AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Burde vi endre BMI-skalaen nå når de fleste av oss er overvektige? https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 Hva syns dere? Anonymkode: 2704a...ea2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Idiotisk. Det blir ikke sunnere å veie mer selv om vi endre bmi-skalaen. Det blir litt som å endre temperaturskalaen for å unngå global oppvarming. Anonymkode: b3921...a48 30
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg er selv overvektig, men synes dette blir idiotisk. For er jeg overvektig, så skal da bmi skalaen vise at jeg er overvektig og. Det er jo ikke noe mer sunt å være overvektig, bare fordi flere er overvektige. Anonymkode: 2fc22...bfd 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 Når jeg ser bilder fra 70- og 80-tallet så legger jeg ekstra godt merke til i hvor stor grad gjennomsnittskroppen har forandret seg. Var nylig i England hvor overvektsepidemien virkelig er ekstrem, og en kompis viste meg denne. Tidene har virkelig forandret seg både med tanke på hvor pervy en kameramann kunne være, og at så godt som alle av disse tilfeldige menneskene på gaten var slanke. Synd at vi bare skal akseptere tjukk som den nye normalen. Anonymkode: 4f7b9...838 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg ser bilder fra 70- og 80-tallet så legger jeg ekstra godt merke til i hvor stor grad gjennomsnittskroppen har forandret seg. Var nylig i England hvor overvektsepidemien virkelig er ekstrem, og en kompis viste meg denne. Tidene har virkelig forandret seg både med tanke på hvor pervy en kameramann kunne være, og at så godt som alle av disse tilfeldige menneskene på gaten var slanke. Synd at vi bare skal akseptere tjukk som den nye normalen. Anonymkode: 4f7b9...838 Så flotte folk var på 70 tallet!!! Var ikke klar over at de kledde seg slik, så korte kroppsnære plagg, bher uten puter, innsnevret liv, trange bukser osv. Men samtidig så det ikke vulgært ut, alle så veldig naturlige ut! Wow sier jeg bare, og jeg er dame😂 Anonymkode: 85c2a...56c 9
Gjest Warrior Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) . Endret 12. august 2020 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Idiotisk. Det blir ikke sunnere å veie mer selv om vi endre bmi-skalaen. Det blir litt som å endre temperaturskalaen for å unngå global oppvarming. Anonymkode: b3921...a48 Det som er litt ironisk er at klimapanelet justerer gamle værdata og kaliberer måleutstyr slik at temperaturkurvene blir stemmer bedre med globaloppvarming. Anonymkode: ca50d...a9d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er litt ironisk er at klimapanelet justerer gamle værdata og kaliberer måleutstyr slik at temperaturkurvene blir stemmer bedre med globaloppvarming. Anonymkode: ca50d...a9d Nei, bare nei. Anonymkode: d6cbb...c54 6
Gjest Overrasket Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er litt ironisk er at klimapanelet justerer gamle værdata og kaliberer måleutstyr slik at temperaturkurvene blir stemmer bedre med globaloppvarming. Anonymkode: ca50d...a9d Ja det gjør de sikkert du. Og julenissen lever, men han er egentlig en homoerotisk Elvis i røde klær. Men, London på 70-tallet?! Hva i alle dager har jeg gått glipp av!
Djungelvrål Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde vi endre BMI-skalaen nå når de fleste av oss er overvektige? https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 Hva syns dere? Anonymkode: 2704a...ea2 Er virkelig 70% av alle nordmenn overvektige? Plutselig følte jeg meg tynn med min BMI på 21,3. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg er helt sjokkert over at 7 av 10 er overvektige. Jeg skjønner ikke at det går an at så mange ikke evner til å kontrollere matinntaket rett og slett. Det er totalt ufattelig for meg. Anonymkode: 219c8...dbb 6
Djungelvrål Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 11 minutter siden, Thunderstruck skrev: Hva kommer alle som er normalvektig til å bli da? Ligger på 19,9 i BMI 😛 Vi blir per definisjon undervektige. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt sjokkert over at 7 av 10 er overvektige. Jeg skjønner ikke at det går an at så mange ikke evner til å kontrollere matinntaket rett og slett. Det er totalt ufattelig for meg. Anonymkode: 219c8...dbb Teit kommentar av deg. Tror nok flere gjerne er lettere overvektig med bmi på 25-26 og det er kanskje ikke mer enn opp til 5 kg som skiller dem fra normalvekt. Når de skriver 7 av 10 burde de kanskje skille mellom overvektige og sykelig overvektige, for å få et mer realistisk syn på statistikken. Anonymkode: 9df33...812 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde vi endre BMI-skalaen nå når de fleste av oss er overvektige? Nei, absolutt ikke. Da kan noen bli forledet til å tro at de er normalvektige selv om de ikke er det. Jeg ønsker (og jobber for) å komme ned på det som er min normalvekt/idealvekt, som er midt på området normalvekt på skalaen. Anonymkode: 03558...fa8 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, Peonjenta skrev: Vi blir per definisjon undervektige. Og kan vi da risikere å bli oppfordret av fastlegen å legge på oss? Anonymkode: 03558...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 Altså, hvis de endrer BMI-skalaen, skal de da også endre sykdomsrisikoen? Det blir jo helt feil og direkte løgn i så fall, dersom de plutselig forskyver sykdomsrisikoen. Det kan de vel ikke gjøre? Slik er dette i dag: Sitat BMI-klassifisering Klassifisering BMI Sykdomsrisiko Undervekt 18,4 eller lavere Lav for diabetes, økt for andre helseproblemer Normalvekt 18,5-24,9 Lav Overvekt 25,0-29,9 Økt for diabetes Fedme, grad 1 30-34,9 Økt for diabetes Økt dødelighet Fedme, grad 2 35-39,9 Høy risiko for flere helseproblemer Økt dødelighet Fedme, grad 3 40,0 eller høyere Ytterligere økt helserisiko https://www.lhl.no/fedme-og-overvekt/bmi-kalkulator/ Anonymkode: 03558...fa8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #17 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg fatter ikke hva som startet denne greia med å dytte i oss mer kalorier enn vi trenger. De fleste har jo lært hjemmefra matvaner av foreldre som var slanke og levde på 70-tallet, eller fra foreldre som har lært av sine foreldre som var slanke og levde på 70-tallet. Er det rett og slett fastfood, brus og sjokolade som har skylden? Større tilgang på slikt, som vi da dytter i oss i tillegg til eller i stedet for normal kost? Fastfood er dessuten svært kaloritett i forhold til normal kost. Kjenner vi ikke at vi blir FOR mette når vi spiser slikt? Kanskje årsaken til at vi ikke kjenner at vi er mett (og derfor ikke stopper å spise når halve burgeren er fortært), er alt sukkeret som pizza og annen fastfood inneholder? Sukker er kjent for å utvide magesekken slik at vi får plass til mer mat i magesekken enn vi behøver. Slutt med sukker! Anonymkode: 03558...fa8 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #18 Skrevet 19. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt sjokkert over at 7 av 10 er overvektige. Jeg skjønner ikke at det går an at så mange ikke evner til å kontrollere matinntaket rett og slett. Det er totalt ufattelig for meg. Anonymkode: 219c8...dbb Ja det er ikke lett å skjønne hva som gjelder for andre. Mulig du kan lære å sette deg inn i andres situasjoner, om du jobber med deg selv. Anonymkode: a289e...d4a 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #19 Skrevet 19. oktober 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er ikke lett å skjønne hva som gjelder for andre. Mulig du kan lære å sette deg inn i andres situasjoner, om du jobber med deg selv. Anonymkode: a289e...d4a Er det ikke ganske vanlig å ikke greie å forstå noe som man selv ikke har erfart? Anonymkode: 03558...fa8 3
Edinbruh Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter ikke hva som startet denne greia med å dytte i oss mer kalorier enn vi trenger. De fleste har jo lært hjemmefra matvaner av foreldre som var slanke og levde på 70-tallet, eller fra foreldre som har lært av sine foreldre som var slanke og levde på 70-tallet. Er det rett og slett fastfood, brus og sjokolade som har skylden? Større tilgang på slikt, som vi da dytter i oss i tillegg til eller i stedet for normal kost? Fastfood er dessuten svært kaloritett i forhold til normal kost. Kjenner vi ikke at vi blir FOR mette når vi spiser slikt? Kanskje årsaken til at vi ikke kjenner at vi er mett (og derfor ikke stopper å spise når halve burgeren er fortært), er alt sukkeret som pizza og annen fastfood inneholder? Sukker er kjent for å utvide magesekken slik at vi får plass til mer mat i magesekken enn vi behøver. Slutt med sukker! Anonymkode: 03558...fa8 Hva vi spiser har nok noe med det å gjøre for mange, men jeg synes fortsatt det er merkelig at så mange ikke har noe kontroll på inntaket sitt. Jeg er i nedre delen av normalvekt på BMI, men spiser ikke nødvendigvis alltid den sunneste maten heller. Tar meg ofte en brus, en del snop, mcdonalds-burgere elns. Forskjellen må vel være at jeg kompenserer. Hvis jeg skeier ut på et måltid, spiser jeg mindre senere på dagen f.eks. Går ofte en del timer hvor jeg ikke spiser eller har mindre måltider innimellom for å døyve. Forbløffende for meg at så mange sliter med overvekt selvom jeg prøver å se det fra et annet perspektiv. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå