det bare meg som reagerer eller? :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har i det siste reagert på språkbruken i media.

Uttrykket "å holde kjeft" brukes i alle sammenhenger.

Ikke at jeg ikke bruker slike uttrykk selv, men jeg synes ærlig talt ikke det passer i aviser og overskrifter!

Er det bare meg som reagerer eller? :-?

Min 'reaksjon' er som så at jeg synes det er interessant, og en smule underlig hvordan tidene har forrandret seg. Og det bare på ganske så kort tid. Jeg er til en viss grad enig med deg. Jeg bemerker meg i det minste en forskjell som ikke var seg gjeldende tidligere. Det er pluttselig ok å si nærmest hva som helst på tv nå. På skalvdan for litt siden, var det en av gjestene som sa, "oj! Nå bannet jeg visst (hadde sagt 'faen') Beklager det", og fikk som svar at, "neida, det gjør ingenting, her banner vi rett som det er". Normalt hadde jeg ikke tenkt stort over det, men det slår meg at de faktisk har helt rett i det. Ord som 'faen', 'fitte', 'knulle'... De går igjen konstant. Verden går vel ikke under av det, men jeg synes det er litt dumt at det skal bli slik at det ikke har noen betydning lenger.

Gjest Violetta
Skrevet

Ja det er det jeg også mener. Og i avisen står det stadig at politikere eller andre har fått beskjed om å "holde kjeft". Om min sjef hadde bedt meg "holde kjeft" hadde jeg blitt alvorlig fornærmet!

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja det er det jeg også mener. Og i avisen står det stadig at politikere eller andre har fått beskjed om å "holde kjeft". Om min sjef hadde bedt meg "holde kjeft" hadde jeg blitt alvorlig fornærmet!

Sant!

I går kveld måtte jeg le faktisk. For da ble jeg minnet på denne tråden når jeg så på 'senkveld med Thomas og..' Jeg tror jeg hørte 'faen' og 'helvete' sikkert 20 ganger. Godt det er 's e n kveld'.

Gjest Violetta
Skrevet

Ja men jeg synes det er ille uansett, for den type programmer er beregnet på unge mennesker, og det gjør banning dagligdags.

Jeg innrømmer gjerne at det hender jeg banner, jeg synes for eksempel det er smertedempende dersom jeg sparker borti et bord ved et uhell...

Men å banne skriftlig eller i media blir noe helt annet.

Jeg synes banning er et tegn på dårlig ordforråd. Og en forringelse av språket.

Skrevet

syns det er mer artig med alle de ville ordkonstruksjoner. Har enda til gode å se en voldtektsbil eller en som får homosjokk.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja men jeg synes det er ille uansett, for den type programmer er beregnet på unge mennesker, og det gjør banning dagligdags.

Jeg innrømmer gjerne at det hender jeg banner, jeg synes for eksempel det er smertedempende dersom jeg sparker borti et bord ved et uhell...

Men å banne skriftlig eller i media blir noe helt annet.

Jeg synes banning er et tegn på dårlig ordforråd. Og en forringelse av språket.

Helt enig, Tante Fiolett :Nikke: Jeg synes det er rart, for det er ikke så forferdelig lenge siden dette ble sett på som totalt uakseptabelt. Pluttseli9g ble det som du sier, dagligdags.

Gjest LoisLane
Skrevet

En annen ting: Finnes det noen journalister som kan forskjellen på de/ dem lenger (bortsett fra Per Egil Hegge, da)?

Gjest Anonymous
Skrevet
En annen ting: Finnes det noen journalister som kan forskjellen på de/ dem lenger (bortsett fra Per Egil Hegge' date=' da)?[/quote']

Også et godt spørsmål. De siste årene har jeg vært så heldig at jeg på nært hold gjenom familie har fått følge litt med på undervisningen ungdomskoleelever idag må gjennom. Det ser ut til at svært mange av de regler innenfor språket vi 'dengang' måtte lære oss og følge - er borte i dag? Merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...