AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Gjennom jobben samarbeider jeg endel med en eldre mann.Han er ikke blandt mine nærmeste kollegaer, men vi jobber med noen felles prosjekter som gjør at vi treffes nå og da, ca.hver 3.måned.Denne personen er forsåvidt hyggelig og grei, og jeg har ingenting å utsette på jobben han gjør. Problemet er bare at han er så nærgående og jeg føler meg forulempet nesten hver gang vi møtes.Hvis han f.eks gir meg en klem (noe som er vanlig på jobben vår), så sniker han seg ofte samtidig til å stryke meg over hoften/rundt midjen/nedover ryggen.Det er bare så ekkelt,men jeg har hver gang det har skjedd blitt så satt ut at jeg ikke har tatt det opp. Vet ikke hvordan jeg skal ta det opp heller,da jeg er nyansatt og ikke vil fortelle det til sjefen min eller verneombud. Ihvertfall vil jeg prøve å ta det opp med vedkommende alene først. Men hvordan gjør jeg det på en smidig,høflig måte? Jeg vet ikke om han gjør det fordi han er en "gammel gris" eller bare er en person som gjør sånt med alle. Dråpen i begeret kom for meg sist uke, da en kollega i mammapermisjon kom innom kontoret med babyen sin.Mens hun var ute et ærend passet jeg babyen. Satt alene på pauserommet i den type positur som på bildet her: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjM2vm-2Y_eAhXrmIsKHZUEDL8QjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fdoremejourney.blogspot.com%2F2012%2F01%2Fbouncing-baby-boys-and-girls.html&psig=AOvVaw3SHHSP9xGJfmwY3iCPWK4x&ust=1539942070422638 Føttene til babyen var litt lavere enn på bildet,ca på høyde med brystene mine.Plutselig kommer min mannlige kollega inn og kommenterer så søt babyen er,og før jeg vet ordet av det sier han "så store føtter h*n har" og tar tak i babyens ene fot, slik at han samtidig sniker seg til å stikke hånden inn mellom babyfoten og mitt bryst, og berører brystet mitt. Hadde dere reagert på dette? Jeg synes det var ubehagelig men ble bare helt paff, og tenkte etterpå at tvilen må komme han tilgode.Kanskje det bare var tilfeldig?Men nå har det skjedd så mange ganger at jeg synes han er alt for nærgående og "tafsete". Hvordan skal jeg ta dette opp med han? Anonymkode: d6a36...b25
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 http://doremejourney.blogspot.com/2012/01/bouncing-baby-boys-and-girls.html Var dette bildet jeg tenkte på,som beskrev hvordan jeg satt.(Som nevnt bare at babyen føtter var litt lengre nede) ts Anonymkode: d6a36...b25
exictence Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Neste gang han stryker deg litt for nært, selv om han ikke "mente det" for nært, så smiler du og sier til han at du setter pris på om han ikke berører deg uten om helt vanlig berøring som han ville gjort med en mannlig kollega. Det er i hvert fall en pen og grei måte å si ifra om det første gang du sier fra. Men tar han det ikke til seg, må du si ifra på en mer krass måte. 8
Hedy Lamarr Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 Du må sette grenser. Du må rett og slett kvinne deg opp til å si at det ikke er greit. Se ham rolig inn i øynene og si med nøytral stemme: Klår du på meg? / Tar du meg på puppen? / Hold deg unna brystene mine! / Slutt å ta på meg! / Stopp med den tafsingen! (Si noe som føles naturlig for deg. ) Bestem deg på forhånd hva du vil si neste gang det skjer, for det kommer til å skje igjen. 16
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Må nok kvinne meg opp her ja.. Har bare aldri opplevd lignende og ble så satt ut. Men dere er enig i at jeg ikke overreagerer her,særlig med den baby-episoden? ts Anonymkode: d6a36...b25
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 Han er en jævla kødd som tar seg til rette. Be han til helvete holde opp, evt spark han i pikken om det må til. Neida, det siste skal du nok ikke gjøre, men denne oppførselen kommer han ikke til å slutte med før det får noen følger for ham. Anonymkode: 271d2...e5b 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan gjør jeg det på en smidig,høflig måte? J Du trenger ikke være så veldig høflig, bare gjøre det på en måte slik at han forstår at det kke er greit å tafse på andre. Da må man ofte ta det i klartekst. Anonymkode: 271d2...e5b 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 Så klart og tydelig at nå invadere du intimsonen min, trekk deg litt tilbake. Samtidig som du rygger unna, gjør en bevegelse som trekker kroppen bort. Anonymkode: a9e7b...d1c 1
Jr.Garcon Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Må nok kvinne meg opp her ja.. Har bare aldri opplevd lignende og ble så satt ut. Men dere er enig i at jeg ikke overreagerer her,særlig med den baby-episoden? ts Anonymkode: d6a36...b25 Høres absolutt ikke ut som du overreagerer. Når han GJENTATTE ganger gjør deg ukomfortabel/gjør noe upassende, så er man langt forbi at han kanskje var "uheldig" å kom borti deg på en feil måte. Hvis man reelt sett er uheldig så vil også en tålig normal mann si unnskyld/beklager. På Vgs klarte jeg å plante hånda mi mellom puppene på en dame (årsak = overivrig gestikulering og dårlig sidesyn ) og da ble jeg jo helt og sa unnskyld tre ganger og at det ikke var meningen 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 8 timer siden, exictence skrev: Neste gang han stryker deg litt for nært, selv om han ikke "mente det" for nært, så smiler du og sier til han at du setter pris på om han ikke berører deg uten om helt vanlig berøring som han ville gjort med en mannlig kollega. Det er i hvert fall en pen og grei måte å si ifra om det første gang du sier fra. Men tar han det ikke til seg, må du si ifra på en mer krass måte. Nei. Nei, nei, nei. Typisk kvinnelig dobbeltkommunikasjon! Ikke hør på dette. Han vet nok veldig godt hva han gjør. Du trenger IKKE smile og være høflig. Neste gang han klår på deg, sprett unna og sett ditt styggeste blikk i ham. Du trenger egentlig ikke si noe. Hvis han kommer med en bagatelliserende kommentar eller spørsmål, kan du si det som det er, men kan godt hende det holder å avvise veldig tydelig kroppslig. Men VÆR TYDELIG. Ikke smil og si nei, det blir så ofte "misforstått", tror menn tenker at siden hun smiler, mener hun det kanskje ikke så alvorlig. Mange henger igjen i det gamle tankesettet om at kvinner sier nei, men mener ja. Avvis ham med selvtillit og vis hvor lite du liker det! Anonymkode: 16101...261 17
FrodeF Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 La meg gjette. Denne mannen er ikke spesielt kjekk? Hvis ikke hadde vel aldri denne tråden blitt opprettet
exictence Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Nei, nei, nei. Typisk kvinnelig dobbeltkommunikasjon! Ikke hør på dette. Han vet nok veldig godt hva han gjør. Du trenger IKKE smile og være høflig. Neste gang han klår på deg, sprett unna og sett ditt styggeste blikk i ham. Du trenger egentlig ikke si noe. Hvis han kommer med en bagatelliserende kommentar eller spørsmål, kan du si det som det er, men kan godt hende det holder å avvise veldig tydelig kroppslig. Men VÆR TYDELIG. Ikke smil og si nei, det blir så ofte "misforstått", tror menn tenker at siden hun smiler, mener hun det kanskje ikke så alvorlig. Mange henger igjen i det gamle tankesettet om at kvinner sier nei, men mener ja. Avvis ham med selvtillit og vis hvor lite du liker det! Anonymkode: 16101...261 Nå spurte Ts om en fin måte å si ifra på. Det trenger hun slett ikke, nei. Men jeg synes nå første gang det er greit å si fra på en grei måte. Jeg tror at mange menn riktig nok er litt dum på dette feltet, og tror at kvinner liker det. La dem først høre i klar tale på en snill måte at det ikke er noe som man liker. Fortsetter han så, om bare litt, så gjør mer alvor ut av hvordan du sier at det ikke er akseptabelt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 1 hour ago, FrodeF said: La meg gjette. Denne mannen er ikke spesielt kjekk? Hvis ikke hadde vel aldri denne tråden blitt opprettet Anonymkode: 66e65...78b 17
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, FrodeF skrev: La meg gjette. Denne mannen er ikke spesielt kjekk? Hvis ikke hadde vel aldri denne tråden blitt opprettet Man bør vel ha en finger med i spillet om hvem som skal få klå på en ja? Anonymkode: 1a42e...cb3 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 Vær klar over at det er store sjanser for at han kommer til å prøve å gi inntrykk av at det er deg det er noe galt med, spesielt hvis han er en gammel gris som gjør det bevisst. Det er et kjent triks i pickup artist-miljøer å prøve å bryte ned intimgrensene til kvinner ved å ta mye på andre personer ofte. Ved å gjøre det med alle kan man si at det bare er slik man er, og derfor er det liksom greit. Anonymkode: fdd44...739 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #17 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, exictence skrev: Nå spurte Ts om en fin måte å si ifra på. Det trenger hun slett ikke, nei. Men jeg synes nå første gang det er greit å si fra på en grei måte. Jeg tror at mange menn riktig nok er litt dum på dette feltet, og tror at kvinner liker det. La dem først høre i klar tale på en snill måte at det ikke er noe som man liker. Fortsetter han så, om bare litt, så gjør mer alvor ut av hvordan du sier at det ikke er akseptabelt. Ikke enig. Med mindre fyren er evneveik... Hvorfor skal hun være snill? HAN er det virkelig ikke. Er ikke vanlig å stryke over kroppen til kolleger. Anonymkode: 16101...261 7
exictence Skrevet 19. oktober 2018 #18 Skrevet 19. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke enig. Med mindre fyren er evneveik... Hvorfor skal hun være snill? HAN er det virkelig ikke. Er ikke vanlig å stryke over kroppen til kolleger. Anonymkode: 16101...261 Jeg er i hvert fall enig med deg at det ikke er vanlig, eller burde ikke være normalt, men ikke at de nødvendigvis er evneveike for det. Noen menn har et høyt ego (altfor høyt noen ganger), og tror virkelig at de er smigrende når de stryker med lett berøring og opptrer flørtende. Og det fins faktisk de kvinner som liker det, i hvert fall hvis mannen er tiltrekkende, smilende, flink, kommuniserer godt osv. Jeg oppfattet at denne mannen hadde gode egenskaper, og at Ts jobbet godt med ham. Det betyr ikke at flørtende berøring er greit, over hode ikke. Men i første omgang kan man sette ham på plass ved å si det på en grei måte at han ikke skal gjøre det. Kanskje han tar hintet (sannsynligvis) første gang, dersom mannen er oppegående og grei. Hvis ikke må hun si det mer kvast, selvfølgelig. Det er ikke noe man skal finne seg i. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #19 Skrevet 19. oktober 2018 8 minutter siden, exictence skrev: Jeg er i hvert fall enig med deg at det ikke er vanlig, eller burde ikke være normalt, men ikke at de nødvendigvis er evneveike for det. Jeg mente ikke at denne mannen er evneveik. Jeg mente at siden han er en grafsegris som tar seg til rette på kroppen til ts, skal hun ikke være nødt til å smile og være redd for å såre ham ved å si fra - MED MINDRE HAN ER EVNEVEIK. Altså hvis mannen er tilbakestående og ikke forstår normal oppførsel kan hun si høflig og smilende at dette er ugreit. Alle ikke-tilbakestående menn som gjør sånt får bare tåle å bli satt på plass uten silkehansker. Anonymkode: 16101...261 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 Har dere verneombud du kan snakke med?Dette er overhodet ikke akseptabelt! Denne mannen har sikkert gjort dette med andre kvinner og holdt på lenge. Blir kvalm! Anonymkode: 3f609...1d3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå