Gå til innhold

Kontrakt for leilighet mine foreldre har kjøpt til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et spørsmål til en utforming av en kontrakt. Mine foreldre har kjøpt en leilighet til meg mens jeg studerer og jeg skal kjøpe denne av dem når jeg er ferdig studert og får en fast inntekt. Jeg betaler ned lånet nå per måned som nedbetalting på salgssummen. De har sagt til meg at jeg gjerne må utarbeide et dokument som de kan signere på som forteller dette og at hvis noe skjer med de er leiligheten øremerket meg uten at det skal bli en tvistesak for mine søsken. Hvordan kan dette dokumentet formuleres? Jeg aner ikke hvordan jeg skal fremstille det selv, så håper noen her kan hjelpe meg 😊 Jeg skrev et brev til gratis advokater på nett og de sa at man trengte ikke en advokat for å ordne dette. Foreldrene mine har ikke sagt at dette er noe jeg trenger, men vil gjerne ha det for egen del.

Anonymkode: 537e1...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom det er foreldrene dine som er kjøpere, og dermed eiere av leiligheten (slik jeg forstår deg), er det vel de som må skrive en intensjonsavtale mellom dere ? Foreldrene dine  skriver noe slikt som "Vi........ og........, har dato ........ kjøpt (leilighetens adresse, bruksnr osv) for kr .......... . Denne er tiltenkt vår datter ............... som hennes særeie, og nedbetales av henne etter følgende plan : ........... .  I det tilfelle at vi skulle dø før ovennevnte bolig er overført til vår datter ved kjøpskontrakt, tilfaller den i sin helhet henne med de rettigheter og plikter som medfølger (eierrett + gjeld). " Hvis foreldrene dine har tatt opp lån for å kjøpe denne leiligheten, er det viktig at lånet spesifiseres i avtalen slik at ikke dine søsken risikerer å være medarvinger av gjeld som er tatt opp for å hjelpe deg (hvis foreldrene dine dør før dere har skrevet kjøpekontrakt). Om de har brukt av egenkapaital, må det spesifiseres om dette skal tilbakebetales i sin helhet, eller en del av forskudd på arv. Avtalen signeres og dateres av dere alle. NB!! Vær 110 % sikker på at dette er ok for dine søsken. Penger er roten til mange krangler ved død og arv !!

Anonymkode: 35208...40d

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avtalen signeres og dateres av dere alle.

Må det ikke i tillegg være 1 eller 2 vitner som bevitner kontrakten, og som også signerer? 

Anonymkode: 426d3...2c7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må det ikke i tillegg være 1 eller 2 vitner som bevitner kontrakten, og som også signerer? 

Anonymkode: 426d3...2c7

Litt usikker. Det er ikke et testamente (der det er krav om to vitner), men omhandler samtidig hva som skal skje hvis foreldrene dine dør. Jeg tror egentlig ikke dere trenger vitner, ettersom avtalen er tidsbegrenset (frem til den er overført til deg ved kjøpskontrakt). Det som er viktig er :

1. Foreldrene sikrer både deg og dine søsken ved at avtalen understreker hva avtalen gjelder, og at du påtar deg både rettigheter og plikter ved det kjøpet som er gjort.

2. Du sikrer dine verdier ved at det du nedbetaler av lånet ikke blir en del av felles arv (uten en skriftlig avtale, vil jo leiligheten tilhøre dine foreldre)

3. Dine søsken har noe tydelig og klart å forholde seg til.

Anonymkode: 35208...40d

Skrevet

Du bør bruke noen få kroner på advokat. Det er ikke så veldig komplisert, men antakelig litt for komplisert for vanlige folk å få dette riktig. 

Det er flere ting å tenke på:

1. Forholdet til dine foreldre - det avtalerettslige

2. Forholdet til andre arvinger - det arverettslige

3. Forholdet til dine foreldres kreditorer mens de er i live - det tingsrettslige

4. Forholdet til ligningsmyndighetene - det skatterettslige 

Anonym ovenfor er inne på mye fornuftig, men det er nok noen flere forhold å tenke på. En advokat som kan litt eiendom kommer ikke til å bruke lang tid på å sette opp en enkel avtale og dokumenter for tinglysing som sikrer deg i tråd med dine foreldres intensjoner. Det er nok verdt å bruke noen tusenlapper på å sikre en så stor investering.

Anonymkode: 363cf...2dc

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Er det ingen mulighet for at du kan stå på lånet sammen med dine foreldre da? Hvis ikke eller uansett, så ville jeg gjort som Anonymkode: 35208...40d har skrevet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...