AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Det kunne jeg tenkt meg. Har prøvd så mange oppskrifter men finner ingen jeg synes er kjempegode, føler ofte at gjærsmaken overdøver hele bollen... Alle gode bolletips og oppskrifter mottas med den største takk. Anonymkode: cc974...ecb
Hentacruel Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Her er en god oppskrift jeg bruker til blant annet fastelaven. Den er beregnet på 16 boller og du må skalere opp hvis du skal ha flere. Ingredienser: - 1 liter hvetemel - 3 dL sukker - 1 spiseskje salt - 1 dL vann - 1 teskje bakepulver 1) Hell vannet i en kjele og gi et lite oppkok før du skrur av varmen og tilsetter alt av salt og sukker og rører det ut. 2) Tilsett hvetemelet og bakepulveret i en bolle og hell den varme blandingen fra kjelen over i bollen, mens du straks elter deigen til den bli blank og seig. Du trenger ikke å heve deigen det skjer av seg selv under steking. 3) Legg deigen på en melet overflate for å gjøre den lettere å jobbe med. Bruk godt med mel og form 16 like store bolleformede boller og legg dem rett på en rist som er klar til å settes rett inn i ovnen. 4) De stekes deretter midt i ovnen på 250°C i en halv time. Avkjøl bollene før servering. Deretter nyter du dine nybakte boller uten gjærsmak med eller uten en dæsj med krem.
Rosmarin(ert) Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg kutter gjerne i gjærmengden og lar heller deigen heve en stund ekstra. Boller er så digg! PS! Smuldre smøret, ikke smelt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 https://www.godt.no/oppskrift/6946/verdens-beste-boller-fra-det-soete-liv Beregn ekstra tid til avkjøling av væsken. Anonymkode: c90e4...e58
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Bruk melis istedenfor Sukker! Utrolig mye bedre boller. Anonymkode: d40d2...945
Gjest IommI Skrevet 18. oktober 2018 #6 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Jeg baker alltid på slump. Hvetemel maks 1ss sukker smeltet smør melk 2ss lettkokte havregryn gjær for søte deiger kardemomme salt Egg Har alle tørre ingredienser i en bollen, og smelter smør, og heller melka oppi så den blir rundt 37*c elter i 10 min i bakemaskin. Lar deigen hvile i 15 min. Ruller så ut boller, legger de på et stekebrett. Lar de heve i 45min til 1t. Pensler de med egg, og steker de 10-12 min på 200*c eller på 180*c varmluft. Endret 18. oktober 2018 av IommI
Rumle Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Jeg har ikke prøvd å bake disse selv, men leste nettopp denne oppskriften som jo ser veldig spennende ut http://www.krem.no/hjem/boller-og-kanelboller-tangzhong-style Noen som har prøvd å bake med denne metoden her kanskje? Endret 18. oktober 2018 av Rumle
Belima Skrevet 19. oktober 2018 #8 Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Grunnoppskrift til boller, kanelsnurrer og annen søt gjærbakst. 1/2 L melk 200 gr smeltet smør (ikke margarin) 200 gr sukker 2 egg ca 1 kg hvetemel 25 gr fersk gjær (søt bakst gjær) eller 1/2 pk tørrgjær 1 ts kardemomme (kan sløyfes) men gir god smak. 1/2 ts salt Ha det tørre i bollen, men hold igjen ca 50 gr mel. Smelt smøret og ha i melken i kjelen. Ikke la væskeblandingen bli varmere enn max 32 gr. Bruker termometer! Visp lett inn de 2 eggene i melk/smør blandingen. Smuldre så i gjæren i væskeblandingen. Hell væskeblandingen over det tørre og begynn å elte med maskin på litt høy hastighet 2-3 minutter. Sett ned hastigheten og tilsett nok mel til at deigen slipper bollen. Litt etter litt med melet, så deigen ikke blir for tørr. Noen ganger trenger en mer enn en kilo, andre ganger mindre. Det kommer av at melet absorberer væske forskjellig etter hvor tørt melet er. Når deigen slipper bollen, la den gå i 12-15 min på lav hastighet. La den heve til dobbel størrelse eller minst 1 1/2 t. Bak ut boller, regner med at du kan det. Etterhev 45 min. Stekes ved 225 gr til de er gyldne.( Midt i ovene) Ikke varmluft. 10-15 min i min ovn, men det varierer fra ovn til ovn og størrelse på bakverket. Jeg pensler alltid boller mm med 1 sammenpisket egg pluss 1 ss melk. Har brukt denne oppskriften i over 40 år. De siste gangene jeg har bakt har jeg brukt gjær til søt gjærbakst og fått et flott resultat. Det gjør faktisk en stor forskjell med gjær til søt bakst. Bruker aldri varmluft til gjærbakst da jeg synes gjærbaksten blir tørr etter steking. Når bakemaskinen går over tid så blir deigen varm, derfor trenger en ikke bruke så varm deigvæske. Gjærbakst er noe en alltid bør bruke tid på for å få best resultat. Ser ut som dette blir mye jobb å bake, men det er kjempelett bare en har gjort det en gang. Mye å forklare når en skriver en oppskrift for andre. Vil du halvere oppskriften, så husk å holde igjen mel der også. Bedre å få for løs deig første gangen enn for hard/tørr. Lettere å elte inn mer mel enn mer væske. Endret 19. oktober 2018 av Belima Rettet skrivefeil
Arkana Skrevet 19. oktober 2018 #9 Skrevet 19. oktober 2018 Jeg synes framgangsmåten er viktigere enn selve oppskriften (selv om det er forskjell der også altså). Jeg bytter sukker med melis og viktigst av alt: jeg koker opp smør og melk og avkjøler så til passe temperatur. Å koke opp melken bryter ned enzymene og gir luftigere bakst. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #10 Skrevet 19. oktober 2018 Svaret er Åpent bakeri, Morten Schakenda eller Eddi Eidsvågs boller. https://maritsmat.com/2011/09/18/hveteboller-fra-apent-bakeri/ https://www.tine.no/oppskrifter/bakst/sot-gjarbakst/boller-med-rosiner-fra-bakeriet-i-lom http://hagenpahytta.net/2011/03/09/de-beste-bollene/ Anonymkode: b7620...a0c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #11 Skrevet 19. oktober 2018 Disse hands down. Og hver gang jeg baker de blir jeg spurt om oppskriften og folk ender opp med å bytte ut sin egen oppskrift. De blir store og luftige 600 gr hvetemel 100 gr sukker 1 ts kardermomme 1 ts salt 70 gr olje/ margarin 3.5 dl vann 1 pk gjær. Anonym poster: 0da97b7b00defb1a3216ae75c77230c4 Anonymkode: 1c04f...dd2
Gjest Overrasket Skrevet 19. oktober 2018 #12 Skrevet 19. oktober 2018 Forstår ikke de som gjengir oppskrift uten salt.
Belima Skrevet 19. oktober 2018 #13 Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, Overrasket skrev: Forstår ikke de som gjengir oppskrift uten salt. Takk for påminnelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå