Gå til innhold

Vil noen gå gjennom min fødebag liste?

Ayesh

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert hun rekker få melk før hun drar hjem. Jeg fødte på en søndag og fikk ikke melk før torsdag(!) brukte erstatning frem til det.

Anonymkode: e56d8...5f6

Jo mer baby ligger koblet på brystet, jo fortere får man melk. Jeg fikk melk etter 1,5 døgn, fordi baby diet nesten 24/7 fra hun kom opp på brystet. Selv de små mengdene råmelk er nok for den lille magen dersom de får die konstant. 

Høres ut som du gjorde deg selv en bjørnetjeneste ved å gi erstatning. I tillegg vil alt annet en morsmelk ødelegge Virgin Gut, så det er ikke å anbefale. :(

Til TS, de viktigste tingene jeg hadde på føden var bæretube/kengerutopp (for masse hudkontakt), ammeinnlegg i bomull og ull, tøybind til renselsen (plastbleiene er klamme og ekle synes jeg), brettebleier og ullcover til baby, lanolin til såre brystvorter, kokosvann og kombucha til fødselen (det varte bare 2,5 timer, så rakk knapt å drikke), ullklær fra nøstebarn til hjemreise, og en myk og ledig bukse. Spilleliste med avslappende yoga musikk til fødselen hjalp meg å puste. 

Ellers gikk jeg med sykehusskjorten åpen over bæretuben, og hadde bare bukse når jeg var ute av rommet. :)

Ingen parfyme i noen produkter (inkl vaskemidler og deo), er vel allerede nevnt. Man trenger veldig lite egentlig, baby bør være i bleia, evt med lue, inntil mamma hele tiden de første ukene. Med innslag av kos på pappa når mor trenger litt pusterom. Det er det beste for melkeproduksjon, for tilknytning, for temperaturregulering hos baby, for alt. ❤️

Anonymkode: bb27a...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og er nydelig, kraftbasert suppe/gryte som du kan spise etter fødsel for å styrke kroppen! 😍 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo mer baby ligger koblet på brystet, jo fortere får man melk. Jeg fikk melk etter 1,5 døgn, fordi baby diet nesten 24/7 fra hun kom opp på brystet. Selv de små mengdene råmelk er nok for den lille magen dersom de får die konstant. 

Høres ut som du gjorde deg selv en bjørnetjeneste ved å gi erstatning. I tillegg vil alt annet en morsmelk ødelegge Virgin Gut, så det er ikke å anbefale. :(

Til TS, de viktigste tingene jeg hadde på føden var bæretube/kengerutopp (for masse hudkontakt), ammeinnlegg i bomull og ull, tøybind til renselsen (plastbleiene er klamme og ekle synes jeg), brettebleier og ullcover til baby, lanolin til såre brystvorter, kokosvann og kombucha til fødselen (det varte bare 2,5 timer, så rakk knapt å drikke), ullklær fra nøstebarn til hjemreise, og en myk og ledig bukse. Spilleliste med avslappende yoga musikk til fødselen hjalp meg å puste. 

Ellers gikk jeg med sykehusskjorten åpen over bæretuben, og hadde bare bukse når jeg var ute av rommet. :)

Ingen parfyme i noen produkter (inkl vaskemidler og deo), er vel allerede nevnt. Man trenger veldig lite egentlig, baby bør være i bleia, evt med lue, inntil mamma hele tiden de første ukene. Med innslag av kos på pappa når mor trenger litt pusterom. Det er det beste for melkeproduksjon, for tilknytning, for temperaturregulering hos baby, for alt. ❤️

Tja. Jeg ammet døgnet rundt med begge mine, men melka kom likevel ikke før etter 6 dager med nr 1, 5 dager med nr 2.. Måtte gi nan fra kopp fra dag 3 imellom ammingene til melka kom, etter anbefaling fra fødeavd. Baby var så sulten stakkar! Begge lå hud-til-hud, men tror bare puppene mine er litt treige i oppfattelsen.. 😅

Anonymkode: e3b4c...caa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og er nydelig, kraftbasert suppe/gryte som du kan spise etter fødsel for å styrke kroppen! 😍 

Å haloo her er vi alternative gitt 😛 Hadde du med suppe i fødebaggen? 😂🤢

Anonymkode: ecd1d...fdf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å haloo her er vi alternative gitt 😛 Hadde du med suppe i fødebaggen? 😂🤢

Anonymkode: ecd1d...fdf

Virkelig? Latterliggjøring fordi jeg foretrekker skikkelig mat etter den største fysiske påkjenningen i mitt liv? Og spysmiley? Jeg hadde med suppe ja, den var laget på forhånd og frosset ned, så jeg pakket den ned i bagen rett før vi dro. Mannen varmet den i mikroen da jeg var klar for å spise. 

"Alternativ" er et kompliment i min verden, så takk for det. Hadde en superenkel fødsel og var i toppform noen timer etter, så den suppa var nok ikke så dum. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ayesh said:

Hvor kjøper man klorevotter? Har egentlig ikke hørt om den før. Men kan kjøpe hvis jeg rekker å gå ut

Ts

Ikke bruk klorevotter med mindre det er absolutt nødvendig (at babyen klorer seg til blods). De fleste trenger ikke det, og babyen har veldig lyst godt av å bevare alle sansene sine. Setter man på votter mister den en veldig viktig følesans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg ammet døgnet rundt med begge mine, men melka kom likevel ikke før etter 6 dager med nr 1, 5 dager med nr 2.. Måtte gi nan fra kopp fra dag 3 imellom ammingene til melka kom, etter anbefaling fra fødeavd. Baby var så sulten stakkar! Begge lå hud-til-hud, men tror bare puppene mine er litt treige i oppfattelsen.. 😅

Fikk du ammet tilsutt?

Anonymkode: 06b97...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alledere fått mange svar, men isteden for å øke din liste, så kan jeg plukke ut det jeg egentlig brukte selv etter fødselen. Føler at jeg pakket alt for mye sist.

Til meg:

4 stk truser. Kan aldri ha for mange. Brukte 2 stk.

2 par sokker

1 t-shirte

1 bukse

1 amme bher

en boks engangs amme innlegg 

Tannbørste

Tannkrem

Børste

Hårstrikk

Sjampoo

Dusjsåpe

klær til hjemreise

bok å lese

Til babyen:

1 sett med klær for hjemreisen. Alt annet fikk vi utdelt på barsel. Greit å bare legge alt i vaskekurven uten å tenke på klesvask. Vi hentet ny skift ved behov i naborommet. (3 ganger).

Lurer på om jeg skal ta med noe til mannen også itilfelle vi må flytte til barselhotell?

Manne var på frifot og kunne reise og hente alt ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby ble levert meg (etter KS) med en underbukse på hodet. Luer er det stadig manko på. 

En stk kjole holder sikkert også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fikk du ammet tilsutt?

Anonymkode: 06b97...aa5

Ja, fullammet i 5 mnd 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ladder til mobilen :) jeg ville også hatt med en pose smågodt, ei bok og strikketøy! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Sverige og her må man ta med absolutt ALT når man skal føde. Bleier, bind, tøy, kremer. Er veldig redd for at noe skal bli feil. Noen med tips? 

Anonymkode: a7afa...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg pakket så mye hadde jeg ikke fått brukt for halvparten engang :P Har født to ganger.

Det holder rikelig med 1-2 bukser/ammetopp/eller ammegenser, gjerne en lang cardigan.
Brukte bare nettingtruser og så reiste jeg hjem i min egen truse. Syns det er deilig å slippe å pakke så sinnsykt mye.
Hadde ett sett med klær til baby(ull) og ett hentesett + teppe(ull). Dropp så mye dilldall med parfyme. 
Husk kamera, lader, lypsyl og gjerne ørepropper. Og så er det veldig greit å ta med sjampo/såpe på små reiseflasker.

Gjerne en ren bokser+tskjorte og deo til mannen. 

Anonymkode: c6fd7...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener jeg burde ta med cardigan også,hvor lang burde den være?jeg har 2-3 stk men de dekker bare rumpa. Holder det eller må den være ned til knærne?

Endret av Ayesh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh, du vet ikke hele grunnen til at barnet fikk erstatning. Ingen bjørnetjeneste skal jeg si deg.

Anonymkode: e56d8...5f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du har med veldig mye. Jeg hadde mindre klær til meg og baby, og kom hjem med det meste ubrukt.

Baby: lue, 2 antrekk body og strømpis, ullsokker, hentesett. Strikket ullteppe. Brukte sykehusklær mest, bleie og body.

Meg: 4 truser (brukte en da jeg reiste hjem ellers nettingtruser). Amme-bh holder med 1 til meg da jeg gikk mest uten under sykehusskjorte. Joggesett bukse og overdel med glidelås var praktisk. Hjemreiseklær til meg, bukse og t-skjorte (sommer). Burde hatt slippers. Ammeinnlegg hadde jeg med ull og engangs, ble bare brukt ull på hjemreise.

Kamera, telefon, lader var nødvendig. Toalettsaker enkelt og purelan og paracet.

Hadde også med sportsdrikk og sjokolade til fødsel, rakk ikke bruke men gikk med på barsel. Blad, bok, ble ikke brukt. Snacks ble brukt :)

Dagbok for baby ble mye brukt! Vi startet den i svangerskapet. Morro å se i lenge etterpå når detaljene fader fra hukommelsen.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ayesh skrev:

Dere som mener jeg burde ta med cardigan også,hvor lang burde den være?jeg har 2-3 stk men de dekker bare rumpa. Holder det eller må den være ned til knærne?

Det jeg tenker er praktisk med cardigan, er at den er åpen/kan åpnes foran, så man har lett tilgang til puppene. Noen er opptatt av at den skal dekke rumpa, siden det kan bli litt klumpete om man går med bleie/store bind. Jeg kan ikke komme på noen grunn til at den skal gå helt ned til knærne.

Hvis du har flere å velge i, tror jeg det lureste er å bare ta den du liker best. :)

Anonymkode: a14cb...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 9.25, Ayesh skrev:

Hvorfor

Fordi jeg lover deg du blir hes og sår i halsen etter å ha pustet deg gjennom rier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Latterliggjøring fordi jeg foretrekker skikkelig mat etter den største fysiske påkjenningen i mitt liv? Og spysmiley? Jeg hadde med suppe ja, den var laget på forhånd og frosset ned, så jeg pakket den ned i bagen rett før vi dro. Mannen varmet den i mikroen da jeg var klar for å spise. 

"Alternativ" er et kompliment i min verden, så takk for det. Hadde en superenkel fødsel og var i toppform noen timer etter, så den suppa var nok ikke så dum. ;)

Syns det hørtes lurt ut jeg:) kunne ønske jeg hadde tenkt på det da jeg fødte. 

Anonymkode: c6b5b...238

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...