AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Hei! Jeg vurderer å teste kjemisk kastrering på min hannhund på 10 mnd. Han går rundt og piper og piper. Finner ikke roen i det hele tatt. Går tur i flere timer for å slite han ut, men han bare piper og vandrer. Jeg blir gal, og stakkars hunden min har det ikke godt! Han har også de to siste mnd visst aggresjon mot andre hannhunder.. (var veldig sosial og elsket alle hunden frem til den tid, så tror ikke det er fryktaggresjon). Hva er deres erfaringer med dette? Hva ligger prisen på? Tror dere å teste kjemisk kastrering kan hjelpe han? Anonymkode: e9fcf...22c
Kvartz Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Hunden din har akkurat blitt kjønnsmoden og kjønnsdriftene kan være sterke, men vil roe seg etter hvert. Vil anbefale rotrening og ikke tillate hunden å stresse rundt inne. På hvilken måte viser hunden aggresjon mot andre hunder? Hvilken rase er hunden?
Tabris Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Hormonchip vil kunne hjelpe på hormonelt stress, noe som kan føre til at stresset i hverdagen går ned og det blir lettere for ham å finne roen. Men du vil sannsynligvis trenge å trene hunden i tillegg, når det kommer til ro og aggresjon mot andre hannhunder. I hvilke situasjoner viser han aggresjon og hvordan utarter det seg? Hormonchip, og etterhvert også kirurgisk kastrering, hjalp svært mye på min hund og hans hormonelle stress. Men det var ingen erstatning for trening, det gjorde bare trening mulig. Endret 18. oktober 2018 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg ville ha ventet til hunden har passert 2 år. Anonymkode: 51895...cb1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Takk for svar! Han er en jaktlabrador Han piper, bjeffer mot meg og napper i klær og virker veldig stresset som sagt. Skjønner at han er ung og hormonene løper løpsk, men hvor lenge skal jeg/vi holde ut? Tenkte kanskje det var lurt å gjøre det når han er ung, hørt det har bedre effekt da? Han bjeffer hovedsaklig og hopper mot hanhunder. Stiv hale. I noen tilfeller har han også knurret/gitt utrrykk for å angripe. Og det er veldig ulikt han, for han er verdens gladeste hund! Han som også er veldig glad i mat og gjør alt for en godbit reagerer ikke en gang når jeg prøver å avlede han når vi møter på en annen hund! Han får mye mental og fysisk trening. Mye øving på triks, kong, godbitsøk osv.. Jeg elsker han over alt på jord, men savner virkelig valpetiden nå😂 (og jeg som gledet meg til det var over...) blir GAL! Ønsker heller ikke å straffe han og gjøre han mer stresset, så har prøvd å ignorerer pipingen og masingen mest mulig.. men det er ikke så lett når det pågår hele tiden når vi er inne. Han sover omtrent bare på natten. Anonymkode: e9fcf...22c
Kvartz Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Han er en jaktlabrador Han piper, bjeffer mot meg og napper i klær og virker veldig stresset som sagt. Skjønner at han er ung og hormonene løper løpsk, men hvor lenge skal jeg/vi holde ut? Tenkte kanskje det var lurt å gjøre det når han er ung, hørt det har bedre effekt da? Han bjeffer hovedsaklig og hopper mot hanhunder. Stiv hale. I noen tilfeller har han også knurret/gitt utrrykk for å angripe. Og det er veldig ulikt han, for han er verdens gladeste hund! Han som også er veldig glad i mat og gjør alt for en godbit reagerer ikke en gang når jeg prøver å avlede han når vi møter på en annen hund! Han får mye mental og fysisk trening. Mye øving på triks, kong, godbitsøk osv.. Jeg elsker han over alt på jord, men savner virkelig valpetiden nå😂 (og jeg som gledet meg til det var over...) blir GAL! Ønsker heller ikke å straffe han og gjøre han mer stresset, så har prøvd å ignorerer pipingen og masingen mest mulig.. men det er ikke så lett når det pågår hele tiden når vi er inne. Han sover omtrent bare på natten. Anonymkode: e9fcf...22c Labradorer kan være veldig krevende som valp og unghund, spesielt hanner, men de roer seg i 2 års alderen. Jeg har to labrador gutter, en på på 4 år og en på 1,5 år. Den eldste var et mareritt som valp og unghund og jeg var selv inne på om kastrering var løsningen, heldigvis holdt jeg ut og ved 2 år alderen roet han seg og ting falt på plass. Jeg er utrolig glad i dag for at jeg ikke kastrerte han når jeg ser hvilken god og fin hund han er i dag. Øve på hverdagslydighet og rotrening selv om det kan virke litt meningsløst i dag, men senere når ting roer seg vil du oppdage at han faktisk har fått det med seg. Gå på kurs, kan absolutt anbefale sporkurs hvis du har muligheten. Var på sporkurs med den yngste hunden da han var 5 måneder og det var utrolig lærerikt og morsomt å se hvordan en liten valp kunne arbeidet. Bruk "slips" inne så er det lett å hanke han inn når han begynner å stresse.
Tabris Skrevet 19. oktober 2018 #7 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Han er en jaktlabrador Han piper, bjeffer mot meg og napper i klær og virker veldig stresset som sagt. Skjønner at han er ung og hormonene løper løpsk, men hvor lenge skal jeg/vi holde ut? Tenkte kanskje det var lurt å gjøre det når han er ung, hørt det har bedre effekt da? Han bjeffer hovedsaklig og hopper mot hanhunder. Stiv hale. I noen tilfeller har han også knurret/gitt utrrykk for å angripe. Og det er veldig ulikt han, for han er verdens gladeste hund! Han som også er veldig glad i mat og gjør alt for en godbit reagerer ikke en gang når jeg prøver å avlede han når vi møter på en annen hund! Han får mye mental og fysisk trening. Mye øving på triks, kong, godbitsøk osv.. Jeg elsker han over alt på jord, men savner virkelig valpetiden nå😂 (og jeg som gledet meg til det var over...) blir GAL! Ønsker heller ikke å straffe han og gjøre han mer stresset, så har prøvd å ignorerer pipingen og masingen mest mulig.. men det er ikke så lett når det pågår hele tiden når vi er inne. Han sover omtrent bare på natten. Anonymkode: e9fcf...22c En del er nok alderen, som andre sier - unglabradorer kan være en håndfull! Jeg vet ikke hva du gjør og ikke gjør, så dette er generelle tips når det kommer til stress og ro trening: Unngå aktiviteter som øker stresset som leking og herjing og kasting av ball/pinner. Ha mest mulig aktiviteter som gjør at han må bruke hodet og nesen, det roer ned. Nyinnlæring av triks/øvelser, spor, søk... Godbitsøk er et ypperlig sted å begynne. Kast en liten neve godbiter foran nesen på ham på bakken og si "søk". Ganske snart øker du mengden du kaster, samt at du kaster det på gress/ulendt terreng slik at han må bruke nesen for å finne det. Gi gjerne mest mulig av maten på denne måten - kast så mye at han blir gående og snuse og spise i 5-10 minutter. Det vil ofte roe ned. Så jeg ville gått en god tur, trent kontakttrening, target, triks, miljøtrening på nye underlag osv. Mest mulig som aktiviserer hodet, nesen og kroppen på en måte som gjør at han faktisk må tenke og fokusere. Deretter ville jeg avsluttet turen med et langt godbitsøk (5-10 minutter med konstant søking og spising). Gå deretter inn og sett deg i sofaen og behold båndet på. Gi ham et tyggebein evt en kong fylt med våtfor el.lign som tar tid å få ut. Forsøker han å reise seg opp og vandre rundt så stopper du ham med båndet. Ikke prat med ham, vær mest mulig passiv. Begynner du å prate, se på ham, gi kommandoer osv så kan han begynne å reise seg og mase bare for å få en reaksjon fra deg. Bare hold igjen i båndet og si ingenting. Begynner han å hoppe og nappe på deg, bind ham i bordbeinet og sett deg i andre enden av sofaen sånn at han ikke når deg. Vær konsekvent, ignorer ham når han skal lære ro, men gi ham noe beroligende å holde på med (tyggebein/kong) og pass på at du har aktivisert ham ute før du begynner med dette. Det er kjipt å måtte være rolig om man faktisk er rastløs og full av energi. Spesielt med tanke på at du har en rase som er avlet for å jobbe, det er viktig at han får nok fysisk og, ikke minst!, mental aktivisering. Ang. bjeffing på andre hunder - har han fått hilse på hunder på tur før? Hvis han har det, så kan det komme av frustrasjon - han vil hilse, og båndet stopper ham også får du utagering som kommer av frustrasjon, ikke frykt. Det kan også være en kombinasjon, det er vanskelig å si gjennom internett. Ikke vent til han hopper og bjeffer før du forsøker å gjøre noe. Da er det for sent for da er stresset skyhøyt og du når ikke inn. Med en gang han ser en annen hund, rop/lokk på ham og trekk ut av veien. Stå på så lang avstand at han klarer å fokusere på deg. Ser han på den andre hunden, si "bra!" og gi godbit. Gjenta igjen og igjen til den passerende hunden har gått forbi og din hund har glemt den. Tanken er å assosisere andre hunder med godbit fra deg, i tillegg til at avstanden er så stor at han ikke trenger å forholde seg til de andre hundene. Hvor langt du må trekke ut må du bare se, men sannsynligvis lenger enn du tror. I hvert fall i begynnelsen. Ang .kastrering så ser jeg ikke noe problem med å prøve en hormonchip. Den er jo midlertidig og kan gjøre hverdagen lettere for dere begge med mindre stress. Hvis du er skeptisk så kan du be veterinæren sette chipen et sted sånn at du kan be dem om å fjerne den igjen på dagen om du skulle ønske (det gjorde jeg for jeg var også skeptisk til kastrering i begynnelsen). Endret 19. oktober 2018 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå