Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ble nylig ansatt som deltid på en ny arbeidsplass og trodde jeg ville trives, fikk kun tre dager opplæring og dette var helt nytt for meg, på ett kaffested med enorme stengerutiner. Jeg skulle stenge alene på lørdagen hvor det hadde vært masse kunder, og stressa som jeg var glemte jeg noen ubetydelige ting. Jeg ble ringt opp på mandagen etter og skjelt ut og null forståelse for at jeg var ny.. Jeg har i tillegg blitt innkalt på intervju til en annen jobb som passer mer min erfaring. Hvor lang oppsigelse har jeg eventuelt når jeg enda ikke engang har rukket og skrive under kontrakten? Det knyter seg allerede i magen av å tenke på denne jobben.. 

Anonymkode: 429ef...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gitt det litt mer tid til å bli bedre kjent med jobben. 

Men samtidig høres det ut som ikke alt er på stell, når du ikke får god opplæring, blir skjelt ut og får starte opp uten at kontrakten er signert. 

Om du får en annen jobb kan du nok slutte omtrent på dagen. Arbeidsgiver virker ikke å ha peiling på regler og lover uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom det ikke er underskrevet noe kontrakt kan du bare gå på dagen. Og uansett; hvis jeg hadde blitt behandlet som du beskriver hadde jeg uansett bare sluttet. Med en slik arbeidsplass,som gir lite opplæring og forventer allverden med en gang er det all grunn til å tro det vil skje igjen. Men hvem skjelte deg ut, sjefen eller noen andre?

Anonymkode: e026f...fcc

• Liker 2
Skrevet

Nestsjefen skjelte meg ut siden hun åpnet den mandagen, deretter sendte jeg melding til sjefen og beklaga meg så mye og at ting var fortsatt veldig nytt, sjefen svarte dagen etterpå med om jeg kunne ta noen ekstra lørdager bare.. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom det ikke er underskrevet noe kontrakt kan du bare gå på dagen.

Nei det kan du ikke. En muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig, bare vanskeligere å bevise. 

Skrevet
27 minutter siden, herremann skrev:

Nei det kan du ikke. En muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig, bare vanskeligere å bevise. 

Ok. Men uavhengig av avtale har man alltid et valg. Arbeidsgiver kan ikke fysisk tvinge ts til å bli. 

Skrevet

Kan ikke svare på spørsmålet ditt men jeg vil veldig gjerne sende deg en virtuell klem - det er ikke meningen at du skal gå rundt med en klump i magen på jobb, ei heller bli skjelt ut. Bytt jobb før det går på helsa løs. Håper det ordner seg for deg❤️

Anonymkode: f35ab...1ac

• Liker 1
Skrevet

Hadde bare gitt beskjed om at det ikke er aktuelt å ta jobben(hvis det er det du ønsker). De har allerede brutt arbeidsmiljøloven med utskjellingen. Vær glad du fikk se det før du har skrevet kontrakt og du trenger ikke ha noen som helst slags dårlig samvittighet overfor dem. De bryr seg tydeligvis ikke så mye om sine arbeidstakere heller når det er slik de holder på. Ikke finn deg i å bli behandlet som dritt.

Anonymkode: 9e97a...8d6

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok. Men uavhengig av avtale har man alltid et valg. Arbeidsgiver kan ikke fysisk tvinge ts til å bli. 

Sant nok. Men arbeidsgiver kan rette økonomiske krav. Må settes en ny person på vaktene osv

Skrevet

Hadde sagt til sjefen at det var skikkelig utrivelig å bli skjelt ut som ny pga bagateller, og spurt om det er vanlig i denne bedriften å ha en slik tone fra nestleder til ansatte. Og hvis så er, så vil du heller ha en annen jobb hvor folk er hyggelige og hvor du kan trives.

• Liker 1
Skrevet

Det pleier uansett å være prøvetid når man starter i ny jobb med to ukers oppsigelsestid. Så toppen to uker til i den jobben, også går du. Uakseptabelt å behandle en nyansatt sånn. Får virkelig håpe du får den andre jobben! Masse ykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle gode svar og lykkønskninger ❤️ Dere er en gjeng gode mennesker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...