AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg skal drive et nyoppstartet firma, og være ansatt. Det vil bli helt umulig å forutse inntekter i en periode fremover. Hvordan formulere en god arbeidskontrakt med tanke på lønn? Hva bør være med, for å sikre at min arbeidstid blir betalt? (Enten nå eller i fremtiden(etterskudd)) Vi er flere eiere men kun en ansatt. Anonymkode: 28aa3...084
Gullik Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bør være med, for å sikre at min arbeidstid blir betalt? (Enten nå eller i fremtiden(etterskudd)) Slik du beskriver det, kan jo ikke dette sikres (med mindre det tas av aksjekapitalen). 2
exictence Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Du kan ikke sikre deg lønn før du har omsetning. Du kan ikke være ansatt med lønn hos deg selv uten omsetning. Da må du ta en sjanse og jobbe gratis en stund til du når en omsetning. Endret 18. oktober 2018 av exictence 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Takk for svar. Jeg har også tenkt på dette. Vi er 3 eiere, og kun jeg skal være ansatt . Kan man skrive en klausul om etterbetaling når omsetning kommer? Jeg aner jo egentlig heller ikke hva lønnsnivået bør ligge på.. Ellers blir det mye gratis arbeid for meg.. Anonymkode: 28aa3...084
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #6 Skrevet 19. oktober 2018 Noen grunn til at ikke også du skal være eier? Kjenner du de som skal være eiere godt? Hvis ikke så høres det litt suspekt ut, vær forsiktig med hva du godtar av avtaler. Veldig mange oppstartsfirmaer går dunken etter relativt kort tid, og hvis det ikke er omløpsmidler eller nok aksjekapital til å sikre driften i noen år fremover, så får man ikke nødvendigvis utbetalt noen etterlønn/restanse lønn fra konkursboet. Har du stor tro på det, så kan dere f. eks. lage en arbeidskontrakt der du får betalt en viss andel av omsetning, en viss prosent eierandel i firmaet eller lignende. Men da er det jo viktig at det faktisk er noe som kan fungere, ettersom dette i praksis vil være provisjonslønn. Anonymkode: 4d2af...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå