Gå til innhold

Brilleglass blir møkkete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker briller fast nå, begynte for noen mnd siden.

De blir så fort møkkete, fettete enda jeg gjør det jeg kan for å holde de rene. Når jeg må dytte på de litt, så gjør jeg det ved hjelp av den pinnen over nesa.

Jeg prøver virkelig å ikke ta på selve glasset, men det skjer vel uansett uten at jeg er klar over det.

Eneste jeg synes hjelper er å vaske de i såpe og varmt vann. Tørker med tørkepapir.

Hva bruker dere på brilleglasset?

Anonymkode: 6627a...8c5

Skrevet

Etter mange års brillebruk har jeg funnet ut at det desidert beste for å tørke av briller er en godt vasket underbukse eller t-skjorte. De klutene som følger med smører bare fettet utover. 

Anonymkode: fb589...b21

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De blir så fort møkkete, fettete enda jeg gjør det jeg kan for å holde de rene. Når jeg må dytte på de litt, så gjør jeg det ved hjelp av den pinnen over nesa.

Jeg prøver virkelig å ikke ta på selve glasset, men det skjer vel uansett uten at jeg er klar over det.

Eneste jeg synes hjelper er å vaske de i såpe og varmt vann. Tørker med tørkepapir.

Briller sitter midt i ansiktet. Ansiktet og huden gjør vi ren minst en gang i døgnet. Brillene trenger rengjøring minst like ofte som fjeset. 

Jeg begynner dagen med rene briller, vasket under rennende vann med Sunlight oppvaskemiddel, svanemerket og mildt. Bruker godt utvaskede lommetørkler i stoff. 

Datteren på 3 år får rene briler både om morgene og en ekstra vask når barnehagedagen er over..

Anonymkode: 8022c...c76

Skrevet

Bruker Thumb Clean - små våtservietter beregnet for briller og lign. Skinnende rene briller. 

Anonymkode: b0cb6...8e2

Skrevet

Brukte også såpe og vann for å få de rene fort nok, som noen andre over her sa så blir møkka bare klint utover ved å bruke fille.

Men, pass på så du ikke har for varmt vann, for da åpner det seg små "greier" (sprekker muligens) som det kan komme vann i og når glasset blir kaldt igjen så kan det ligge igjen vann og ødelegge brilleglassene over tid. 

Anonymkode: 331ee...edf

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker zalo, lunket vann og tørket med glasshåndkle. 

Anonymkode: edae0...bf9

Skrevet

Har brille fille og glass spray fra brilleland :)

Anonymkode: 74149...349

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brille fille og glass spray fra brilleland :)

Anonymkode: 74149...349

Jeg syns ikke det funker. Jeg har prøvd servietter også. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det funker. Jeg har prøvd servietter også. 

Jeg har også prøvd spray og servietter uten at det får noen toppscore av meg.

Jeg ser flere her bruker såpe og vann, forutsetter med det jeg også 😊

Jeg skulle bare likt å visst hvorfor de blir møkkete, for jeg tar ikke på de - såvidt jeg vet 😜

Skrevet

Jeg tok heller aldri på brilleglassene, men de ble møkkete allikevel. Det har nok noe med støv i lufta å gjøre bl.a. 

Og så spiller det en rolle om man har kjøpt brilleglass med coating og overflatebehandling som skal holde smuss og skitt borte. Jeg har hatt dyre briller bestandig, så noen ganger ved kjøp av nye briller har jeg ikke hatt råd til de aller beste, så da har jeg endt opp med briller som trengte oftere rengjøring med vann og såpe. 

Og så blir det muligens raskere skittent hvis man bruker kremer og sminke osv. Svette? 

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra optiker at oppvasksåpe ødelegger brilleglassene.  De anbefaler first price(?) våtservietter uten parfyme.

Anonymkode: bcd26...979

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok heller aldri på brilleglassene, men de ble møkkete allikevel. Det har nok noe med støv i lufta å gjøre bl.a. 

Og så spiller det en rolle om man har kjøpt brilleglass med coating og overflatebehandling som skal holde smuss og skitt borte. Jeg har hatt dyre briller bestandig, så noen ganger ved kjøp av nye briller har jeg ikke hatt råd til de aller beste, så da har jeg endt opp med briller som trengte oftere rengjøring med vann og såpe. 

Og så blir det muligens raskere skittent hvis man bruker kremer og sminke osv. Svette? 

Jeg har de billigste brillene fra Brilleland. Jeg fikk sponset noe fra arbeidsgiver og tenkte at siden de bare skal brukes på jobb så var ikke de dyreste så viktig. Nå må jeg bruke de hele tiden, så skulle hatt noen dyrere likevel. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed fra optiker at oppvasksåpe ødelegger brilleglassene.  De anbefaler first price(?) våtservietter uten parfyme.

Anonymkode: bcd26...979

Vet ikke om de har kommet med nytt siden 2014, men her er fra en plusstidartikkel som refererer til Optikeren, og der står det at det er greit med Zalo. 

https://www.plusstid.no/hus-og-hjem/vasketips/vaske-briller

Det som ødelegger brillene garantert er å pusse dem med t-skjorte eller genser el.l. Jeg gjorde det allikevel fordi det ikke alltid var andre ting for hånden, men det er visst veldig, veldig dumt å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
On 10/18/2018 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

Skyller først i lunket vann. Bruker så en spray kjøpt hos optiker, gnir over med pusseklut evt. med rene fingre. Etterpå skyller jeg i vann igjen og tørker med pussekluten. Jeg pleier også å vaske neseputene forsiktig, bare gnir litt spray på med fingrene. På den måten sitter brillene bedre på nesa. Alt anbefalt av en optiker

Skrevet

Vasker dem i lunkent vann i hvert fall en gang om dagen. Ellers bruker jeg noen våtservietter for briller, men synes ikke alltid at det fungerer så godt. Det virker som det legger seg et lag med dritt noen ganger og andre ganger gjør det ikke det.

Jeg har også en sånn fille og spray, men den filla smører bare dritten utover.

Jeg synes egentlig at det fungerer best med vann og så pusse dem, men sånne servietter går greit om jeg får det skikkelig til :P

Anonymkode: 245b3...638

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Papirfly, mod.

Skrevet

Jeg bruker brukerens, små engangskluter. Kjøper de der briller selges. Styr unna sånne billige brukerens i dagligvare eller på Nille. Man får da det man betaler for.

Anonymkode: dfff9...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...