AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg er gravid og har skikkelige cravings etter salt lakris. Det er nesten så jeg er på gråten av å ikke få det. Jeg vet at jeg ikke bør spise mye godteri, men NOE må tilfredsstille dette behovet for salt lakris. Ettersom gravide ikke kan spise lakris lurer jeg derfor på om det finnes noe salt godteri uten lakris som ingrediens? Jeg har prøvd å spise salte ting som ikke er godteri, bare så det er sagt. Det fungerer dessverre ikke. Er selvfølgelig åpen for forslag! Jeg er vanligvis glad i salt mat, men når jeg må unngå spekemat, salami og lakris er det mye som elimineres fra lista over ting jeg kan spise. Blir ekstremt takknemlig for svar! Anonymkode: e6880...20b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Del Skrevet 18. oktober 2018 Er det ikke bare snakk om lakris i større mengder som er skadelig dersom man er gravid? Altså at du kan unne deg noen biter i det minste! Jeg ser bare at det står lakris i store mengder som det advares mot for gravide.. Anonymkode: 0cca6...cf4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg har forstått det sånn at de ikke har funnet ut hvilken mengde som er skadelig? Det er jo det samme som man vet om alkohol, og derfor holder man seg helt unna. Men jeg er usikker. Vil i alle fall ikke ta sjansen... TS. Anonymkode: e6880...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Del Skrevet 18. oktober 2018 Tror det blir vanskelig å finne noe salt som ikke er lakris, prøve med surt snop? Sån skikkelig virkelig surt. Men tenkte jeg kunne dele denne: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 Nei lakris er ikke bra å spise mye av når man er gravid, men kunne det hjulpet deg om du kunne fått en bit eller to? For det skal en del lakris til for å komme opp i mengden som er farlig. En eller to pastiller med lakrisal jeg personlig hadde nok gjort dette da jeg absolutt elsker lakris!! Men man MÅ kunne begrense seg selv kun de to bitene og da 😬 Anonymkode: 637b3...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Del Skrevet 18. oktober 2018 Ifølge denne artikkelen er det iallefall helst ikke mer enn 250 g i uken. Men de sier jo at de er usikre ja. Men 250 g er jo en del da, så du kan jo redusere det en god del mer enn det sikkert.. https://bramat.no/kosthold/2976-ikke-spis-lakris-hvis-du-er-gravid Anonymkode: 0cca6...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #6 Del Skrevet 18. oktober 2018 Er vel ikke så mys salt i smågodtkategorien som ikke er lakris. Sjookolade med havsalt. Ellers blir det jo mer potetgull og saltstenger Anonymkode: 19eb8...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #7 Del Skrevet 18. oktober 2018 Hva med godteri med anis? vet ikke hva i lakrisgodtri som ikke er bra for gravide, men kanskje anis ikke innholdet samme stoffer? er jo ikke salt, nen god lakrissmak Anonymkode: 19eb8...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #8 Del Skrevet 18. oktober 2018 Samboer googla det der når jeg hadde cravings på lakris. Det skal en del til for at det er skadelig, typ 4 pakker IFA i uka. 250 gram som hun sier over her høres rett ja. Anonymkode: 7a34c...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #9 Del Skrevet 18. oktober 2018 Utrolig hvor mye man ikke "kan" spise nå for tiden!. Men hva med Smash? Anonymkode: 60698...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #10 Del Skrevet 18. oktober 2018 Anis sukkertøy fra apotek Anonymkode: 03c5b...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg spiser lakris, alle gravide jeg kjenner gjør det. Du trenger ikke trykke i deg en pose om dagen, men seriøst - unn deg litt når du ønsker det. Studien som er nevt er gjort i Finland hvor de spiser enormt mye! Har du normalt blodtrykk - spis! Mannen min er lege og har aldri løftet et øyelokk over lakrisspisingen min. Anonymkode: 215b2...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #12 Del Skrevet 18. oktober 2018 Kjøp salt lakris og sug på den til det salte er borte 😎 Anonymkode: caae2...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #13 Del Skrevet 18. oktober 2018 Salt lakris inneholder ikke vanlig salt, men ammoniak tror jeg. Ofte bunner en slik cravings i at du trenger mer av et stoff. Prøv å finne ut hva du mangler? Anonymkode: fd25c...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 18. oktober 2018 #14 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg spiser lakris i svangerskapet. Massevis også. Ville kanskje vurdert å unngått det om jeg hadde høyt blodtrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg spiser lakris. Det lindrer den jævlige kvalmen. Men spiser ikke en pakke lakrispiper om dagen da, bare noen biter. Anonymkode: 7c719...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Del Skrevet 18. oktober 2018 Å herregud, snakk om hysteri. Jo, du kan spise lakris. I Finland så har de gått ut med å vise forsiktighet mtp store mengder fordi det kan føre til høyt blodtrykk. Dette er IKKE noe helsemyndighetene har gått ut med i Norge. Du skal ha høyt blodtrykk fra før og spise ganske store mengder for at det i det heletatt skal ha noe å si. Jeez, slapp av og trøkk lakris i trynet hvis du vil. Slutt å være hysterisk og følg rådene fra helsedirektoratet. Anonymkode: 4b758...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #17 Del Skrevet 18. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å herregud, snakk om hysteri. Jo, du kan spise lakris. I Finland så har de gått ut med å vise forsiktighet mtp store mengder fordi det kan føre til høyt blodtrykk. Dette er IKKE noe helsemyndighetene har gått ut med i Norge. Du skal ha høyt blodtrykk fra før og spise ganske store mengder for at det i det heletatt skal ha noe å si. Jeez, slapp av og trøkk lakris i trynet hvis du vil. Slutt å være hysterisk og følg rådene fra helsedirektoratet. Anonymkode: 4b758...38f Og hvordan vet du at jeg ikke HAR høyt blodtrykk eller ligger på grensa? Vær forsiktig med å uttale deg om slikt uten at folk legger ut hele journalen sin på nett. Det er det heldigvis få som gjør. TS. Anonymkode: e6880...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #18 Del Skrevet 18. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvordan vet du at jeg ikke HAR høyt blodtrykk eller ligger på grensa? Vær forsiktig med å uttale deg om slikt uten at folk legger ut hele journalen sin på nett. Det er det heldigvis få som gjør. TS. Anonymkode: e6880...20b Isåfall så regner jeg med at du helt fint klarer å finne ut av det selv. Du dauer ikke av å spise noen biter lakris uansett. Forskning sier en kvart kilo i uken. Såppas må du da klare å begrense deg. Hysterisk. Anonymkode: 4b758...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #19 Del Skrevet 18. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Isåfall så regner jeg med at du helt fint klarer å finne ut av det selv. Du dauer ikke av å spise noen biter lakris uansett. Forskning sier en kvart kilo i uken. Såppas må du da klare å begrense deg. Hysterisk. Anonymkode: 4b758...38f Som sagt; jeg har funnet ut av det selv ved at jeg ut fra mine forutsetninger holder meg unna lakris. Spørsmålet i denne tråden var om noen har tips til noe som smaker likt men ikke inneholder lakris. Du trenger ikke svare om du ikke vil, men da kan du droppe å kalle meg hysterisk også. Heller finne alternativer til noe som frister, men som jeg ikke kan/vil/bør spise, enn å risikere at noe går utover barnet mitt. Jeg er ikke egoistisk disse månedene, det holder jeg meg for god for. Anonymkode: e6880...20b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgenrøden Skrevet 18. oktober 2018 #20 Del Skrevet 18. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å herregud, snakk om hysteri. Jo, du kan spise lakris. I Finland så har de gått ut med å vise forsiktighet mtp store mengder fordi det kan føre til høyt blodtrykk. Dette er IKKE noe helsemyndighetene har gått ut med i Norge. Du skal ha høyt blodtrykk fra før og spise ganske store mengder for at det i det heletatt skal ha noe å si. Jeez, slapp av og trøkk lakris i trynet hvis du vil. Slutt å være hysterisk og følg rådene fra helsedirektoratet. Anonymkode: 4b758...38f Her er rådene fra blant annet Helsedirektoratet på matportalen.no:http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå