Thyra Skrevet 19. oktober 2018 #21 Skrevet 19. oktober 2018 6 timer siden, Edinbruh skrev: Hva vi spiser har nok noe med det å gjøre for mange, men jeg synes fortsatt det er merkelig at så mange ikke har noe kontroll på matinntaket sitt. Jeg er i nedre delen av normalvekt på BMI, men spiser ikke nødvendigvis alltid den sunneste maten heller. Tar meg ofte en brus, en del snop, mcdonalds-burgere elns. Forskjellen må vel være at jeg kompenserer. Hvis jeg skeier ut på et måltid, spiser jeg mindre senere på dagen f.eks. Går ofte en del timer hvor jeg ikke spiser eller har mindre måltider innimellom for å døyve. Forbløffende for meg at så mange sliter med overvekt selvom jeg prøver å se det fra et annet perspektiv. Å være (lettere) overvektig er vel ikke akkurat det samme som å ikke ha noe kontroll på matinntaket sitt...? 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #22 Skrevet 19. oktober 2018 4 timer siden, Thyra skrev: Å være (lettere) overvektig er vel ikke akkurat det samme som å ikke ha noe kontroll på matinntaket sitt...? Hvis man er overvektig så har man spist flere kalorier enn man forbrenner, gitt at man ikke har sykdommer, går på medisiner eller lignende som forårsaker overvekten. Dette gjelder også mennesker som er lettere overvektige. Man har jo litt kontroll, men ikke nok. Jeg skjønner at folk har det travelt i hverdagen og terskelen for å ty til enklere, men mer kaloririke måltider er derfor lavere. Likevel så er det fullt mulig for de aller fleste å holde seg normalvektig. Så mange overvektige er det grunnet enkle løsninger og latskap, eventuelt også lite selvkontroll. Dog gjelder ikke dette alle. Anonymkode: 35bf0...54f 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #23 Skrevet 19. oktober 2018 Dagens slanke er 70-tallets lubben/småfeit Nei, for et idiotisk forslag, klart vi ikke skal endre på BMI`en, man blir ikke plutselig sunn av å ha en mer gunstig BMI Anonymkode: c5f98...da8 6
Thyra Skrevet 19. oktober 2018 #24 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er overvektig så har man spist flere kalorier enn man forbrenner, gitt at man ikke har sykdommer, går på medisiner eller lignende som forårsaker overvekten. Dette gjelder også mennesker som er lettere overvektige. Man har jo litt kontroll, men ikke nok. Jeg skjønner at folk har det travelt i hverdagen og terskelen for å ty til enklere, men mer kaloririke måltider er derfor lavere. Likevel så er det fullt mulig for de aller fleste å holde seg normalvektig. Så mange overvektige er det grunnet enkle løsninger og latskap, eventuelt også lite selvkontroll. Dog gjelder ikke dette alle. Anonymkode: 35bf0...54f Påstanden var at de ikke hadde noe kontroll. Og det var jeg uenig i. Mange av de som er litt overvektige passer på hva de spiser, ellers ville de ha vært veldig overvektige. De fleste kan være normalvektige dersom de går inn for det. Men hvor mye skal de anstrenge seg, og for hvilken grunn? For mange av de som har lett for å legge på seg, vil det å være bare litt overvektig og ha et sunt kosthold og være fysisk aktive kanskje være bedre og sunnere enn om de skulle ha som hovedfokus i livet å være slanke. Å alltid telle kalorier, aldri spise seg mette, aldri unne seg noe ekstra, trene hver dag... Moderat overvekt hos en person med ellers sunn livsstil, er ikke veldig helseskadelig. Da er det faktisk verre med mange av dem som holder seg slanke med diverse helseskadelige dietter... 3
tussi84 Skrevet 19. oktober 2018 #25 Skrevet 19. oktober 2018 Egentlig er ikke bmi en bra nok målenhet i seg selv i mange tilfeller. Det er bedre å se på fett prosent og sånne ting. Noen vil ha så mye muskler at de blir regnet som overvektige iht bmi selv om de ikke er det. Det går fint ann for en mann som er 180 høy, og ha en vekt på 90 kg med mye muskler.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #26 Skrevet 19. oktober 2018 2 minutter siden, tussi84 skrev: Egentlig er ikke bmi en bra nok målenhet i seg selv i mange tilfeller. Det er bedre å se på fett prosent og sånne ting. Noen vil ha så mye muskler at de blir regnet som overvektige iht bmi selv om de ikke er det. Det går fint ann for en mann som er 180 høy, og ha en vekt på 90 kg med mye muskler.. Selvfølgelig er det ikke en perfekt måleenhet, men BMI er enkel og kjapp å bruke og gir en fin pekepinn på om man er i faresone for å være feit eller ikke. Hvis man er i tvil om du er feit eller veltrent så er det bare å måle fettprosent o.l, så får man et bedre bilde av hvordan det står til. Sånn er det med alle andre medisinske metoder, man gjør det enkle først for å se om det er nødvendig å gjøre de mer kompliserte testene. For eksempel: Det å lytte på lungene med stetoskop gir bare en brøkdel av informasjonen som man kan få av et røntgenbilde av lungene - men skal vi argumentere for at legene skal kaste stetoskopene sine av den grunn? Anonymkode: aa236...fce 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #27 Skrevet 19. oktober 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fatter ikke hva som startet denne greia med å dytte i oss mer kalorier enn vi trenger. De fleste har jo lært hjemmefra matvaner av foreldre som var slanke og levde på 70-tallet, eller fra foreldre som har lært av sine foreldre som var slanke og levde på 70-tallet. Anonymkode: 03558...fa8 Frokostene våre har mer smør, ost, pålegg med mye kalorier osv. Til middag før var det poteter og kanskje en kjøttbit om man var heldig. Litt brun saus. Idag spiser vi mye kjøtt, pasta, dressing, ketchup, pomfri, prosessert kjøtt. Vi spiser oftere kaloririke middager, og sjeldnere kalorifattige middager med kjøtt, mye grønnsaker og kanskje litt saus. Mer spagetti, ferdigpizza osv. Dessert, eller generelt snacks mellom måltid kan lett være iste, iskaffe, latte, is, sjokolade, ferdigboller fra butikken, kaker osv. Alt ferdiglagd fra butikken. Så man spiser gjerne frokost, lunsj med kaffelatte eller sjokolade til sort kaffe, middag, snacks, kvelds. Hadde alle droppet Du sier slanke foreldre fra 70-tallet, men se på alle de lubne, gamle menneskene. De var kanskje slanke på 70-tallet, men jaggu har ikke mange av dem lagt til seg moderne kostholdsvaner og lagt seg ut i kilo. 3 av 4 besteforeldre her er overvektige. De fleste jeg møter over 50 er også lubne eller overvektige. Anonymkode: 8d675...213 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #28 Skrevet 19. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Frokostene våre har mer smør, ost, pålegg med mye kalorier osv. Til middag før var det poteter og kanskje en kjøttbit om man var heldig. Litt brun saus. Idag spiser vi mye kjøtt, pasta, dressing, ketchup, pomfri, prosessert kjøtt. Vi spiser oftere kaloririke middager, og sjeldnere kalorifattige middager med kjøtt, mye grønnsaker og kanskje litt saus. Mer spagetti, ferdigpizza osv. Dessert, eller generelt snacks mellom måltid kan lett være iste, iskaffe, latte, is, sjokolade, ferdigboller fra butikken, kaker osv. Alt ferdiglagd fra butikken. Så man spiser gjerne frokost, lunsj med kaffelatte eller sjokolade til sort kaffe, middag, snacks, kvelds. Anonymkode: 8d675...213 Det er akkurat det. Den kollektive matkulturen har endret seg så mye at man skal ha mye viljestyrke til å motstå alle fristelsene som er så lett tilgjengelige for oss hele tiden. Da foreldrene mine vokste opp så satt de ned rundt kjøkkenbordet og inntok alle måltidene sine. Mat var ikke tilgjengelig utenom fellesmåltidene. Nå kommer jeg på jobb og det står fat med digg over alt. Vi har kaffebar og snacksmaskiner, og alltid en som kommer med kakerester etter en bursdag. Det er blitt så normalt og enkelt å stadig småspise gjennom hele dagen. Vi har et mye lavere hverdagsaktivitetsnivå selv om mange trener. "Det er lov å kooose seg" har blitt et mantra og å takke nei til alt som blir tilbudt, igjen og igjen, krever for mye av oss. For å få ned denne alarmerende gjennomsnitts BMIen så er vi nødt til å ta et kollektivt oppgjør med dagens vanvittige fråtsekultur. Anonymkode: 2704a...ea2 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #29 Skrevet 19. oktober 2018 Mest imponert over at det bare er et par stykker som til nå har falt for fristelsen å skryte av sin egen BMI til nå i tråden, jeg 😅 Anonymkode: ee007...a5a 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #30 Skrevet 19. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mest imponert over at det bare er et par stykker som til nå har falt for fristelsen å skryte av sin egen BMI til nå i tråden, jeg 😅 Anonymkode: ee007...a5a Jeg er selv overvektig, og har vært enda mer overvektig, men nå er jeg noen få kilo unna å være midt på normalvektskalaen. Anonymkode: 03558...fa8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #31 Skrevet 19. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest imponert over at det bare er et par stykker som til nå har falt for fristelsen å skryte av sin egen BMI til nå i tråden, jeg 😅 Anonymkode: ee007...a5a Ja for det handler ikke om din individuelle BMI, men at BMI på befolkningsnivå har økt så dramatisk. Anonymkode: 2704a...ea2
Thyra Skrevet 20. oktober 2018 #32 Skrevet 20. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Frokostene våre har mer smør, ost, pålegg med mye kalorier osv. Til middag før var det poteter og kanskje en kjøttbit om man var heldig. Litt brun saus. Idag spiser vi mye kjøtt, pasta, dressing, ketchup, pomfri, prosessert kjøtt. Vi spiser oftere kaloririke middager, og sjeldnere kalorifattige middager med kjøtt, mye grønnsaker og kanskje litt saus. Mer spagetti, ferdigpizza osv. Dessert, eller generelt snacks mellom måltid kan lett være iste, iskaffe, latte, is, sjokolade, ferdigboller fra butikken, kaker osv. Alt ferdiglagd fra butikken. Så man spiser gjerne frokost, lunsj med kaffelatte eller sjokolade til sort kaffe, middag, snacks, kvelds. Hadde alle droppet Du sier slanke foreldre fra 70-tallet, men se på alle de lubne, gamle menneskene. De var kanskje slanke på 70-tallet, men jaggu har ikke mange av dem lagt til seg moderne kostholdsvaner og lagt seg ut i kilo. 3 av 4 besteforeldre her er overvektige. De fleste jeg møter over 50 er også lubne eller overvektige. Anonymkode: 8d675...213 Mange legger på seg med alderen. Eldre mennesker har ofte lavere kaloribehov enn de hadde før, men samme apetitten. Kvinner legger også ofte på seg pga hormonendringer i overgangsalderen. Eldre mennesker på 70-tallet var også mer overvektige enn de yngre. Men i mindre grad enn i dag. 2
Thyra Skrevet 20. oktober 2018 #33 Skrevet 20. oktober 2018 15 timer siden, tussi84 skrev: Egentlig er ikke bmi en bra nok målenhet i seg selv i mange tilfeller. Det er bedre å se på fett prosent og sånne ting. Noen vil ha så mye muskler at de blir regnet som overvektige iht bmi selv om de ikke er det. Det går fint ann for en mann som er 180 høy, og ha en vekt på 90 kg med mye muskler.. BMI er bedre egnet til å måle gjennomsnittet i befolkningsgrupper enn å måle enkeltpersoner. Er gjennomsnittet i en gruppe f.eks. 28, er gjennomsnittet i gruppen overvektige. Om "Per" har 28, er han antageligvis overvektig. Men om han er særdeles muskuløs, er han kanskje ikke det.
Djungelvrål Skrevet 20. oktober 2018 #34 Skrevet 20. oktober 2018 5 timer siden, Thyra skrev: BMI er bedre egnet til å måle gjennomsnittet i befolkningsgrupper enn å måle enkeltpersoner. Er gjennomsnittet i en gruppe f.eks. 28, er gjennomsnittet i gruppen overvektige. Om "Per" har 28, er han antageligvis overvektig. Men om han er særdeles muskuløs, er han kanskje ikke det. Ja de fleste er middels eller moderat trente og BMI er en fin pekepinn på den generelle befolkningen. Men en ekstremidrettsutøver som f.eks menn innen fitness som har null fettprosent og har trent hardt med vekter hele livet kan ikke tas med. En slik mann kan veie 100-130 kg uten å være overvektig.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #35 Skrevet 20. oktober 2018 Vi blir høyere for hver generasjon, med det større muskler, noe som igjen medfører at bmi blir feil slik den er i dag. Dette merker i såfall jeg godt, som er en sterk høy kvinne. Har jeg bmi på 24, slik den er i dag, stikker alle bein i kroppen min ut, ser rett og slett syk ut. At man øker bmi, vil jo gi meg en normal bmi og ikke lengre defineres som overvektig. Og når hoftebein og ribbein er veldig synelig på meg i dag med bmi på 26, så er jeg faktisk ikke overvektig. Anonymkode: ef58c...f0d
Mystic woman Skrevet 20. oktober 2018 #36 Skrevet 20. oktober 2018 På 18.10.2018 den 23.05, Overrasket skrev: Ja det gjør de sikkert du. Og julenissen lever, men han er egentlig en homoerotisk Elvis i røde klær. Men, London på 70-tallet?! Hva i alle dager har jeg gått glipp av! Var du født på 70-tallet da?
Mystic woman Skrevet 20. oktober 2018 #37 Skrevet 20. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det ikke en perfekt måleenhet, men BMI er enkel og kjapp å bruke og gir en fin pekepinn på om man er i faresone for å være feit eller ikke. Hvis man er i tvil om du er feit eller veltrent så er det bare å måle fettprosent o.l, så får man et bedre bilde av hvordan det står til. Sånn er det med alle andre medisinske metoder, man gjør det enkle først for å se om det er nødvendig å gjøre de mer kompliserte testene. For eksempel: Det å lytte på lungene med stetoskop gir bare en brøkdel av informasjonen som man kan få av et røntgenbilde av lungene - men skal vi argumentere for at legene skal kaste stetoskopene sine av den grunn? Anonymkode: aa236...fce Hvor og hvordan får man målt fettprosenten sin?
Trolltunge Skrevet 20. oktober 2018 #38 Skrevet 20. oktober 2018 På 18.10.2018 den 21.34, AnonymBruker skrev: Når jeg ser bilder fra 70- og 80-tallet så legger jeg ekstra godt merke til i hvor stor grad gjennomsnittskroppen har forandret seg. Var nylig i England hvor overvektsepidemien virkelig er ekstrem, og en kompis viste meg denne. Tidene har virkelig forandret seg både med tanke på hvor pervy en kameramann kunne være, og at så godt som alle av disse tilfeldige menneskene på gaten var slanke. Synd at vi bare skal akseptere tjukk som den nye normalen. Anonymkode: 4f7b9...838 Det som først og fremst slår meg når jeg ser denne videoen er hvor lite trent kvinner var da i forhold til nå. Nå trener svært mange, og selv kvinner som ikke har overflødig fett på kroppen er mye kraftigere enn disse kvinnene. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #39 Skrevet 20. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi blir høyere for hver generasjon, med det større muskler, noe som igjen medfører at bmi blir feil slik den er i dag. Dette merker i såfall jeg godt, som er en sterk høy kvinne. Har jeg bmi på 24, slik den er i dag, stikker alle bein i kroppen min ut, ser rett og slett syk ut. At man øker bmi, vil jo gi meg en normal bmi og ikke lengre defineres som overvektig. Og når hoftebein og ribbein er veldig synelig på meg i dag med bmi på 26, så er jeg faktisk ikke overvektig. Anonymkode: ef58c...f0d Jeg er også høy med lav/moderat BMI, men jeg har ingen bein som stikker ut. Har ganske mye å ta i egentlig. Og kunne godt godt ned 5-10 kg uten å bli for tynn. Har ganske brede hofter og skuldre i tillegg. Anonymkode: 1bd3f...858
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #40 Skrevet 20. oktober 2018 Nordmenn er feite. Sjokk. Selvsagt har medisiner, lavt stoffskifte osv skyld hos noen. Men for de fleste er kalorier inn vs ut det største problemet. 70 prosent er alarmerende! Sukker og usunn mat burde blitt mye dyrere enn det den er nå. Og sunn mat billigere. Anonymkode: d019f...57e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå